رقابت غول‌های تکنولوژی در خرید استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی
رشد بسیار سریع سرمایه‌گذاری در صنعت AI ۸.۷

رقابت غول‌های تکنولوژی در خرید استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۱۷:۰۰ | ۵ دقیقه

امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های مطرح دنیا در حال سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هستند و در این زمینه، میان غول‌های بزرگ تکنولوژی، رقابت سرسختی شکل گرفته است.

نوپانا: از مهم‌ترین بحث‌های روز دنیا، تاثیرات مثبت و منفی هوش مصنوعی روی نیروی کار است. در شرایطی که ۲ طرف این بحث همچنان در حال مقابله با یکدیگر هستند، غول‌های تکنولوژی تمرکز خود را روی خرید استارت‌آپ‌هایی گذاشته‌اند که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شرکت‌های مختلف دنیا مشغول سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هستند و شکی وجود ندارد که در این میان شاهد رقابت غول‌های بزرگ تکنولوژی هستیم.

نکته جالب توجه این است که اکثر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تا زمانی که کمپانی‌های بزرگ به سراغ آنها نمی‌روند چندان مطرح نیستند. به طور مثال استارت‌آپ هوش مصنوعی «آرگو» تا پیش از خریداری شدن توسط کمپانی فورد به قیمت یک میلیارد دلار در آگوست ۲۰۱۷، نسبتا ناشناخته بود. در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ سعی دارند با سرمایه‌گذاری روی چند استارت‌آپ مختلف در این زمینه، در نهایت گزینه مناسب خود را پیدا کنند.

اطلاعاتی که در اینفوگرافیک این گزارش مشاهده می‌کنید از چند منبع مختلف که در زمینه آمار استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند، جمع‌آوری شده و گزارش‌های منابعی همچون «وال‌استریت ژورنال»، «تک‌کرانچ» و «ونچربیت» در آن مورد توجه قرار گرفته است. طبق این گزارش‌ها، در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷، ۳۷ شرکت خصوصی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف خود استفاده کرده‌اند و از سال ۲۰۱۲ تا کنون، بیش از ۲۵۰ استارت‌آپ فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دیگر کمپانی‌ها خریداری شده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود می‌توان نتیجه گرفت که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی برای خریداری شدن، لزوما نیازی به جذب سرمایه‌ خطرپذیر در ابتدای مسیر فعالیت خود ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند تنها ۴۷ درصد استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در آغاز فعالیت خود، از سوی سرمایه‌گذارهای خطرپذیر پشتیبانی شده‌اند و ۵۳ درصد باقیمانده، از دیگر منابع مالی برای شروع کار خود بهره‌مند شده‌اند. اصلی‌ترین راه برای قرار گرفتن استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در کانون توجه، تولید راهکاری است که نیاز به آن وجود داشته باشد.

شرکت‌هایی با بیشترین تعداد خرید استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی

آماری که در ادامه مشاهده می‌کنید تعداد استارت‌آپ‌هایی را نشان می‌دهد که ۱۰ شرکت بزرگ تکنولوژی طی ۱۹ سال گذشته خریداری کرده‌اند:

ـ گوگل: ۲۹ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۳.۷۲ میلیارد دلار

ـ آمازون: ۸ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۸۲۱ میلیون دلار

ـ اینتل: ۵ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۷۷۶ میلیون دلار

ـ توئیتر: ۴ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۶۲۹ میلیون دلار

ـ مایکروسافت: ۹ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۴۵۰ میلیون دلار

ـ اپل: ۱۴ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۳۱۱ میلیون دلار

ـ فیسبوک: ۷ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۶۰ میلیون دلار

ـ سیلزفورس: ۵ استارت‌آپ با ارزش مجموع ۳۳ میلیون دلار

ـ آی‌بی‌ام: ۴ استارت‌آپ با ارزش مجموع نامعلوم

ـ یاهو: ۴ استارت‌آپ با ارزش مجموع نامعلوم

(همچنین بخوانید: کانادا؛ کلید پیشرفت استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی در کره جنوبی)

اینفوگرافیکی که در ادامه مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد کدام استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی در ۵ سال گذشته توسط چه شرکت‌های بزرگی خریداری شده‌اند.

لطفا تا بارگذاری کامل تصویر، شکیبا باشید. همچنین برای دانلود و بزرگ‌نمایی می‌توانید روی اینفوگرافیک کلیک کنید:

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپاستارتاپهوش مصنوعیفناوریسرمایه‌گذاریرقابتخرید استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.