چگونه طرح کسب‌وکار یک‌ صفحه‌ای تهیه‌ کنیم؟
با هدف جذب سرمایه موفق‌تر ۸.۷

چگونه طرح کسب‌وکار یک‌ صفحه‌ای تهیه‌ کنیم؟

توسط محمد اسلام حسینی | ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

طرح کسب‌وکار یک‌ صفحه‌ای، به آسانی و در زمان کمتر، استراتژی کسب‌وکار شما را به سرمایه‌‌گذار معرفی می‌کند؛ بنابراین از جهاتی بهتر و سودمندتر از طرح کسب‌وکار معمولی است.

نوپانا: اگر هدف شما شروع کسب‌وکار است یا قصد دارید محصول یا خدمتی را به بازار عرضه‌ کنید، لزوما نیازی به طرح کسب‌وکار ۵۰ صفحه‌ای ندارید؛ اما داشتن طرح کسب‌وکار کوتاه و خلاصه الزامی است؛ خصوصا زمانی‌که سرمایه کافی برای شروع کسب‌وکارخود ندارید و در جست‌وجوی سرمایه‌گذار هستید.

به گزارش نوپانا، معمولا سرمایه‌گذاران وقت زیادی برای خواندن و بررسی طرح کسب‌وکار ندارند؛ بنابراین، طرح کسب‌وکار کوتاه و خلاصه بهترین شیوه برای توضیح ایده تجاری و متقاعد کردن سرمایه‌گذار است.

از انواع طرح کسب‌وکار می‌توان به طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای اشاره کرد. تهیه طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که ایده تجاری شما را به سرعت بخوانند و معلومات ضروری مرتبط با ایده تجاری شما را بدست آورند. طرح کسب‌وکار یک‌ صفحه‌ای، به آسانی و در زمان کمتر، استراتژی کسب‌وکار شما را به سرمایه‌‌گذار معرفی می‌کند؛ بنابراین، طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای از جهاتی بهتر و سودمندتر از طرح کسب‌وکار معمولی است.

تفاوت‌های زیادی بین طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای و خلاصه اجرایی طرح کسب‌وکار معمولی نیست. تفاوت اصلی این است که طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای باید کوتاه باشد و بیشتر از یک صفحه نباشد، در حالیکه خلاصه اجرایی بیشتر از چند صفحه می‌تواند باشد. طرح کسب‌وکار یک‌ صفحه‌ای و خلاصه‌ اجرایی طرح کسب‌وکار معمولی، در حقیقت نقطه شروع مذاکره با سرمایه‌گذاران است.

طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای پاسخ‌های واضح اما کوتاه به این سوالات می‌دهد:

۱. آیا نیازی به محصول یا خدمات شما وجود دارد؟

۲. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟

۳. چه ‌کسانی رقبای شما هستند؟

۴. چگونه کسب‌وکار، محصول یا خدمات خود را در بازار نسبت به رقبا متمایز می‌سازید؟

۵. فعالیت‌های بازاریابی و فروش‌ شما چگونه است؟

۶. به چه ‌کسانی در شروع کسب‌وکار خود نیاز دارید؟

۷. چه مقدار سرمایه برای شروع کسب‌وکار خود نیاز دارید؟

طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای، همه اطلاعات ضروری که سرمایه‌گذار برای تصمیم‌گیری به آن نیاز دارد را شامل می‌شود. اطلاعاتی از جمله:

ـ بیان مشکل و نیازی که مشتریان هدف شما دارند.

ـ راه‌حل رفع مشکل و نیاز‌های مشتری که شامل محصول و خدمات است.

ـ مدل کسب‌وکار: چگونه درآمد کسب‌ می‌کنید؟

ـ بازارهدف: مشتریان شما چه کسانی هستند؟

ـ مزیت رقابتی شما در این کسب‌‌وکار چیست؟

ـ تیم مدیریتی و منابع انسانی.

ـ خلاصه برنامه مالی.

ـ مقدار سرمایه مورد نیاز.

محتوای طرح کسب‌وکار، بسیار مهم است. بیش از حد نگران ظاهر طرح کسب‌وکار خود نباشید، بلکه روی مواردی تمرکز کنید که برای متقاعد کردن سرمایه‌گذار ضروری هستند. برخی از کارآفرینان تازه‌کار، تلاش و زمان خود را صرف ظاهر طرح کسب‌وکار خود می‌کنند؛ در حالیکه محتوای طرح کسب‌وکار و چگونگی ارائه اطلاعات آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای مزیت‌هایی دارد که طرح کسب‌وکار معمولی فاقد آن است؛ به عنوان مثال، طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد که به سرعت از ایده تجاری شما دانش لازم را بدست آورند.  همچنین تهیه طرح کسب‌وکار یک ‌صفحه‌ای شما را قادر می‌سازد که بخش‌های غیر ضروری را از طرح کسب‌وکار خود حذف کنید؛  تمرکز خود را روی موارد اساسی کسب‌وکار بگذارید و به صورت واضح ایده تجاری خود را بیان کنید. طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای پیام شما را  سریع و آسان به سرمایه‌گذار انتقال می‌دهد.

مراحل تهیه طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای، مشابه طرح کسب‌وکار معمولی است؛ با این تفاوت که در تهیه آن، نکات ضروری طرح کسب‌وکار استفاده و سایر موارد غیرضروری حذف یا خلاصه می‌شوند.

با توجه به موارد بالا، به یاد داشته باشید طرح کسب‌وکار خود را کوتاه و خلاصه کنید و بعدها در صورت لزوم می‌توانید آن را توسعه دهید و موارد دیگری را به آن اضافه کنید.

(همچنین بخوانید: چگونه برای ایده‌ تجاری خود، سرمایه جذب کنیم؟)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارطرح کسب‌وکارجذب سرمایهارائه به سرمایه گذارسرمایه‌گذاراستارت‌آپاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی دانش آموخته دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل است. او از سال ١٣٩٣ به صورت حرفه‌ای در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های داخل افغانستان مقاله‌هایی در حوزه اقتصادی و بازاریابی می‌نویسد. هم‌چنین یک کتاب الکترونیکی درباره بازاریابی اینترنتی از محمد اسلام حسینی به انتشار رسیده است.