آشنایی با مفهوم هزینه‌های جایگزینی محصول و تاثیر آن در برندینگ
شروعی برای برندسازی (قسمت صد و هفتم) ۸

آشنایی با مفهوم هزینه‌های جایگزینی محصول و تاثیر آن در برندینگ

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت صد و هفتم:

هزینههای جایگزینی محصول

به‌گزارش نوپانا، هزینه‌های جایگزینی محصول به هزینه‌هایی اشاره دارد که یک مصرف‌کننده در زمان جایگزین‌ کردن یک محصول با محصول دیگر، متحمل می‌شود. این هزینه‌ها می‌توانند هزینه‌های اجتماعی یا روانی و حتی غیر مالی، هزینه‌های تحقیق و یادگیری و یا در حالتی ساده‌تر، صرف هزینه و زمان برای مطلع‌کردن دوستان و خویشاوندان در مورد شماره تلفن جدید باشند و یا می‌توانند مالی باشند؛ مانند هزینه تجهیزات، نصب و راه‌اندازی و غیره.

هزینه‌های جایگزینی، بر فضای رقابت تاثیر می‌گذارند. مصرف‌کنندگان، یک محصول حتی ارزان‌تر را جایگزین محصول فعلی خود قرار نمی‌دهند، اگر مجموع هزینه‌های جایگزینی، تفاوت زیادی در قیمت ایجاد کند. زمانی‌که چنین حالتی پیش آید اصطلاحا گفته می‌شود مصرف‌کننده به تامین‌کننده وابسته شده است و اگر تامین‌کننده‌ای بتواند این حالت را مدیریت کند امکان افزایش قیمت تا نقطه‌ای خاص، بدون از دست دادن مشتری، فراهم می‌شود؛ زیرا هزینه‌های جایگزینی، اجازه تغییر را به مصرف‌کننده نمی‌دهد.

هزینه‌های جایگزینی محصول در عمل برندسازی سازمان شما تاثیر شگفتی دارد و گاه می‌تواند هزینه‌های سازمان شما را به شدت افزایش دهد که به خودی خود، این افزایش ارقام هزینه شما را رضایت‌مند نخواهد کرد.

قسمت پیشین

قسمت صد و ششم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: هزینه جایگزینی محصولبرندسازیبرندینگکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.