چرا در یک محیط کاری افراد با هم کنار نمی‌آیند؟
دلایل بروز و تداوم مشکلات بین‌فردی؛ ۸

چرا در یک محیط کاری افراد با هم کنار نمی‌آیند؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۴:۰۱ | ۶ دقیقه

علت مشکلات بین فردی را نه در مسائل کاری، كه در ویژگی‌های روانی افراد را بايد جستجو كرد.

 نوپانا: در هر کسب‌وکار وجود تفاوت نظر بين افراد، طبیعی است و افراد پس از مدتی در کنار هم بودن و حتی با وجود شناخت بیشتر از هم، ممکن است با هم دچار تضادهايي شوند. تنش‌هایی که هزاران دلیل گوناگون می‌توانند داشته باشد. اما از منظر روان‌شناسی و با بررسی شخصیت افراد، می‌توان این مشکلات را در کمبود‌ها و انگیزه‌های افراد دید.

ما با هم درگیر می‌شویم زیرا عشق ورزیدن را یاد نگرفته‌ایم. روابط مهرانگیز و رضایت‌بخش را دوست داریم اما از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط سالم برخوردار نیستیم. بسیاری از مشکلات ما ناشی از نبود مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله است. در واقع افراد برای این نمی‌توانند با هم کنار بیایند که از زبان متفاوتی برخوردارند. مثلاً زنان از زبان برای بیان احساسات استفاده می‌کنند در حالی که مردان بیشتر به دنبال دلایل منطقی و انتزاعی برای حل مسئله هستند.

 وقتی با کسی در نزاع هستیم، با خودمان حرف‌هایی می‌زنیم که درست نبوده و واقعیت ندارند. ما متوجه نیستیم که در حال فریب خودمان هستیم. در روان‌شناسی این خشم و اختلافات بین‌فردی را ناشی از حالتی مي‌دانند که به آن «کلاهبرداری ذهنی» گفته مي‌شود. در حقیقت اگر به جای اینکه خودمان را فریب دهیم، مثبت‌تر و واقع بینانه‌تر فکر کنیم به راحتی می‌توانیم مسائل خودمان را حل کرده، و رابطه خوبی با دیگران داشته باشیم.

اما تغییر دادن خطاهای فکری که باعث خشم و اختلاف می‌شوند، کار ساده‌ای نیست، چون بخشی از وجود ما با این خطاهای فکری رابطه برقرار می‌کنند. مثلاً وقتی از کسی ناراحت هستیم، او را چشم حقارت ديدن، به ما احساس خوشایندی و برتری می‌دهد و مایل نیستیم نظرمان را عوض کنیم.

مشکلات مختلفي ممكن است در محیط کار به‌وجود ‌آید كه بسیاری از آن‌ها حل می‌شوند. در حل شدن مشکلات بین اعضای تیم باید انگیزه افراد را مدنظر قرار داد. باید دقت کرد که بسیاری از ما چون انگیزه‌ای نداریم با کسانی که اختلاف داریم کنار بیاییم با هم دعوا و مشاجره می‌کنیم و همان دعوا و اختلاف را هرگز قطع نمی‌کنیم.

اغلب ما دوست نداریم با کسی کنار بیاییم که رابطه خوبی با او نداریم و به او نزدیک شویم و این شاید به این دلیل باشد که شاید زمانی که به حمایت او احتیاج داشته‌ايم، او این حمایت را از ما دریغ کرده و یا بدتر از آن، شاید از ما را مورد انتقاد قرار داده و رفتاری همراه با لجبازي و یا خودخواهانه داشته است.

مواردی که ذکر شد بعضی از دلایل روان‌شناختی بروز مشکلات بین‌فردی در محیط کار و حتی زندگی بود. در آينده، روش‌های بیشتری برای شناخت این مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

(همچنين در اين زمينه بخوانيد: پنج راهکار برای مدیریت بهتر)

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا