در سه سال آینده، بازار تجارت الکترونیک پاکستان یک میلیارد دلاری خواهد شد
پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۲۰ ۸

در سه سال آینده، بازار تجارت الکترونیک پاکستان یک میلیارد دلاری خواهد شد

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ - ۱۷:۰۰ | ۳ دقیقه

با در نظر گرفتن شرایط مختلف، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش بازار تجارت الکترونیک پاکستان به یک میلیارد دلار می‌رسد.

نوپانا: با در نظر گرفتن شرایط مختلف، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش بازار تجارت الکترونیک پاکستان به یک میلیارد دلار می‌رسد. شرکت مخابرات پاکستان در گزارش سالیانه خود اعلام کرده است که وزارت بازرگانی این کشور، ساختاری را با نظارت نخست‌‌وزیر برای تجارت الکترونیک راه‌اندازی کرده است تا نه تنها نحوه کار در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد بلکه به توسعه تجارت الکترونیک این کشور منجر شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که کارآفرینان پاکستانی در بخش خصوصی، سازوکارهای مدرنی برای جذب مشتری طراحی کرده‌اند که با گذشت زمان به موفقیت می‌رسند. مهم‌ترین المان در اکوسیستم تجارت الکترونیک پاکستان، درگاه‌های پرداختی است که می‌توانند موانع موجود برای حضور اعتبارهای بین‌المللی در این کشور را برطرف کنند.

علی‌بابا به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تجارت الکترونیک دنیا به تازگی علاقه خود را به بازار پاکستان نشان داده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با اداره توسعه تجارت این کشور امضا کرده است تا به رشد سریع‌تر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط پاکستان کمک کند. به عنوان یکی از پیشروهای تجارت الکترونیک دنیا، علی‌بابا این توانایی را دارد که محصولات و خدمات پاکستانی را وارد بازار بین‌المللی کند.

در پاکستان همچنان پول نقد نقش مهمی را در تجارت ایفا می‌کند. با توجه به سهم اندک کیف‌پول‌های دیجیتالی و کارت‌های اعتباری، گزارش‌ها نشان می‌دهند که همچنان ۹۵درصد نقل و انتقالات مالی در پاکستان به صورت نقدی صورت می‌گیرد. البته باید به این مسئله اشاره کرد که پاکستان توانسته است در زمینه کسب‌وکارهای B2B، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذارد و انتظار می‌رود که صادرات صنعت نرم‌افزار این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ارزشی پنج میلیارد دلاری برسد. در این کشور شرکت‌های متوسطی وجود دارند که توانسته‌اند با توسعه نرم‌افزار و در اختیار قرار دادن نیروی کار به درآمدی ۵۰۰ میلیون دلاری برسند.

با این حال فروش محصولات نرم‌افزاری پاکستان تنها ۰.۰۸۷۵ درصد (۲.۸ میلیارد دلار) از بازار جهانی ۳۲۰۰ میلیارد دلاری فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده است. مسئله‌ای که باعث شده است بسیاری به آینده این حوزه در پاکستان امیدوار باشند، علاقه مردم به خرید آنلاین و استقبال آن‌ها از این موضوع است.

(همچنین بخوانید: نخستین زن کارآفرین پاکستانی نماینده گوگل شد)

منبع

برچسب‌ها: کارآفرینیاکوسیستم کارآفرینیتجارت الکترونیکعلی‌بابابازار جهانیپاکستان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.