همدلی، قاطعیت و احترام ارکان یک ارتباط خوب هستند.
نوپانا: هر فردی در زندگی خود پرسشهای یزرگی دارد. ما در محیط کار، روابط و در برخورد با خود رفتارهایی بروز میدهیم که گاهی دلیل آنها را نمیدانیم. همه بهدنبال ارتباط موثر و خوب هستیم. اما آیا ارکان این نوع ارتباط را میدانیم؟ اگر این مسئله را بهخوبی درک کنیم، علت بسیاری از رفتارهای خود را میفهمیم و علاوه بر آن میتوانیم در ارتباطات خود تجدید نظر کرده و آنها را به سمت بهتر شدن اصلاح کنیم:
ارتباط خوب دارای سه رکن است که در ادامه هرکدام را بررسی میکنیم:
1- همدلی (گوش دادن ماهرانه)
اولین ویژگی ارتباط خوب، همدلی است. همدلی به این معنی است که به حرفهای طرف مقابل گوش کنیم و تلاشکنیم دنیا را از دید او نگاه کنیم. اگر فردی احساس کند که ما او را درک میکنیم، احساس اهمیت میکند و علاوه بر بهتر شدن خودش، در رفتار با ما نهایت تلاشش را میکد که کاری نکند مارا از خود برنجاند. ما نیز با تلاش برای همدلی با دیگران، کمتر میرنجیم و دیگران را بیشتر درک میکنیم.
2- قاطعیت (ابراز وجود موثر)
قاطعیت، دومین ویژگی ارتباط خوب است. بهتر است در ارتباط با دیگران احساسات خود را به روشنی ابراز کرده و در جملات خود از واژه «من» استفاده کنیم. این ویژگی باعث میشود دیگران نیز احساس گشودگی کنند و آنها نیز احساسات خود را بروز دهند. در محیط کاری که افراد بهراحتی ابراز وجود میکنند، صمیمیت بیشتر میشود و اعتماد متقابل بهوجود میآید. با استفاده از ضمیر «من»، بدون اینکه به طرف مقابل حمله کنیم احساسات خود را بیان میکنیم. عباراتی که با فاعل «تو» شروع میشوند خصمانه و تحقیر کننده بهنظر میرسند. ما گاهی به اشتباه، با احساسات خود به طرف مقابل حمله می کنیم.
3- احترام (توجه کردن و علاقه نشان دادن)
احترام، سومین ویژگی ارتباط خوب است . بهتر است با طرف مقابل خود با نگرشی از مهربانی، علاقه و توجه و احترام روبهرو شویم، هر چند ممکن است ناراحت باشیم. بسیاری از مردم ناراحتیها را همراه خود به محیطهای دیگر میبرند. مانند فردی که دعوای خانوادگی را به محیط کار میبرد و با همکاران و مراجعان بدرفتاری میکند. همانطور که توقع دارید با شما برخورد کنند، با دیگران برخورد کنید.
با بهدست آوردن این مهارتهای ارتباطی، خیلی زود شاهد تغییر در محیط کار و نگاه دیگران میشوید. محیط کاری که در آن روابط کاری درستی برقرار است، بازده بیشتری نیز دارد.