نگرش فراجناحی داشته باشیم
دبیر کمسیون برنامه و بودجه مجلس: ۸

نگرش فراجناحی داشته باشیم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۶:۴۶ | ۷ دقیقه

توصیه محمد فیضی به توجه به سرمایه‌گذاری خارجی و رفتارهای منطقی غیرسیاسی و فراجناحی درباره استارت‌آپ‌ها

 نوپانا: محمد فیضی، دبیرکمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درگفت‌و‌گو با نوپانا درباره نقش کسب‌و‌کارهای نوپا در توسعه اقتصادی کشور گفت: تغییرات محیطی روز به روز سرعت بیشتری می‌یابد و مشکلات مردم دیگر از نوع گذشته نیست؛ بنابراین با تغییر در انتظارات مردم، کسب‌وکار‌های نوپا رشد بیشتری پیدا کرده‌اند.

او افزود: متناسب با این تغییرات، نیاز است دولت درجهت ابلاغ و تصویب قوانین تسهیل کننده گام بردارد.

لزوم تعامل کسب‌وکارها

 فیضی گفت: کسب‌وکارهای نوپا، لزوما مانع فعالیت مشاغل سنتی نیستند و برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید نیاز نیست که مشاغل قدیمی را از سر راه برداریم؛ بلکه اکثر مواقع با اضافه‌کردن ایده‌های جدید به کسب‌وکارهای قدیمی می‌توان آنها را در مسیر جدید راهنمایی کرد. زیرا عرصه حاضر، عرصه رقابت است و هرکس خود را با تغییرات جدید هماهنگ نکند از قافله تکنولوژی عقب خواهد افتاد.
او ادامه داد: بنابراین می‌توان با ایجاد تعادل بین خواسته‌های محیط جدید و ثبات مشاغل قدیمی، مسیر رشد و توسعه کسب‌‌و‌کارهای نوپا را هموار کرد.

لزوم جایگزینی نگرش ملی فراجناحی

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخوردهای سیاسی و جناحی بعضی از گروه‌ها علیه استارت‌آپ‌ها گفت: درجایی که صحبت از بهره‌وری می‌شود، لازم است بیشترین استفاده از دانش، آگاهی و تسلط به فناوری‌های نوین انجام شود.

او در ادامه افزود: مشاغل سنتی نباید مانع حرکت‌های جدید اقتصادی شوند؛ همچنین بعضی دیگر هم نباید با نگرش‌های جناحی و سیاسی سعی در غالب‌کردن تفکرات و ایده‌های خود داشته باشند و مانع تحرک استارت‌آپ‌ها شوند؛ بلکه باید نگرش فراجناحی را جایگزین نگرش جهت‌دار کرد.

فیضی گفت: گروهی به علت اینکه با افکار و موفقیت‌های روزافزون استارت‌آپ‌ها مخالف هستند سعی دارند با بازی‌های سیاسی و خدشه‌دار کردن نام و اعتبار کسب‌وکارهای نوپا مانع فعالیت اقتصادی آنها شوند. این‌گونه رفتارهای بی‌منطق در اقتصاد جایی ندارد، بنابراین لازم است با بکارگیری ایده‌های نو به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک کرد.

فرصت طلایی استفاده از نخبگان

دبیر کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص لزوم استفاده از نیروی نخبگان در کشور گفت: به دنبال تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا و اقدامات جدید ترامپ، بعضی از نخبگان ایرانی که قصد مهاجرت به این کشور را داشته‌ به آمریکا نمی‌روند و این فرصت مناسبی را پیش روی مسئولان کشور قرار داده تا از ظرفیت‌های فکری نخبگان در کشور بهره‌مند شویم؛ بنابراین نیاز است بسترهای مناسب برای این جوانان فراهم شود تا بتوانیم آنان را به ماندن در ایران تشویق کنیم. از طرف دیگر با لغو تشریفات اداری به انجام ایده‌های نخبگان به صورت عملی کمک کنیم.

او افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در عرصه قانون‌گذاری در خدمت نخبگان کشور خواهند بود تا به کشور در راه رسیدن به شکوفایی مدد رسانند.

لزوم جذب سرمایه خارجی

محمد فیضی درخصوص سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت: توسعه اقتصادی کشور وابسته به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. واقعیت این است که با زیرساخت‌های لازم و باتوجه به بودجه‌های پیش‌بینی شده بیش از 50 سال زمان نیاز است تا به رشد اقتصادی دست یابیم بنابراین چاره‌ای نداریم تا امکان جذب سرمایه خارجی را فراهم کنیم.

او با اشاره به این‌که رشد سرمایه‌های خارجی به سه شکل وجود دارد افزود: تامین منابع مالی ( فاینانس)، سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی (همکاری سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی به صورت هم‌زمان) و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این سه مورد هستند؛ بنابراین ظرفیت‌های مناسبی برای رسیدن به رشد اقتصادی دراختیار داریم که باید از آنها بهره ببریم.

فیضی ادامه داد: همچنین در پایان برنامه ششم، توسعه رشد 8 درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم که بهره‌وری عوامل تولید یا همان انتقال دانش و تکنولوژی یکی از رئوس آن است.

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافته  مجلس شورای اسلامی یکی از مولفه‌های رسیدن به رشد اقتصادی را سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی لازم است زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران را درکشور فراهم کنیم تا با اطمینان یافتن از ریسک پایین در معاملات تجاری اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف کنند.

او در پایان گفت: نیاز است اصلاحات نهادی مانند قواعد رفع موانع تولید را در شرایطی جلو ببریم که به ارتقای بهره‌وری و سرمایه‌گذاری آسان کمک کنند.

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپقوانینکسب‌و‌کارسرمایه‌گذار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.