ورزش به ساختار اجتماعی بیشتر کشورهای جهان گره خورده است و چشمانداز منحصربهفردی از کارآفرینی فراهم میکند.
نوپانا: کارآفرینی در ورزش، حوزه بهسرعت در حال رشدی از کارآفرینی و تحقیقات مدیریت ورزش است. فرایند کارآفرینی در ورزش دربردارنده فعالیتهای کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی است که در زمینه ورزشی انجام میشوند. ورزش در جایگاه یک صنعت، جزء بزرگترین صنعتهای جهان محسوب میشود و بر صنایع دیگر از جمله آموزشوپرورش و گردشگری تاثیر میگذارد که خود آنها هم بر نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی تمرکز یکپارچهای دارند.
ورزش به ساختار اجتماعی بیشتر کشورهای جهان گره خورده و چشمانداز منحصربهفردی از کارآفرینی فراهم میکند. فرایند کارآفرینی در ورزش را معمولا سازمانها، افراد یا دولتهایی آغاز میکنند که هم در حوزه اقتصادی و هم اجتماعی حضور موثری دارند.
فعالیتهای کارآفرینی در ورزش تحتتاثیر توسعه تکنولوژی بوده که با انتشار اطلاعات و ایجاد بازارهای جدید بینالمللی جدید افزایش یافته است. هدفِ این مطلب آشنایی خواننده با دید نظری در تحقیقات کارآفرینی در ورزش با تمرکز بر ماهیت کارآفرینی اجتماعیِ آن است.
پژوهشهای گذشته نگرانی در مورد فقدان توسعه نظری در پژوهش کارآفرینی را برجسته کردهاند. هدف این مطلب پر کردن شکاف بین ورزش و کارآفرینی اجتماعی و تحقیقات نوآوری اجتماعی است.
کارآفرینی در ورزش شامل کارآفرینانی میشود که از فرصتهای حاصل از شبکههایشان استفاده میکنند و با شناسایی حوزههایی که میتوانند در آنها موثر باشند، منابع موجود را بهبود میبخشند. کارآفرینی در ورزش، شناسایی شرایط و رویههایی است که سرمایهگذاریهای تجاری ناگهانی با گرایش اجتماعی در آنها شکل گرفته است.
کارآفرینی ورزش تا حد زیادی در ورزش حرفهای رخ میدهد که روی سرمایهگذاریهای کارآفرینی اجتماعی تاثیر میگذارد. ورزشهای حرفهای به چهار گروه اصلی خدماترسانی میکنند: «طرفداران بر اساس میزان حضور، بینندگان تلویزیونی و خرید کالاهای تیم؛ تلویزیون و سایر رسانهها، ادغام دستیابی حق گسترش منحصربهفرد، دولت و سایر سرمایهگذاریهای خصوصی در ساخت امکانات ورزشی، حمایتهای مالی یا خرید کامل تیم توسط شرکتها و حتی دولتها».
لیگهای ورزشی حرفهای کسبوکارهای خصوصی هستند که برای سرگرمی ارائهشده، از مصرفکنندگان هزینه دریافت میکنند؛ شیوه نوآورانهای که این سازمانها میتوانند از راه آن سود کلی و سهم بازار را افزایش دهند.
هم لیگهای ورزشی حرفهای و هم آماتور کارآفرین هستند. در حقیقت، طبیعت ورزش به این معناست که کاملا در جامعه هم آمیخته شده است. علاوهبر انگیزههای سودآور برای کارآفرینی در ورزش، مدیران شرکتهای مرتبط با ورزش با کنترل قدرت ورزش بهمنظور دستیابی به اهداف عموم و اجتماع هم میتوانند عملکرد اقتصادیشان را افزایش دهند.
اهمیت کارآفرینی در ورزش
کارآفرینی مجموعهای از فعالیتهای مرتبط با معرفی محصولات و خدمات به بازار است؛ میتواند شامل ایجاد سازمانهای جدیدی نیز باشد که به محیط اجتماعی اقتصادی وابسته هستند. کارآفرینی در ورزش، ایجاد و حفظ ثبات سرمایهگذاری تجاری را با تمرکز بر اهمیت فعالیتهای تجاری بهبود میبخشد.
این حوزه از کارآفرینی با بهرهگیری از جهانیشدن و سبک زندگی کارآفرینانه، ترغیب به سرمایهگذاریهای تجاری جدید میکند و میتواند برای گسترش سرمایهگذاریهای تجاری، در مسیری فراتر از منابع موجود حرکت کند.
هدف کلیِ این مطلب نزدیک شدن به فرآیند کارآفرینی کشف، تصویب، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتهای بازار برای تمرکز بر کارآفرینی ورزشی در بخش اجتماعی است. رفتارهای کارآفرینی ورزشی همچون رفتارهای ریسکپذیر، ناشی از پیچیدگیِ بازار جهانی است که شامل حیطههای ورزشی مختلفی میشود. این حیطهها هم شامل تیمهای ورزشی حرفهای میشوند که برای درآمدزایی تشکیل شدهاند و هم ورزشهای همگانی که بدون هدف درآمدزایی در جوامع محلی انجام میشوند.
