چگونه خود واقعی‌مان را نشان دهیم
اصول صحیح ارتباطی ۸

چگونه خود واقعی‌مان را نشان دهیم

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۱۵:۱۷ | ۵ دقیقه

در برخورد با دیگران لازم نیست ماسک به چهره بزنیم و بر اساس تمایل آن‌ها رفتار کنیم.

نوپانا: چه در محیط کار، جمع دوستان و یا هر محیط دیگری باشیم، طبیعی است بعضی‌ها از ما خوششان می‌آید و بعضی دیگر هم نه. تقریبا غیر‌ممکن است که خود واقعی‌تان باشید و در عین حال به این فکر کنید که «آیا از دید دیگران من آدم بامزه‌ای هستم؟ آیا او فکر می‌کند که من خیلی چاقم؟ آیا به نظر آنها من احمق هستم؟ آیا من به اندازه کافی باهوش، معروف یا زیبا هستم که بتوانم با آن‌ها دوست شوم»

به گزارش نوپانا، برای اینکه بتوانید خودتان باشید، باید ذهن را از تمامی این نگرانی‌ها رها کرده و اجازه دهید که شخصیت شما و آنچه که هستید آزادانه جریان پیدا کند. یعنی اگر خودتان را به خاطر رضایت عده‌ای تغییر دهید، باز هم ممکن است عده‌ای دیگر طرز رفتار جدید شما را نپسندند.

راضی نگه‌داشتن همه ممکن نیست

اگر بخواهید همه را راضی نگه دارید و همیشه به دنبال عشق و احترام دیگران باشید، در نهایت به رشد شخصیتی و اعتماد به نفس خود صدمه می‌زنید.

آیا این به این معنی است که نظر هیچ کسی در زندگی اهمیت ندارد؟ جواب منفی است. باید به نظرات دیگران اهمیت داد اما نباید به دیگران اجازه داد که نظرات خود را به ما تحمیل کنند. درواقع بهتر است به نظرات افرادی توجه کنید که خیرخواه شما هستند و دلسوزانه به دور از هرگونه غرض‌ورزی نظر خود را برای بهبود شخصیت ما بیان می‌کنند و قبول نظراتشان را به ما واگذار می‌کنند.

روی نظرات درست خود بمانید

اگر به درست بودن چیزی باور دارید، نباید از فشار نادرست جو حاکم بترسید و خودتان را بر آن اساس تغییر دهید. حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که با احترام کامل به باور خود سکوت کنید و آن جو منفی را ترک کنید. برای مثال دروغگویی، تملق و چاپلوسی، بی‌احترامی به دیگران، دزدی، رشوه‌خواری و پایمال کردن حقوق افراد و آسیب رساندن به دیگری، به هرنحوی و در هر شرایط زمانی و مکانی همواره غلط است. اگر نمی‌توانید شرایط را تغییر دهید، دلیل نمی‌شود که خودتان را تغییر دهید.

نظرات دیگران را به درستی بشنوید

تفاوت بین نیش و کنایه، تهدید و تمسخر را از نظرات خیرخواهانه تشخیص دهید. تفاوت انتقاد‌های سازنده از انتقاد مخرب می‌تواند از زمین تا آسمان باشد. درواقع پیروی از یکی، می‌تواند شما را به عرش برساند و پیروی از فردی دیگر، ممکن است شما را زمین‌گیر کند. بهترین راه این است که همواره از خانواده و از دوستان قدیمی و قابل اعتماد خود مشورت بگیرید و در این بین همواره بر قوه تعقل خود تکیه کنید و درگیر احساسات و همچنین تلقینات پوچ دیگران نشوید.

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا