روش‌های ارزشمندی که تعداد مشتریان شما را افزایش می‌دهند
شروعی برای برندسازی (قسمت پنجاه‌وسوم) ۸

روش‌های ارزشمندی که تعداد مشتریان شما را افزایش می‌دهند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت پنجاه‌‌وسوم:

ارزش طول عمر مشتری

به‌گزارش نوپانا، به معادله و روشی برای محاسبه ارزش یک مشتری در یک بازه زمانی مشخص که آن مشتری اقدام به خرید از برند می‌کند، ارزش طول عمر مشتری می‌گویند. هدف از این فرایند، مشخص‌کردن مشتریان سود‌آور و سازمان‌دهی آن‌ها در قالب بخش‌های خاص بازار است.

در پی آن، شرکت با ارائه مشوق‌ها، وفاداری این مشتریان را تضمین می‌کند. این روش تعیین‌کننده ارزش مشتریان برای یک برند یا یک شرکت در تمام دوره حیات آ‌ن‌ها است. در این فرایند، تمرکز بر تک‌تک مبادلات لحاظ نمی‌شود و این موضوع به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بر بخش منتخبی از بازار به صورت دقیق‌تری فعالیت‌ کنند. برای محاسبه ارزش طول عمر مشتری باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

- هزینه جذب یک مشتری جدید چقدر است؟

- هزینه حفظ یک مشتری چقدر است؟

- متوسط عمر هر مشتری برای شرکت و ارزش متوسطی که هر مشتری ایجاد می‌کند، چقدر است؟

(همچنین بخوانید: ارتباطات یکپارچه‌ای که ضامن هویت برند شما هستند)

توسعه خانواده محصول

به کارگیری یک برند تثبیت‌ شده و موفق به منظور معرفی محصولات دیگری در همان گروه محصول را توسعه خانواده محصول می‌گویند. برای مثال پس از خمیردندان معمولی کرست (Crest)، خمیردندان سفیده‌کننده کرست عرضه‌ شد. توسعه خانواده محصول معمولا ارائه ویژ‌گی‌ها، تمایلات، رنگ‌ها، سایز بسته‌بندی و یا محتوای جدید را به همراه دارد.

دستاورد‌های مورد انتظار به صورت فزاینده‌ خواهند بود؛ چرا که به مشتریان حق انتخاب بیشتری داده می‌شود. همچنین ممکن است مشتریان جدیدی نیز به برند اضافه شوند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌پنجاه‌ودوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیتوسعه خانواده محصولمشتریارزش طول عمر مشتریجذب مشتریتوسعه کسب‌وکارکسب‌و‌کاربرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.