کارآفرینی ورزشی با کاربرد استراتژیهای کارآفرینی برای سرمایهگذاریهای تجاری ارتباط دارد. روش این کارآفرینی استفاده از مهارتهای اجتماعی و دانش بازار است. یکی از وظایف مهم مدیران، مراقبت دائم از تغییرات بازار است. کارآفرینان برای شناسایی فرصتهای بازار، معمولا از اطلاعات نامتقارنی استفاده میکنند. این کاربردهای مختلفِ کارآفرینی در ورزش، مربوط به منشأ کارآفرینی میشوند.
(همچنین بخوانید: فناوریهایی که در مسابقات تنیس میدرخشند)
برای نخستین بار، شومپتر (۱۹۱۲) اصطلاح «کارآفرین» را برای اشاره به فردی استفاده کرد که نوآور است و بهدنبال فرصت میگردد. از زمان مطلب اصلی شومپتر تا کنون، کارآفرینان همچنان نقش مهمی در رشد اقتصادی جوامع خود ایفا میکنند. اخیرا یکی از راههای تقویت رشد اقتصادی از طریق برونسپاری بوده است، که خودش به عنصر رایجی در محیط کسبوکار ورزشی دنیا تبدیل شده است.
کارآفرینی شامل افرادی در محیط ورزشی است که ذهنیتی را توسعه میدهند که نوآوری را تقویت میکند. ذهنیت کارآفرینی اینطور تعریف میشود: «شیوه تفکری درباره کسبوکار که بر ایجاد فرصتهایی در شرایط نامطمئن تمرکز دارد و با چشماندازی رشدگرا، انعطافپذیری، خلاقیت، نوآوری و تکرار همراه است.» کارآفرینان ورزشی با جستوجوی روندها و فرصتهای آتی، تغییرات مداوم و نوآوری را تقویت میکنند.
بنابراین کارآفرینان ورزشی میتوانند افرادی باشند که با ایجاد سرمایهگذاری کارآفرینانه، در حیطه ورزشی نوآور، فعال و ریسکپذیر هستند. این کارآفرینان میتوانند در صنعتی خاص یا در حوزه ویژهای همچون ورزش صاحب تجربه باشند.
کارآفرینان برخلاف مدیران، بهاحتمال زیاد بهصورت فعالانه برای منابع سود بکر و بالقوه در جستوجو هستند. مطالعه جالبی درباره کارآفرینان نشان میدهد که مشاهیر کارآفرینیِ منطقه شیکاگو بیشتر بهدنبال کسب اطلاعات از ارتباطات شخصی بودند تا منابع اطلاعاتی عمومی همچون مجلهها و روزنامهها. بنابراین، کارآفرینان ورزشی میتوانند قابلیتهای خود را با استفاده از شبکههای اجتماعی توسعه دهند. نمونه اخیر از این کارآفرینان ورزشی لبران جیمز (LeBron James) است که پیش از آنکه با تیم بسکتبال حرفهای قرارداد ببندد، قراردادهایی با نایک و آپر دک بهارزش بیش از ۹۰ میلیون دلار امضا کرد.
کارآفرینی در ورزش و نوآوری اجتماعی
کارآفرینان ورزشی در فعالیت نوآورانهای درگیر هستند که توانایی آنها را برای استفاده خلاقانه و پویا از منابع افزایش میدهد. بنابراین کارآفرینان ورزشی افرادی هستند که ایدهها، اطلاعات و روشها را با هدف بهکارگیری در سرمایهگذاری تجاری ایجاد میکنند. در بسیاری از موارد، کارآفرینان فعالانه بهدنبال فرصتها نیستند، بلکه منفعلانه آنها را جستوجو میکنند، یعنی پذیرای فرصتها هستند، اما فعالانه در جستوجوی آنها نیستند.
کارآفرینان ورزشی ظرفیتی شناختی دارند که آنها را قادر میسازد تا محصولات و خدمات جدید راکه در حال حاضر وجود ندارند، شناسایی کنند. ویژگیهای شخصی کارآفرینان همچون خوشبینی و ریسکپذیری، با شناسایی فرصتها در ارتباط هستند.
کارآفرینان ورزشی برای شناسایی فرصتها در موضع منحصربهفردی قرار دارند، زیرا روی اطلاعات جدید درباره صنعت ورزش جاری تمرکز دارند. دانش و خلاقیت کارآفرینان ورزشی است که سرمایهگذاریهای تجاری شکلگرفته را هدایت میکند.
عادات و سبکهای کارآفرین ورزشی هم به سرمایهگذاریهای تجاری جهت میدهند. شرکتهای سرمایهگذاری طی سالهای اخیر فعالیت بینالمللی خود را افزایش دادهاند که بخشی از آن در حوزه ورزشی اتفاق افتاده است. وقتی شرکتهای سرمایهگذاری در بازاری خارجی فعالیت میکنند، دسترسیِ خود را به منابع درباره دانش بازار افزایش میدهند.
برای کارآفرینان ورزشی، بینالمللی کردن شرکتهای سرمایهگذاری دسترسی بیشتری به منابع فراهم کرده است. کارآفرینان ورزشی، برای سرمایهگذاری تجاری باید به محیطهای سازمانی و بینالمللی مختلف توجه کنند.
(همچنین بخوانید: ورزشکاران مشهور، چه استارتآپهایی تاسیس کردهاند؟)