راه‌اندازی ۱۱۸ استارت‌آپ‌ با حمایت مرکز شتاب‌دهی نوآوری
مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: ۸

راه‌اندازی ۱۱۸ استارت‌آپ‌ با حمایت مرکز شتاب‌دهی نوآوری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۱۹:۵۴ | ۶ دقیقه

مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی ۱۱۸استارت‌آپ‌ از دل رویدادهای کارآفرینی برگزارشده از سوی این مرکز خبر داد.

نوپانا، به نقل از ایرنا: سال ۱۳۹۳ بود که مرکز شتاب‌دهی نوآوری به پشتیبانی معاونت علمی و فناوری  ریاست جمهوری در راستای حمایت از کارآفرینی مبتنی بر فناوری و نوآوری فعالیت خود را آغاز کرد.

مجموعه‌ای که به گفته مدیر آن تاکنون موفق به برگزاری ۲۰۹ روی  داد کارآفرینی در بیش از ۵۰ شهر از ۲۸ استان کشور شده است.

سید علی هزاوه‌ای که چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ضمن تشریح ماموریت و اقدامات مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی از زمان آغاز به کار این مجموعه تصریح کرد: تاکنون ۲۶ شتاب‌دهنده در کشور موفق به ا  خذ تاییدیه از سوی این مرکز شده‌اند.

هزاوه‌ای بابیان این‌که این تعداد شتاب‌دهنده با اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر در شهرهای تهران، البرز، اصفهان، یزد، کرمانشاه و مشهد شکل‌گرفته‌اند، گفت: البته از استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، اردبیل و قم درخواست‌هایی برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی است.

او یکی از اهداف اصلی مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی را که در پارک فناوری پردیس مستقر است، حمایت از رویدادهای کارآفرینی گوناگون در  سراسر کشور برای توسعه فرهنگ کار و تلاش بین دانشجویان و جوانان و آشنا کردن آنان با فرصت‌های کسب‌وکار موجود با توجه به زیست‌بوم ایران و تاثیر این مفاهیم نوین در عرصه اقتصاد عنوان کرد.

مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری با اشاره به شرایط صدور تاییدیه ا ین مرکز برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، دارا بودن سرمایه‌گذار خصوصی، مستقل بودن مجری، ارائه مدل اجرایی کار و برخورداری از شبکه مناسب مربیان و سرمایه‌گذاران، دارا بودن برنامه میان‌مدت سه تا پنج‌ساله را از اصلی‌ترین شرایط شتاب‌دهنده‌ها برشمرد.

هزاوه‌ای با اشاره به رشد چشمگیر رویدادهای کارآفرینی برگزارشده در کشور در طول چهار سال گذشته، افزایش تنوع روی  دادها از سه نوع در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۳۰ نوع در سال ۱۳۹۶، افزایش پراکندگی جغرافیایی، افزایش تیم ها در کل کشور و همچنین آشنایی دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری با مدل‌های رویدادهای کارآفرینی را از آن جمله دانست.

او با تاکید بر این‌که روحیه کارمندی نخبگان بایستی تبدیل به روحیه کارآفرینی مبتنی بر نوآوری شود، به ویژگی‌های زیست‌بوم نوآوری اشاره کرد و رشد سریع و جهشی، مبتنی بودن بر دانش و خلاقیت، کسب‌وکارهای پاک و ایجاد اشتغال با هزینه بسیار کم را ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این زیست‌بوم برشمرد.

مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که اکوسیستم یا زیست‌بوم نوآوری و کسب‌وکارهای نو و استارت‌آپ‌‌ها دستوری نیستند، گفت: هریک از  بازیگران این زیست‌بوم ازجمله دولت، دانشگاه‌ها، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها باید تنها نقش خود را ایفا کنند.

او توضیح داد: دولت نمی‌تواند وارد بخش اجرا شود و تنها بایستی نقش حمایتی خود را داشته باشد، لذا همه این شتاب‌دهنده‌ها باید از سوی بخش‌های دانشجویی، کارآفرینان، شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌ها توسعه پیدا کنند و مرکز شتاب‌دهی نوآوری نیز تلاش می‌کند که این بخش از سوی خود کارآفرینان اداره شود. 

هزاوه‌ای در ادامه به برخی از مدل‌های رویداد  های کارآفرینی اشاره کرد و مدل آموزشی – ترویجی، آموزشی – تجربی، انتقال تجربه، عرضه ایده به سرمایه‌گذار، حل مسئله، مدرسه کارآ  فرینی و تور استارت‌آپی را ازجمله این مدل‌ها نام برد.

برچسب‌ها: استارت‌آپحمایت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.