با رعایت این پنج اصل، استارت‌آپ خود را با موفقیت به فروش برسانید
با اصول فروش استارت‌آپ آشنا شوید؛ ۸

با رعایت این پنج اصل، استارت‌آپ خود را با موفقیت به فروش برسانید

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

فروش استارت‌آپ معامله‌ای است که فرایند‌های خاص خود را دارد و اگر به‌درستی انجام شود، هیچ مشکلی در هنگام عقد قرارداد فروش پیش نمی‌آید.

نوپانا: ممکن است به‌عنوان بنیان‌گذار یک شرکت خصوصی، به فکر فروش شرکت‌تان در آینده باشید؛ بنابراین، باید شرکت شما برای این فرایند به دقت آماده‌سازی شود.

اولین سوالی که در این فرایند به ذهن‌ها می‌رسد، بهترین زمان برای شروع فرایند آماده‌سازی است. البته پاسخ این سوال، همیشه «در حال حاضر» است. شاید کمی برای شروع دیر شده باشد اما هرگز آن را تا زمان قبل از فروش متوقف نکنید.

در اینجا اصولی برایتان آورده‌ایم که رعایت آنها در فرایند فروش اهمیت دارد:

۱- اظهارات مالی حسابرسی سه‌ساله برای ارائه به خریداران یا سرمایه‌گذاران نیاز است. به گزارش نوپانا، تهیه و بررسی حساب‌های مالی هزینه کمی دارد اما کاری بسیار کارآمد و ارزشمند برای شروع آماده‌سازی است. به عبارت دیگر، اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، با اظهارنامه‌های مالی و حسابرسی شروع کنید.

۲- هر معامله فروش علاوه‌بر حسابرسی مالی، به مجموعه‌ای کامل از لیست شرکت‌های همکار، سازمان‌ها، قراردادها و سوابق نیاز دارد. این مجموعه بیانگر تصمیمات مهم و قراردادهای موجود شرکت شماست. تاثیر این مجموعه بر تصمیم خریداران یا سرمایه‌گذاران به قدری زیاد است که اکثر آنها از شرکت فروشنده می‌خواهند تا این مجموعه را تهیه کرده و ارائه کنند.

۳- بسیاری از شرکت‌ها برای القای ارزش شرکت خود صبر می‌کنند. ارزیابی شرکت شما، صرفا یک عدد برای میزان رشد نیست. در اصل ارزیابی یک نقشه راه برای رشد است که باید براساس آن شرکت خود را رشد دهید. پس هدف نهایی را تا بیشترین حد بالا ببرید.

۴- ازیابی یک شرکت باید شایستگی اصلی شرکت را نیز نشان دهد که عملا چه چیزی در حال فروش است. معیارهایی را برای دارایی‌های شرکت بررسی کنید که ارزشمند است. همچنین استراتژی کسب‌وکار خود را بررسی کنید تا اشتباهات و انحرافات مشخص شود.

۵- هنگامی که تصمیم به فروش شرکت گرفتید، شرکت شما باید نشان دهد که به‌تنهایی قادر به ادامه فعالیت خود خواهد بود. اکثر فرایند‌های فروش، پس از معامله نیز نیاز به کمک بنیان‌گذار یا شخص مهمی از پرسنل سابق در زمان مشخصی دارد. با اینکار خریداران می‌توانند به پروسه فعالیتی شرکت پی برده و مشتریان و صنعت حوزه فعالیتی خود را بشناسند تا به‌راحتی فعالیت شرکت را ادامه دهند.

به طور خلاصه، آماده‌سازی شرکت برای فروش، فکر کردن به استراتژی‌های آینده و اهداف است. بنابراین با فرض اینکه شرکت شما قرار است در ماه آینده در بازار به فروش برسد، باید همیشه حسابرسی مالی، مجموعه فعالیت‌ها و گزارش سوابق را آماده داشته باشید. پس این کارها را از قبل انجام دهید تا غافل‌گیر نشوید.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ را چگونه بفروشیم؟)

منبع

برچسب‌ها: کسب‌وکارحسابرسی مالیسرمایه‌گذارفروش استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.