مشکل اصلی کسب‌وکارهای نوپا، تامین سرمایه تخصصی است
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی: ۷

مشکل اصلی کسب‌وکارهای نوپا، تامین سرمایه تخصصی است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

مهدی تقوی: «مشكل اصلی استارت‌آپ‌ها، تامين سرمايه تخصصی است؛ البته سرمايه‌ای كه در قالب وام يا تسهيلات نباشد، چرا که در این صورت، مشکلات پیچیده‌تر خواهند شد.»

نوپانا: مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص کسب‌وکارهای نوپا به خبرنگار نوپانا گفت: «استارت‌آپ‌ها موتور محرکه تولید و فناوری هستند. این روزها کمتر کسی است که از اثرات مثبت اقتصادی کسب‌وکارهای نوپا اطلاعی نداشته باشد. این شرکت‌ها توانسته‌اند با خلاقیت بنیان‌گذاران و سرمایه‌های بخش خصوصی به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.»

تقوی افزود: «مشكل اصلی ايجاد استارت‌آپ‌های دانش‌بنيان و فناورمحور، «تامين سرمايه تخصصی» است؛ البته سرمايه‌ای كه در قالب وام يا تسهيلات نباشد، چرا که ارائه تسهیلات به شکل مالی نه‌تنها نمی‌تواند مشکلی از استارت‌آپ‌ها حل کند، بلکه مشکلات را پیچیده‌تر خواهد کرد. به عبارت دیگر بهتر است از طریق سرمايه‌گذاری در صندوق‌ها و شركت‌های سرمايه‌گذاری جسورانه، به‌طور غیرمستقیم استارت‌آپ‌ها را یاری داد؛ چرا که این صندوق‌ها تخصص و دانش کافی را دارند و با موانع احتمالی که استارت‌آپ‌ها حین کار با آن مواجه می‌شوند آشنایی دارند.»

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: «اواخر آذرماه، لايحه بودجه در كميسيون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در اين بررسی‌ها مجلس چطور به چالش بسيار مهم تامين سرمايه كسب‌وكارهای نوپا خواهد پرداخت. آنچه به نظر ضروری می‌آید این است که حجم بودجه اختصاص داده شده به این بخش نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد؛ چرا که توسعه این مشاغل نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است و با شناخت بیشتر از این حوزه، فعالیت‌های آنان توسعه می‌یابد و در این راستا نیاز به بودجه بیشتری است.»

تقوی در پایان خاطرنشان کرد: «مدل تامین مالی كسب‌و‌كارهای دانش‌بنيان و فناور محور با تسهیلات همخوان نیست و اگر قرار است از منابع مالی كشور مثل صندوق توسعه ملی به شكل تسهيلات در شهرها و روستاهای كوچك، سرمایه اختصاص داده شود، ممکن است افراد سودجویی به اسم راه‌اندازی استارت‌آپ اقدام كنند تنها با این هدف که وام کم‌بهره بگیرند. بنابراین لازم است مجلس روی تامين مالی صندوق‌های تخصصی مثل صندوق‌های سرمايه‌گذاری خطرپذير كه متخصص راه‌اندازی و توسعه اين نوع كسب‌وكارها هستند تمركز کند تا از چنین مشکلاتی جلوگیری شود.»

(همچنین بخوانید: سرمایه‌گذاری تخصصی، بهترین راه‌حل حمایت از استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌وکارهای نوپاسرمایه‌گذاری تخصصیصندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانهتسهیلاتمجلستامین سرمایهاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.