برگزاری گردهماییهای درونسازمانی، نوعی تکنیک مدیریتی است. هنگامی که سازمانی بخواهد سطح روابط خود با گروه خاصی را افزایش دهد از این تکنیک استفاده میکند.
نوپانا: مدتی پیش، دیجیکالا در اقدامی پسندیده فروشندگان برتر خود را در یک گردهمایی در هتل هما گردهم آورد و از بهترین آنها تقدیر کرد. اما چرا دیجیکالا باید برای تقدیر و تشکر از فروشندگان خود که از این وبسایت جهت فروش محصولاتشان استفاده میکنند هزینه کند؟ پاسخ اینجاست: دیجیکالا قصد توسعه روابط با فروشندگانش را دارد.
به گزارش نوپانا، برگزاری دورهمیها و همایشهای سازمانی، نوعی تکنیکی مدیریتی محسوب میشود. هنگامی که یک سازمان و یا تشکیلات بخواهد سطح روابط خود با گروه خاصی را افزایش دهد از این تاکتیک استفاده میکند. در این گردهماییها اتفاقاتی میافتد که در نهایت به نفع سازمان است.
در این نوشتار به بررسی فواید این گردهماییها میپردازیم:
ایجاد حس ارزشمند بودن
دیجیکالا این دورهمی را به بهانه تجلیل از فروشندگان برتر خود به پا کرده بود. این کار دیجیکالا حس خوبی در فروشندگان ایجاد میکند. حسی که ترکیبی از برتر بودن و ارزشمند بودن را در خود جای میدهد. با این کار فروشندگان درک میکنند که برای سازمان ارزشمند هستند و سازمان فعالیتهای آنها را زیر نظر دارد. پیامد این کار افزایش بازدهی فروشندگان به طور ناخودآگاه در دورههای بعدی است.
تبادل اطلاعات
در بیشتر دورهمیهایی که سازمانهای مختلف برگزار میکنند هدف کسب اطلاعات به صورت غیر رسمی نیست. اما کم نیستند سازمانهایی که از این فرصت استفاده میکنند تا بتوانند اطلاعاتی را به صورت غیر رسمی با یکدیگر رد و بدل کنند. این دادههای غیر رسمی زیاد قابل استناد نیستند؛ اما تحلیل آنها میتواند اطلاعات خوبی را در اختیار سازمان قرار دهد.
بازگو کردن اهداف
سخنرانیهایی که در گردهماییهای سازمان انجام میشوند اکثرا بیانکننده اهداف و چشم اندازهای یک سازمان هستند. مدیران در این سخنرانیها سعی میکنند اطلاعاتی را بهطور فشرده در اختیار شنوندگان قرار دهند. این اطلاعات ممکن است پیامی از تغییرات و یا دستورالعملی جدید برای پیروی باشد. گاهی این سخنرانیها حکم یادآوری را دارند و به مخاطبان خاطرنشان میکنند که ما چرا در کنار یکدیگر کار میکنیم.
اما بهترین نوع این سخنرانیها آنهایی هستند که با هدف یادآوری ارزشهای سازمان و فرهنگ سازمانی ایراد میشوند.
برادران محمدی این کار را به بهترین شکل ممکن و با گفتن تنها یک جمله انجام دادند؛ آن یک جمله این بود: « دلیل موفقیت دیجیکالا این است که مشتریان تصور میکنند تجربه خرید از دیجیکالا، تجربهای لذت بخش است.» این جمله یادآور رسالت سازمان به شنوندگان است.
(همچنین بخوانید: دیجیکالا، نگاهی از درون)