رشیدپور سرمایه گذاری استارتاپی را با خیریه اشتباه گرفت
زمانی برای غروب خورشید؛ ۸

رشیدپور سرمایه گذاری استارتاپی را با خیریه اشتباه گرفت

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۱۹:۱۲ | ۱۹ دقیقه

به تازگی موضوع سرمایه‌گذاری یکی از حامیان برنامه‌های رسانه ملی در یکی از استارت‌آپ‌هایی که مخصوص معلولین بوده حواشی بسیاری ایجاد کرده است.

به گزارش دیجیاتو، به تازگی موضوع سرمایه‌گذاری یکی از حامیان برنامه‌های رسانه ملی در یکی از استارت‌آپ‌هایی که مخصوص معلولین بوده حواشی بسیاری ایجاد کرده است؛ این حواشی زوایای تازه‌ای در مورد نگاه عمومی به مسئله استارت‌آپ‌ها و معلولین را در فضای کشور روشن می‌کند. «وحید رجبلو»، توان‌یابی است که هم‌اکنون ایده پرورش یک استارت‌آپ برای افراد توان‌یاب را در سر می‌پروراند و در جشنواره توان‌تک هم موفق به کسب رتبه دوم شده بود. او به دنبال آن است تا با استارت‌آپ «همیار مهر»، توان اجتماعی را به توان‌یابان برگرداند. او که سال‌هاست برنامه‌نویسی می‌کند و درآمد خود را از این راه به دست می‌آورد، در تاریخ ۹ دی ماه به برنامه «حالا خورشید» با اجرای «رضا رشیدپور» دعوت می‌شود.

«آهنگ آرزوی خوب را آماده کنید

در این برنامه وحید رجبلو تلاش میکند از مشکلات توانیابان بگوید و خبر میدهدبا استارت‌آپی که اکنون در حال برداشتن اولین گامهای خود است، میخواهد بهمشکلات توانیابان رسیدگی کنداما در همین برنامه، اتفاق جالبی رخ میدهد و رضارشیدپور پس از پخش یک آهنگ شورانگیز اعلام میکند که حامی برنامه، یعنی «اولمارکت»، تصمیم گرفته است تا تمام هزینههای «اپلیکیشن» رجبلو از جمله توسعه وتبلیغات را برعهده گیرد.

وحید رجبلو پس از حضورش در این برنامه تصور میکند که یک حامی مالی پیداکرده است که میخواهد او را به هدف اصلیاش یعنی راهاندازی یک کسبوکاراجتماعی در حوزه معلولین برساند؛ کسبوکاری که اپلیکیشن صرفا جزیی از آن است.رجبلو اما پس از پیگیریهای مکرر در روزهای بعدی، به در بسته میخورد.

این در حالیست که برنامه حالا خورشید در روزهای گذشته بدون حضور رجبلو، مجدداً مدعی خریداری شدن اپلیکیشن این توان‌یاب توسط اول مارکت شده است.

«نمیدانند استارت‌آپ چیست»

وحید رجبلو، در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که ابتدا صحبت از حمایت مالی در میان بوده اما در نهایت در این برنامه گفته شد که اپلیکیشن خریداری شده است: «آقای رشیدپور اعلام کرد که اول مارکت اپلیکیشن من را خریده و از این پس هم هر برنامه‌ای بسازم می‌خرد. قرار بر حمایت بود نه خرید. به نظر می‌رسد که مفهوم استارت‌آپ برای آنها آشنا نیست. اپلیکیشن تنها قسمتی از یک استارت‌آپ است. هیچ هماهنگی قبلی وجود نداشته و صرفاً روی آنتن چنین موردی اعلام می‌شود.» رجبلو خبر می‌دهد که به همراه یک تیم ۵ نفره در حال پیشبرد برنامه‌های «همیار مهر» است و اعلام خریداری شدن اپلیکیشن در تلویزیون، حتی باعث اختلافاتی میان هم‌تیمی‌ها و سایر سرمایه‌گذاران شده است؛ آن هم بر سر اتفاقی که هرگز رخ نداده بود.

نهایتاً در روزهای گذشته، رجبلو تصمیم می‌گیرد ویدیویی را منتشر کند و توضیحاتی را در خصوص حضورش در برنامه حالا خورشید و عدم دریافت هیچ‌گونه کمک مالی ارائه دهد.

«معلول مستحق نیست»

اما رجبلو خبر می‌دهد که دیروز -۱۱بهمن-، در خانه‌اش میزبان برخی از اعضای برنامه حالا خورشید و اول مارکت بوده است: «می‌خواستند از همان ابتدا شروع به فیلم‌برداری کنند. اجازه ندادم دوربین را داخل خانه بیاورند. از آنها یک سوال پرسیدم و گفتم چرا بدون هماهنگی با من در برنامه زنده اعلام کردید که اپلیکیشن من را خریده‌اید در صورتی که روح من هم خبر نداشت؟ هیچ پاسخی دریافت نکردم. یک چک ۱۰ میلیونی به من دادند و گفتند این پول اپلیکیشن شماست. به آنها گفتم ما به دنبال توسعه استارت‌آپ هستیم نه یک اپلیکیشن. هزینه استارت‌آپم را پرسیدند. گفتم دقیق نمی‌دانم اما برای فرآیند ملی شدن و داشتن ۱۰ شعبه در کل ایران، رقمی معادل ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان برای یک سال نیاز است. چند دقیقه‌ای سکوت کردند، چک را در جیب گذاشتند و رفتند.» رجبلو اشاره می‌کند که عوامل برنامه حالا خورشید و اول مارکت، احساس می‌کردند که در حال انجام یک کار خیر هستند و یک انسان مستحق را به دلیل شرایط جسمی‌اش به برنامه خود برده‌اند: «معلول مساوی با انسان مستحق نیست. استارت‌آپ ما هم مانند همه استارت‌آپ‌ها به دنبال سرمایه‌گذار و اسپانسر است. درگذشته شرکت‌های «رهنما» و «آسان‌پرداخت» هم در این مجموعه سرمایه‌گذاری هایی داشته‌اند اما نه از روی ترحم، بلکه از روی تخصص. اینکه صحبت از خیریه و کار خیر می‌کنند توهین‌آمیز است.»

«اول مارکت قولی نداده است»

«ناصر قدیر کاشانی»، مدیرعامل شرکت خدمات اول در گفتگو با دیجیاتو در مورداتفاقاتی که در برنامه حالا خورشید و وعده‌هایی که داده شده است می‌گوید:‌ «اولمارکت به کسی قولی نداده است، بلکه این قول را آقای رشیدپور در برنامه به ایشانداد. آقای رجبلو اصرار داشت که خیلی سریع در عرض دو-سه هفته کارش انجام شودکه این منطقی نیست.» وقتی از کاشانی در مورد عدم هماهنگی رشیدپور و با مجموعه اول مارکت می‌پرسم،می‌گوید: «اینطور نیست که هماهنگ نباشیم، آقای رشیدپور کیس را در تلویزیونمعرفی می‌کند و ما هم انجام می‌دهیم. ما اگر قرار است کار خیر انجام دهیم نباید مارا پشیمان کنند. ما در همان برنامه برای یک خانم وانت خریدیم، به خانم دیگری کهنقاشی می‌کشید ۵۰ میلیون دادیم، یک نفر را فرستادیم آفریقا. هدف ما کار خیر بود وواقعاً ما را پشیمان می‌کنند.» در تماس دیجیاتو با رضا رشیدپور، او عنوان کرد که حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد وهرچه بوده را در اینستاگرامش توضیح داده است. دو پست اخیر اینستاگرامرشیدپور به موضوع وحید رجبلو پرداخته است. در یکی از آنها می‌خوانیم: ‌«دغدغههای وحید که ناشی از برخی ناملایمات نهادهای مسئول با اوست را می فهمم ولیای کاش قبل از گلایه ی تصویری توجه می کرد که هر اقدام خیریه در یک برنامهتلویزیونی روال منطقی دارد و حامی مالی باید مراحل اداری اش را سپری کند.»

 

در واقع رشیدپور هم معتق بوده است که مشغول انجام یک کار خیر برای یک فردضعیف است؛ فردی که به گفته خودش با معلولیت ۹۸ درصد، در ۱۱ سال گذشته بابرنامه نویسی موفق شده تا درآمد مورد نیاز خود را کسب کند.

 

رشیدپور دیروز تصویر دیگری در اینستاگرام خود منتشر کرد که چک ۱۰ میلیونتومانی برای رجبلو را به نمایش می‌کشد. او از عدم قبول چک توسط خانواده رجبلوگفته و خبر داده که ارزش اپلیکیشن را نیم میلیارد تومان تعیین کرده‌اند: «صدالبته کهاصلا نیت رفقای من مالکیت و این حرفها نبود ، صرفا حمایت از یک جوان عزیز وروحیه دادن به او در حد بضاعتمان.» در واقع هم مدیرعامل خدمات اول و هم رضا رشیدپور، در کنار نمایش این افراد درتلویزیون و درخواست از بینندگان برای ارسال کدهای پول‌ساز، به دنبال یک اقدامخیر بوده‌اند در حالی که وحید رجبلو می‌گوید که توان‌یاب بودن خود را یک مزیتمی‌بیند. او اشاره می‌کند که می‌خواهد کارآفرین شود و خدمات اجتماعی را بهتوان‌یابان ارائه دهد. از آنجایی هم که خودش یک توان‌یاب است، نیاز این‌گونه افرادرا بهتر از دیگران می‌شناسد و می‌تواند استارت‌آپی موفق در این حوزه بسازد. در نهایت، وحید رجبلو امروز بیانیه زیر را منتشر کرده است و در گفتگو با من می‌گویدکه تصمیم ندارد هیچ کمکی را از مجموعه اول مارکت و یا برنامه حالا خورشیددریافت کند:

و حالا واقعا خورشید!

