حرکت شهرداری تهران به سمت شهر هوشمند
ظرفیت بالای ایجاد اشتغال ۸

حرکت شهرداری تهران به سمت شهر هوشمند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۲ | ۸ دقیقه

امروز یکی از الزامات حرکت به سمت شهر هوشمند را حضور استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکار نوین می‌دانند که شهرداری تهران بر حمایت از آن‌ها تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از اولویت‌هایی که شهردار تهران با بسامد بالایی از آن صحبت می‌کند، بحث حرکت به سمت شهر هوشمند و حمایت از کسب‌وکار نوین است.

محمدعلی نجفی در کنفرانس ملی شهر سایبری با اشاره به همین موضوع گفت: امیدواریم با کمک استارت‌آپ‌ها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمندسازی‌ ایجاد کنیم.

تاکید شهردار تهران بر استارت‌آپ‌های حوزه حمل و نقل

وی اضافه کرد: با توجه به عزم ملی برای دستیابی به شهر هوشمند، در برنامه سال ۹۷ از نظر بودجه‌ای پیش‌بینی‌های خوبی خواهد شد و امیدواریم با کمک دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقات علمی و استارت‌آپ‌ها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمندسازی‌ ایجاد کنیم.

نجفی در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین پروژه‌های موجود در زمینه شهر هوشمند، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها هوشمند کردن حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران است. البته در گذشته کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما می‌دانید که حمل‌ونقل ما به نحو واقعی هوشمند نیست.

وی موضوع آموزش‌های شهروندی را یکی دیگر از محورهای پروژه‌های شهری هوشمند عنوان کرد و گفت: برای جلب مشارکت شهروندان حتما باید آنها را آموزش داده و علاقه‌مند کنیم.

ما ناچار به حرکت به سمت شهر هوشمند هستیم

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در نخستین نشست خبری خود به نقش استارت‌آپ‌ها در شهر هوشمند و جایگاه شهرداری تهران دراین حوزه گفت: مسیر ظهور استارت‌آپ‌ها و حرکت آن‌ها، مسیر پرشتابی است و آن ها از الزامات شهر هوشمند هستند. در این میان نقش شهرداری‌ها قطعا باید حمایتی باشد.

وی تاکید کرد: حضور این استارت‌آپ‌ها برای شهر هوشمند جدی و حیاتی است. ما ناچار به حرکت سمت به شهر هوشمند هستیم، این موضوع از اولویت های ماست و باید تعامل مناسب در این زمینه داشته باشیم؛ از بخش دولتی یعنی معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات و... تعامل نزدیک در این موضوع ایجاد کردیم و برآیند تعاملات حل مشکلات شهری خواهد شد.

فرجود ادامه داد: این موضوع به طور ویژه و شفاف در شهرداری در دور جدید جا افتاده است. خود شهردار بسیار به موضوع ورود کرده است و در زمینه کمک به این استارت‌آپ‌ها و حمایت و هم‌چنین سوق دهی بدون دخالت در جزئیات تاکید ویژه دارد.

وی تصریح کرد: ما تاکنون با بسیاری از استارت‌آپ‌ها نشست داشتیم و با خیلی از مدیران کارآفرین آن‌ها صحبت کردیم و به‌ویژه از ایده‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تاکید کرد ما مشکلات مشترکی داریم و یکی از اولویت‌های ما هم بحث اشتغال شهری است که این استارت‌آپ‌ها خیلی می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند.

فرجود در ادامه گفت: سیاست دخالت حداقلی، بسیار کلیدی است. آن چه به زندگی شهروندان و مدیریت شهری برمی‌گردد شهرداری باید با نگاه تعامل ورود کند. غیر از شهرداری بقیه نهادها هم باید برای تسهیل موضوع ورود کنند.

فرجود افزود: به عنوان مثال ما به ۴۵ استارت‌آپ‌ در حوزه حمل و نقل مجوز دادیم که برخی از آن‌ها مانند الوپیک در جذب نیرو و کاهش ترافیک بسیار موفق بوده اند.

ظرفیت بالای اشتغال و رفع مشکل بیکاری

یک کارآفرین هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت حرکت به سمت کسب‌وکار نوین گفت: یکی از این شرکت‌های نوین در زمینه حمل‌ونقل قرار است در ۲۴ و ۲۵ اسفند و در مدت دو روز ۲۰ هزار نفر را دعوت به کار کند. این یعنی ظرفیت بالایی برای اشغال که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

مهدی نائبی با بیان اینکه برخی شرکت‌های نوپا در حوزه حمل و نقل روزانه در تهران بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سفر را انجام می‌دهند گفت: این پتانسیلی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. کشور ما با مشکل بیکاری رو به روست و با حمایت از این استارت‌آپ‌ها می توان هم به کاهش ترافیک، هم نظم شهری، حرکت به سمت شهر هوشمند، شهر سالم و اشتغال کمک کرد.

این کارآفرین توضیح داد: به عنوان مثال پیک‌های موتوری پیش از این برای دریافت سفارش و تحویل آن مسیر رفت و برگشت را طی می‌کردند اما اکنون با ایجاد استارت‌آپ‌های جدید شما در هر نقطه تهران که باشید می توانید یک پیک را در ۵۰ یا ۱۰۰ متری خود در اختیار بگیرید  و این بسیاری از اهدافی که شهردار جدید تهران بر آن تمرکز کرده را برآورده می سازد.

این کارآفرین در خاتمه گفت : ما در شهر هوشمند به کاهش آلودگی، کاهش ترافیک، شهر سبز، حفظ محیط زیست و ... نیاز داریم و برای رسیدن به این مهم لازم است ظرفیت‌های مناسب را برای حضور استارت‌آپ‌ها در محیط شهری فراهم کنیم.

برچسب‌ها: شهر هوشمندایجاد اشتغالشهردار تهرانهوشمندسازیکنفرانس ملی شهر سایبریمحمدعلی نجفیحمل‌ونقل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.