آنچه‌ سرمایه‌گذار از استارت‌آپ می‌خواهد
اصول مشارکت استارت‌آپی؛ ۸

آنچه‌ سرمایه‌گذار از استارت‌آپ می‌خواهد

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۴:۰۰ | ۶ دقیقه

قبل از راه‌اندازی استارت‌آپ، باید صاحب ایده و سرمایه‌گذار، در مورد مسائل مهمی گفت‌وگو کنند.

نوپانا: برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ، جذب سرمایه‌گذار از ضروری‌ترین بخش‌های مقدماتی به حساب می‌آید. این کار روش‌ها و راه‌های زیادی دارد. فرد صاحب ایده، تمام تلاشش را می‌کند تا سرمایه‌گذار را متقاعد کند که پولش را بدون نگرانی در اختیار او قرار دهد. در این مسیر، جدای از روش ارائه و داشتن تیم آماده، مواردی اصولی وجود دارد که باید برای سرمایه‌گذار کاملاً روشن شوند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

موارد بنیادی

دانستن این موارد، برای طرفین دانش و اطمینان اولیه را در پی دارد. اولین آن‌ها اطلاع کامل طرفین از چیستی محصول است. این‌که محصول یا سرویسی که قرار است ارائه شود چگونه کار می‌کند و جامعه هدف آن چه کسانی هستند. جزییات ایده از آغاز تولید تا بعد از استفاده کاربر، باید روشن شود.

چشم‌اندازها

سرمایه‌گذار باید بداند سرنوشت پولش چه می‌شود. پس صاحب ایده موظف است برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را برای سرمایه‌گذار بنویسد و به تمام احتمالات ممکن توجه کند. تا جایی که بتواند برای شکست احتمالی نیز برنامه داشته باشد. یعنی بداند در صورت درست پیش نرفتن برنامه‌ها چه برنامه‌های جایگزین و یا چه راه‌هایی برای بازگشت وجود دارد. چیزی که در اصطلاح به آن استراتژی خروج می‌گویند.

تیم استارت‌آپی

دلیل حضور تک تک افراد در تیم، تعداد آن‌ها و وظایف تعریف‌ شده هرکدام را باید با سرمایه‌گذار هماهنگ کرد. سرمایه‌گذار باید بداند که افزایش اعضای تیم در چه زمانی و با چه دلیلی صورت می‌گیرد.

شناخت بازار

باید از بکر بودن ایده مطمئن بود و به سرمایه‌گذار نیز این اطمینان را داد. برای هر کسب‌وکار، رقبای سرسختی وجود دارد و باید در مورد آن‌ها با سرمایه‌گذار صحبت کرد. گزافه‌گویی و ادعای بی‌رقیب بودن، هر سرمایه‌گذار با تجربه‌ای را می‌ترساند. دلایل بهتر بودن محصول، نسبت به موارد مشابه را نیز باید برای سرمایه‌گذار روشن کرد.

نحوه‌ مشارکت

نوع قرارداد و مشارکت، با تمام جزییات باید کاملا دقیق و مشخص شده باشد. دانستن همین نکته باعث می‌شود به طرف بعضی از سرمایه‌گذاران نروید و یا بالعکس در همان ابتدای مذاکره، سرمایه‌گذار تصمیم به ادامه بررسی‌ها بگیرد یا نه.

رشد کسب‌وکار

 برنامه بلند مدت شما چیست و در هر قدم چه اقداماتی برای رشد استارت‌آپ خود دارید؟ این نکته مهمی است که سرمایه‌گذار باید کاملاً از آن آگاه باشد. علاوه برآن، شناخت موانع و نحوه برخورد با آن‌ها نیز بسیار ضروری است.

سودآوری و قیمت

میزان هزینه‌ها، نحوه برآورد سود، زمان سوددهی استارت‌آپ، حجم سود پیش‌بینی شده در هر قدم از برنامه و هر سوال و مسئله دیگری که در زمینه پول وجود دارد را با سرمایه‌گذار درمیان بگذارید. این موردی است که اکثر سرمایه‌گذاران بیشترین توجه را به آن دارند.

نگاه بلندمدت

برای سرمایه‌گذار توضیح دهید که روند پیشرفت کسب‌وکار شما چگونه پایدار می‌ماند و چگونه می‌توانید در زمینه کار خود، بهترین شوید. اگر موارد قبلی را به درستی مشخص کرده باشید، بعد از رعایت همه این‌ها، در این مرحله حتی اگر حرف از تک‌شاخ شدن بزنید، کسی تعجب نخواهد کرد.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارسرمایه‌گذاراستارت‌آپطرح‌کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا