استارت‌آپ‌ها نیاز به تشكل صنفی دارند
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات رسانه اتاق ایران: ۹

استارت‌آپ‌ها نیاز به تشكل صنفی دارند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۵:۱۵ | ۱۰ دقیقه

محمدرضا طلایی: ايجاد تشكل صنفي مستقل، نخستین اقدام براي ساماندهی و رشد ‌استارت‌آپ‌ها است.

نوپانا: محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه «اتاق ایران» گفت: استفاده از ‌فناوری‌های جدید و بهره‌گیری از تفکر نوآوران کسب و کارهای نوپا، مشاغل را به حوزه‌های تازه در بستر فناوری کشانده و از طرف دیگر شاهد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در بسیاری از زمينه‌هاي اقتصادی کشور هستیم.

طلایی با اشاره به موج گسترده تغییرات در اقتصاد دنیا، گفت: ایران هم از این تغييرات جدا نبوده و حرکت‌های جدید و موفقی در شرکت‌های نوپای ایرانی اتفاق افتاده است. فرهنگ‌سازي و استفاده مردم از فناوری هم‌ باعث رونق کسب و کارهای جدید شده است.

او ایده‌های خلاقاقانه جوانان را دلیل اين تغییرات دانست و افزود: این تغییرات در عرصه‌هاي اقتصاد سنتی، کشاورزی، پزشکی، حمل و نقل و... اتفاق افتاده و دنیا را به سمت سرمایه‌گذاری‌های فناورانه کشانده است. امروزه اغلب مراکز دانشگاهی کشورهای جهان از دروس علمی و تئوریک فاصله گرفته و به سمت دروس عملیاتی رفته‌اند، زیرا با انجام تحقیقات و بررسی‌های گوناگون ثابت شده است ‌استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های کوچک اقتصادی، نقش موثری در رونق اقتصادی خواهند داشت.

رئیس هیئت مدیره مجمع ‌تشکل‌های فناوری اطلاعات، معضل ‌استارت‌آپ‌های ایران را جا نيفتادن ‌فناوری‌های اطلاعات به عنوان پیشران اقتصاد دانست و افزود: در ايران از سوي برخي اين نگاه اشتباه به استارت‌آپ‌ها وجود دارد كه اين كسب‌وكارها نه تنها سودی ندارند بلکه برای دولت هزینه‌‌آور هم هستند. با نگاهی به کشورهای پیشرفته اقتصادی می‌‌بینیم آنها نیز با استفاده از فناوری اطلاعات به پیشرفت اقتصادی دست یافته‌اند. صنعت برق، انرژی، حمل ‌و نقل، گردشگری و همه بخش‌ها به ‌نوعی از ‌فناوری‌های نوین استفاده می‌‌کنند؛ ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم استفاده از آنها را در تمام بخش‌ها رایج کنیم. تنها صنعت بانکداری و بعضی بخشهای نیروی انتظامی از ‌فناوری‌های نوین استفاده می‌‌کنند.

طلایی معضل دیگر را در بخش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیران فناوري اطلاعات بخش دولتی دانست و گفت: سرعت پیشرفت حوزه فناوری به‌ شدت زیاد است و ما بدون آینده‌‌پژوهی نمی‌توانیم با سرعتی که امروز در توسعه فناوری اطلاعات داریم، همگام با دنیا پیش رویم و معضلات زیادی پیش رو خواهیم داشت.

استارت‌آپ‌ها و اقتصاد مقاومتي

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، بهره‌مندی از ‌فناوری‌های نوین و استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان گفت: باید آمادگی ظهور شرکت‌های جدید و کسب ‌و کارهای نوپا را داشته باشیم و روابط و ضوابط را تسهیل کنیم تا این مشاغل با ایده‌های نو بتوانند مشغول به فعالیت شده و چرخه اقتصاد کشور را از حالت سنتی به اقتصاد دیجیتال تبدیل کنند. تکیه بر کسب‌وکارهای نوپا که بخشی از اقتصاد دانش بنیان است می‌‌تواند به اصول اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند.

محمدرضا طلایی یکی از خصوصیات مثبت کسب و کارهای نوپا را صرفه‌جویی در وقت بیان کرد و افزود: در دنیای جدید صرفه‌جویی در وقت و انرژی و کاهش هزینه‌ اولویت زیادی دارد. اکنون شاهد جان گرفتن کسب‌و‌کارهایی با این خصوصیت که براساس نیاز واقعی مردم بنا شده هستیم. این استارت‌آپ‌ها با حذف واسطه‌‌هاي موجود بين تولیدکننده و مصرف‌کننده توانسته‌اند هم سود سرشاري را نصیب تولیدکنندگان کنند و هم كالا و خدمات را با قیمتي مناسب، به مصرف‌کننده برساند.

ضرورت ايجاد تشكل صنفي

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران، تنها مشکل اساسی در راه ‌استارت‌آپ‌ها را قوانین دانست و گفت: برای حرکت چابک‌تر چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور، نیاز است قوانین جدید با سرعت تغییر تکنولوژی پیش رود و قانون‌گذاران همزمان با ایجاد مشاغل جدید، قوانین مختص به آن حوزه را نیز در دستور کار قرار دهند.

او ایجاد تشکل صنفی خاص ‌استارت‌آپ‌ها را برای احقاق حقوق مشاغل جدید ضروری خواند و گفت: رفع موانع شرکت‌های نوپا جز با گردهمایی و راه‌اندازی تشکل و انجام کارگروهی میسر نخواهد بود. با پیوستن دیگر اعضا ‌و همكاري با تشکل‌های دیگر، می‌توان تعاملات مناسب‌تري میان مشاغل جدید و سنتی برقرار كرد و مشکلات این شرکت‌ها را  به گوش مسئولان رساند.

رئیس مجمع ‌تشکل‌های فناوری اطلاعات با اشاره به روش‌هاي هماهنگی بین کسب‌و‌کارهای سنتی و ‌استارت‌آپ‌ها، تأكيد كرد: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم سدی برای فناوری اطلاعات به وجود آوریم. شاید موانع در پیشرفت این برنامه‌ها تأخیری به وجود آورد اما هیچ‌‌گاه نمی‌توان آنها را به طور كامل از چرخه اقتصاد حذف کرد.

به جاي مانع‌تراشی، آیندهپژوهی كنيم

اين مسئول اتاق بازرگاني افزود: بايد درباره استارت‌آپ‌ها به ‌جای مانع‌‌تراشی، آینده‌پژوهی شود تا بدانیم کسب‌‌و‌کارهای نوپا، چه ظرفيت‌هايي براي اقتصاد فراهم مي‌كنند. برای مثال در نتیجه سیستم حمل‌‌و‌نقل اینترنتی، شاهد کاهش آلودگی هوا، کم‌شدن سفرهای درون ‌شهری و بین‌‌شهری و حتی ایجاد اشتغال که بزرگترین معضل امروز کشور است، هستیم.

طلايي ساماندهی تشکل خاص ‌استارت‌آپ‌ها را نخستین اقدام در این زمینه بیان کرد و گفت: در حال حاضر ‌استارت‌آپ‌های زیادی مشغول به فعالیت هستند ولی هنوز تشکلی که ‌استارت‌آپ‌ها را هدایت کرده و موانع و مشکلات آنها را بررسی کند وجود ندارد. کشور نیاز دارد متولیان حوزه فناوري اطلاعات، بخشی برای آینده‌پژوهی به وجود آورده و تأثیر ‌استارت‌آپ‌ها روی اقتصاد بررسی شده تا بتوانند آنها را به سمت پیشرفت هدايت كنند.

محمدرضا طلایی در پایان نقش دولت را تسهيل‌گري و ترغيب بخش خصوصی به همکاری با دولت خواند و گفت: این همکاری می‌‌تواند در موفقیت اهداف مصوب دولت و در روند تسهیل فرآیندها، نقش موثری داشته باشد. بخش خصوصی با شناسایی مسائل مهم اقتصادی، طرح آن با دولت، هم‌فکری و شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود، تاثير زيادي در رشد اقتصادي دارد.

(همچنين در اين زمينه بخوانيد: اتحادیه صنفی، کلیدحل مشکلات استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: ایرانقوانیناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.