مفهوم کار و شغل شما چه جایگاهی در زندگیتان دارند؟
نگاهی بر معنای کار و جایگاه آن ۸

مفهوم کار و شغل شما چه جایگاهی در زندگیتان دارند؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

کار معناهای بسیار متفاوتی برای افراد مختلف دارد. چگونگی تعریف کار در هر فرد، بخشی از شخصیت او را نشان می‌دهد.

نوپانا: کار معناهای متفاوتی دارد که هر فرد در زندگی، با توجه به نیازها و علایق خود آن را تعریف می‌کند. با اینکه تعریف کار و اهداف در زندگی بسیار مهم است اما بسیاری از افراد تعریف درست و دقیقی از هدف و کار خود ندارند.  

بسیاری از افراد با سرعتی یکنواخت شغل خود را انجام می‌دهند، تنها تحت تاثیر اتفاقات بیرونی کمی تغییر حالت می‌دهند و هدف مشخصی برای رسیدن به آن ندارند.

برای اینکه متوجه شوید شما هم جز این افراد هستید یا نه باید به جایگاه کار در زندگیتان فکر کنید و بررسی کنید آیا این جایگاه همان معنای واقعی کار برای شماست یا با ایده‌آل‌هایتان تفاوت زیادی دارد؟

کار معناهای بسیار متفاوتی برای افراد مختلف دارد. چگونگی تعریف کار در هر فرد، بخشی از شخصیت او را شکل می‌دهد.

در زیر معناهای مختلف کار را بررسی می‌کنیم:

شغل

شغل به معنای کاری است که برای کسب درآمد آن را انجام می‌دهید و حتی ممکن است از آن راضی نباشید. با این حال شغل می‌تواند مهارت و رضایت را در وجود شما ایجاد کند اما نقش درآمدزایی آن مهم‌تر و پررنگ‌تر از دیگر جنبه‌ها است.

حرفه

حرفه به معنای کاری است که برای کسب موقعیت‌های بهتر و هدف‌های زندگی آن را انجام می‌دهید. همه افراد هنگامی که حرفه مورد علاقه خود را انجام می‌دهند خوشحال‌اند. پس کار به معنای حرفه، بخش عظیمی از معنای زندگی و رضایت از زندگی را شکل می‌دهد.

منبع رضایتمندی

منبع رضایتمندی به کاری که بر اساس علاقه و احساس انجام می‌دهید گفته می‌شود. افرادی که به کار به عنوان منبع رضایتمندی می‌نگرند حتی ممکن است علایق خود را به پاداش مالی و جایگاه اجتماعی ترجیح دهند و در این راستا کارهای غیر معمول انجام دهند. این علایق و کارها به زندگی ما معنا می‌دهد.

قطعا نمی‌توان هیچ کاری را تنها به یکی از دسته‌های گفته شده نسبت داد. هر کاری می‌تواند مقداری از هر تعریف را در بر بگیرد. اکنون با دانستن این تعاریف می‌دانید که کدام یک از معانی کار برای شما اهمیت بیش‌تری دارد و می‌توانید کار را برای خودتان تعریف کنید.

برای مثال اکنون می‌دانید، افرادی که حرفه را انتخاب می‌کنند، بخشی از معنای زندگی خود را در این حرفه پیدا کرده‌اند و حتی ممکن است برای اینکه به جایگاه بهتری در این حرفه برسند، علایق خود را قربانی کنند.  

با تعریف معنای کار فعالیت‌هایتان آگاهانه‌تر می‌شود و به موفقیت و اهداف زندگی نزدیک‌تر می‌شوید.

(همچنین بخوانید: چه شغلی برای شما مناسب است؟)

برچسب‌ها: شغلکسب‌وکارموفقیت سبک زندگیحرفه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.