ضمن تشکر از همه دوستان، رسانه‌ها و توانیابان و توان‌دوستانی که طی اینمدت از من حمایت کردند در مورد پست‌های اخیر آقای رشیدپور و حمایتبرنامه حالا خورشید و شرکت محترم اول مارکت باید چند حقیقت ناخوشایند رابنویسم. ابتداء به ساکن باید عرض کنم که من هنوز پاسخی مبنی بر اینکه چرابدونه اطلاع به من در برنامه اعلام شد اپلیکیشن من خریداری شده و هر بارنوع حمایت و وعده خود را تغییر دادند؟ و اینکه برادر من هیچ رقمی از مبلغاپلیکیشن همیار به تیم برنامه حالاخورشید اعلام نکردن و این گفته در پستاینستاگرامی ایشون از زبان برادر من صحت نداره. این حقایق را در سایه این نکته می‌نویسم که در نیت دوستان شکی ندارم بایدبگم من با شرکت در برنامه‌های تلویزیونی هیچ مبلغی نگرفتم و نخواهم گرفتاز جمله برنامه حالاخورشید ولی باز هم برای دفاع از حقوق تمامی توانیابان وحتی کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها اجتماعی باید این موارد آشکار شود: اول: معلول، مستحق نیست.

اگر جناب رشیدپور یا هر دوست دیگری در هرشرکت میلیاردی مخابراتی با دیدن بدن در هم پیچیده من احساس ترحم یاکمک می‌کند که یک چک چند میلیون تومانی برای صدقه و عاقبت به خیریخودش و عزیزانش بنویسد یعنی حتی یک کلمه از حرف‌های من در طولزندگیم و در همان برنامه را نفهمیده. من مانند بسیاری از معلولین دیگر کارمی‌کنم ، موفق هستم، به خودم و دستاورهایم در زندگی افتخار می‌کند، ابزار کارو خانواده‌ای زیبا دارم و از بسیاری از کسانی که روی صندلی چرخ‌داری نیستندهم خوشبخت‌ترم. چون دوست داشتم این خوشبختی را با دیگرانی با شرایطخودم هم تقسیم کنم پروژه همیار را کلید زدم و دنبال صدقه نیستم. در همانبرنامه هم با بنده هماهنگ نشد که قرار است این نمایش حمایت صورتبگیرد وگرنه من مدیون خانواده خودم و خانواده بزرگ معلولین ایراننمی‌شدم.

دوم: کسب و کار خریدنی نیست. این حقیقت ناراحت‌کننده که نه در یکبرنامه تلویزیونی نه در یک شرکت ظاهرا فناوری ارتباطی و نه کلا در بسیاری ازچهره‌های رسانه‌ای و فناوری ما فرق یک مفهوم همه‌گیری مانند استارت‌آپ بایک اپلیکیشن قابل درک نیست بسیار آزاردهنده است. پروژه همیار یک کسبو کار اجتماعی برای رساندن خدمات و کالاهای مورد نیاز برای افرادی است کهمحدودیت‌های حرکتی دارند از سالمندان و مجروحان گرفته تا جانبازان ومعلولین. مبنای آن « اقتصاد اشتراکی» است و خود کاربرانش آن را توسعهمی‌دهند. پس یک چک ده میلیون تومانی برای خرید و تصاحب پروژه‌ای کهبرای موفقیت باید تبلیغ کند، فرهنگ سازی کند و تیم برنامه‌نویسی مقیمداشته باشد نه حتی یک صدقه که یک طنز تلخ است. سوم: تبلیغ، توسعه نیست. چه در پست برادرانه آقای رشیدپور عزیز و چه درحرف‌های که مدیر عامل اول مارکت با رسانه‌ها زده‌اند رنگی آزاردهنده از ترحماست.

از شمایی که آشنایی با مفاهیم کسب و کار ندارید انتظار ندارم درک کنیدمن نیم میلیارد برای خودم نخواستم و این عدد برآوردی واقع‌گرایانه از توسعهیک پلتفرم کشوری خدمات معلولین مبتنی بر خود کاربران برای بازه یک سالبود که طبیعتا هر هزینه‌ای زیر نظر سرمایه‌گذار انجام می‌شد. وحید رجب‌لو اگراسم ناچیزی هم دارد آن را مدیون این است که به خود به چشم معلول نگاهنکرده و حالا شما با تمام ثروت و رسانه‌ای که در اختیار دارید دارید می‌کوشید ازدر دلسوزی صدای مرا خاموش کنید. من بر خلاف تصور شما از جایی خطنمی‌گیرم.

می‌خواهم به عنوان یک انسان کامل و قادر کسب و کاری برای خودمو هم‌نوعانم خلق کنم و اگر هم شکست خوردم شرمنده نیستم که با حسرتتلاش کردن زندگی کردم. من در نیت شما تردید نمی‌کنم و باور دارم از سر ندانستن حرکت مرا به تبلیغآغشته کردید شما هم به من برچسب خط گرفتن نزنید. باشد روزی که بفهمیدفقیر واقعی و معلول واقعی کسی است که خودش را برتر و بالاتر از دیگرانمی‌پندارد نه کسی روی یک صندلی چرخ‌دار نشسته.

برچسب‌ها: استارت‌آپرشید‌پورتوان‌یابان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.