استارت‌آپ‌ها، نوش‌داروی معضل اشتغال
از نگاه كارشناسان و مسئولان؛ ۸

استارت‌آپ‌ها، نوش‌داروی معضل اشتغال

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

کسب‌وکارهای نوپا به پویایی اقتصاد و به تبع آن اشتغال‌زایی کمک فراوانی می‌کنند؛ اما كارشناسان و مسئولان چه نظری درباره اشتغال‌زايی استارت‌آپ‌ها دارند؟

نوپانا: اشتغال‌زایی موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ است؛ اما نسل جوان در ایران این روزها با معضل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اینجاست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها خودنمایی می‌کند. در حقیقت کسب‌وکارهای نوپا به پویایی اقتصاد و به تبع آن اشتغال‌زایی کمک فراوانی می‌کنند. کارآفرینی، جوهره این نوع از کسب‌وکار است. استارت‌آپ‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، سبب توزیع بهتر ثروت در جامعه می‌شوند.

با توجه به اهمیت آن‌چه گفته شد، در این مطلب به نظرات كارشناسان و مسئولان درباره اشتغال‌زايی استارت‌آپ‌ها در گفت‌وگو با نوپانا می‌پردازیم.

دکتر عبدالرضا بهادری‌فرد، معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران:

«توسعه استارت‌آپ‌ها در رشد اشتغال‌زایی، تامین نیازهای بازار با اتکا به توانمندی‌های داخلی، افزایش خلاقیت و نوآوری و توسعه پایدار اقتصادی نقش موثری خواهد داشت. همچنین هم‌راستایی با روند رشد و توسعه جهانی در این حوزه، امکان ورود به بازارهای جهانی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند.»

غلامرضا حیدری، نماینده مردم حوزه تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر:

«طی چند سال اخیر استارت‌آپ‌ها به ایجاد درآمد و اشتغال کمک زیادی کرده‌اند و در رشد اقتصادی تاثیر به سزایی داشته‌اند. با توجه به اینکه این کسب‌وکارهای نوپا ارزش افزوده بالایی دارند، قادر خواهند بود در حل بحران بیکاری و مشکل نقدینگی کشور اثرگذار باشند.»

علی آقامحمدی، رئیس کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام:

«توسعه کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند زمینه‌ساز ماندگاری نیروی‌ انسانی، به‌خصوص نیروی انسانی نخبه در کشور شود و چنانچه زیرساخت‌های لازم برای مشاغل دانش‌بنیان در داخل کشور فراهم شود و مورد حمایت دولت قرار‌ بگیرند، مشکلی به نام فرار مغزها نخواهیم داشت. در این صورت، جوانان خوش‌فکر تنها به انگیزه کسب دانش جدید جهت توسعه کسب‌وکار خود از کشور خارج خواهند شد و مجددا به آن بازخواهند گشت.»

علی یقطین، رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف:

«استارت‌آپ‌ها از نظر اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده، بسیار موفق عمل کرده‌اند و منفعت‌های حاصل از آن‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است. بنابراین لازم است اقتصاد کشور در مسیری حرکت کند که بتوانیم از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های استارت‌آپی، بیشترین بهره را ببریم.»

محسن مهرعلیزاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران:

«از نکات مثبت شرکت‌های استارت‌آپی این است که معمولا با گردش مالی کم ایجاد می‌شوند و در دراز مدت به بهره‌وری بالایی دست می‌یابند. جنس کسب‌وکارهای نوپا این‌گونه است که می‌توان به مدد آن‌ها بسیاری از مشکلات بیکاری را حل کرد و با ایجاد اشتغال پایدار که مبتنی بر طرح‌های توسعه‌ای در آینده است، به میزان زیادی شغل ایجاد کرد.»

ابراهیم رزاقی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران:

«استارت‌آپ‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان اشتغال‌زایی دارند؛ به طوریکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران می‌توان از امکانات کسب‌وکارهای نوپا برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و حذف واسطه‌ها بهره برد.»

محمدحسین برخوردار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

«اقتصاد دنیا با تمرکز بر استارت‌آپ‌ها توانست به توسعه شگرفی برسد؛ ما نیز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم به بحران بیکاری خاتمه داده و بسیاری از جوانان خوش‌ذوق را در این شرکت‌ها مشغول به کار کنیم، که از این رهگذر، هم اشتغال‌زایی حاصل خواهد شد و هم محصولات و خدمات ارائه شده قابل رقابت با شرکت‌های خارجی خواهد بود.»

حامد فرنام، مشاور کمیسیون انرژی اتاق ایران:

«کشورهای در حال توسعه با بهادادن بیشتر به بخش تولیدی و صنعت کشور، در مقایسه با کشورهای جهان اول سهم کمتری از خدمات را در اختیار دارند، چرا که معتقدند اول باید به بلوغ تولیدی و صنعتی رسید و سپس به حوزه فناوری ورود پیدا کرد. این در حالیست که فناوری اطلاعات و بخش خدماتی که از فناوری در تولید و صنعت استفاده می‌کنند به میزان زیادی گسترش یافته است؛ بنابراین اگر با این دید بنگریم فناوری اطلاعات سرعت اشتغال‌زایی را به میزان زیادی افزایش داده است.» 

نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

«ما باید از هر حرکتی که موجب پیشرفت علمی کشور و به تبع آن اشتغال پایدار می‌شود، حمایت کنیم و از آنجا که استارت‌آپ‌ها نقش پررنگی در توسعه علمی و تجارت بین‌المللی دارند، ضروری‌است حمایت گسترده‌ای از این کسب‌وکارهای نوپا به عمل آورده شود و همچنین نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعالیت بیشتر استارت‌آپ‌ها اهتمام ورزیده شود.»

دکتر حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

دکتر احمدیان، در گفت‌وگوی رادیویی با رادیو ایران و در برنامه اقتصادی نمودار، از عزم جدی وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات با تشکیل کانون‌های علم و فناوری مانند «پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای ایجاد رویه‌های تسهیل‌گری به‌منظور ورود به کریدور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: «این موضوع یک مقوله جدی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید و عرضه محصولات، توسعه فضای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، در اختیار قراردادن امکانات و حمایت‌های علمی واجرایی زیرمجموعه‌های وزارتخانه است.»

علی ادیانی، نماینده مجلس:

«بدون شک یکی از موانع در بحث فضای کسب‌وکار و ایجاد مشاغل جدید، قوانین مزاحم، منسوخ و متضاد است که همسو و تکراری است و مجلس این آمادگی را دارد که در چارچوب قانون تنقیح، لوایحی را که دولت برای اصلاح قوانین موجود کشور ارائه می‌دهد با فوریت به تصویب برساند تا بتوان ضمن تسهیل فضای کسب‌وکار کشور به تولید اشتغال و رونق کسب‌وکارها کمک کرد.»

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ؛ کارآفرینی مثبت قرن بیست‌ویکم)

برچسب‌ها: اشتغال‌زاییاستارت‌آپ‌هاکسب‌وکارهای نوپافناوری اطلاعات فرار مغزهاخروج نخبگانقوانیندولتمجلس شورای اسلامی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.