هفت گام برای یافتن سرمایه‌گذاران هم‌تراز با ارزش‌های شما
روش‌های تامین سرمایه ایده‌آل؛ ۷

هفت گام برای یافتن سرمایه‌گذاران هم‌تراز با ارزش‌های شما

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۱۰:۰۰ | ۱۰ دقیقه

همکاری با سرمایه‌گذاری که ارزش‌های شما و کسب‌وکارتان را نادیده می‌گیرد، انگیزه درونی شما را از بین می‌برد. در این مطلب با شیوه‌های جذب سرمایه‌گذارانی آشنا شوید که قدر شرایط و ارزش‌های شما را می‌دانند.

نوپانا: یکی از رایج‌ترین شکایاتی که از صاحبان کسب‌و‌کارهای جدید و استارت‌آپ‌‌ها می‌شنوم، در خصوص زحمت و دشواری افزایش سرمایه است.

به گزارش نوپانا، مدل سرمایه‌گذاری تنها گزینه‌ای است که صاحبان کسب‌و‌کار درباره آن اطلاعاتی دارند. با توجه به تجربه‌ای که در مورد استارت‌آپ‌ها دارم، معتقد هستم که اگر با ذهنی بازتر به موضوع نگاه کنیم، گزینه‌های بسیار خوبی در دسترس ما هستند.

مهم این است که خارج از محدوده سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، به افرادی که به‌طور منظم به چشم‌اندازها و رویاهای شما و یا دوستان و خانواده‌تان اطمینان دارند، نگاهی بیاندازید. افرادی که ایده‌هایشان را در اختیار شما قرار می‌دهند، محبوبیت بیش‌تری خواهند داشت.

من به تازگی مطالعه کتابی با عنوان «نحوه افزایش سرمایه مطابق با شرایط شما» نوشته جنی کاسان (Jenny Kassan) را تمام کرده‌ام. Jenny Kassan، بیش از ۲۰ سال، به‌عنوان یک وکیل مشغول کسب‌و‌کار است. او در این کتاب به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید بدون از دست دادن انگیزه درونی، کسب‌و‌کار خود را رونق بخشید.

من با مراحل توصیه شده او برای هر سرمایه‌گذاری جدیدی که به دنبال پیدا کردن جایگزین‌هایی مطابق با نیازها و در نظر گرفتن شرایط شما است کاملا موافقم:

اهداف و مقاصد شخصی خود را برای تراز سرمایه‌گذاری تعیین کنید

پیدا کردن سرمایه‌گذار مناسب، درست مانند پیدا کردن همسر مناسب است؛ این خواسته محقق نمی‌شود مگر این‌که شما اهداف و ارزش‌های مشابه را به اشتراک بگذارید. در کسب‌و‌کارتان، چقدر کنترل دارید؟ آیا مایل به رها کردن آن هستید؟ چقدر مصصم هستید تا به سرعت و منظم رشد کنید؟ آیا می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید یا اینکه تمایل دارید برای مدتی طولانی در وضعیت فعلیتان بمانید؟

تعیین مشخصات سرمایه‌گذار ایده‌آل برای کسب‌و‌کار منحصر به‌فرد شما

برخی از سرمایه‌گذاران همه چیز را در بدست آوردن پول می‌دانند، در حالی‌که برخی دیگر به دنبال تغییر جهان، پیشرفت تکنولوژی و درمان بیماری‌هایی هستند که خانواده‌ها را به ویرانی کشانده‌اند. سرمایه‌گذار ایده‌آل شما کسی است که مطابق با ارزش‌های واقعی، برای پیشبرد کسب‌و‌کار شما تلاش می‌کند.

مستندسازی انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که مایل هستید در نظر بگیرید

دسته‌بندی‌های اصلی عبارتند از: حقوق صاحبان سهام، بدهی‌های مستقیم، بدهی‌های قابل تبدیل، خدمات و توافقنامه‌های مربوط به ارزش سهام در آینده. اگر در این شرایط شما به بیان احساس ناامیدی و یا نادیده گرفتن برخی گزینه‌ها و مفاهیم بپردازید، هیچ سرمایه‌گذار بالقوه‌ای، اعتبار خود را در اختیار شما و شریک کاریتان قرار نمی‌دهد.

بررسی دقیق شرایط قانونی افزایش سرمایه

بسیاری از کارآفرینان مشتاق سعی دارند سرمایه خود را بدون درک و انطباق با قوانین دولتی، عرضه خصوصی، مقررات دولت برای افشا و یا ثبت اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران معتبر، افزایش دهند. قوانین برای کسب درآمد و سود بیشتر مشخص است.

آمادگی برای ملاقات با سرمایه‌گذاران و انعقاد قرارداد با آن‌ها

این عنوان شامل آماده‌سازی سرمایه‌گذار، چگونگی درخواست تشکیل جلسات با سرمایه‌گذار، آن‌چه در جلسات گفته می‌شود و پیگیری‌ها است. به عنوان یک مشاور جدید کسب‌و‌کار، تهیه یک خلاصه اجرایی، فراهم کردن زمینه، طرح یک کسب‌و‌کار کوتاه و داشتن شور، اشتیاق و تمرین را به شما توصیه می‌کنم.

(همچنین بخوانید: ۷ درس هم از یک استارت‌آپ شکست خورده) 

شیوه هدف‌گذاری شما هر مانعی را در بر می‌گیرد

افزایش بودجه دشوار است و همیشه طولانی‌تر از آن‌چه پیش‌بینی شده بود، به نظر می‌رسد. در این مسیر موانع فراوان است. برخی از این موانع شامل کمبود معرف، نبود کشش کافی برای جذب سرمایه‌گذاران و بسیاری از الزامات ناامید کننده است. یک تفکر مثبت در ذهنتان داشته باشید و از شنیدن هر «نه»، دلسرد نشوید.

اختصاص زمان کافی در تقویم برای افزایش سرمایه

بسیاری از کارآفرینان، افزایش سرمایه‌گذاری را یک کار پاره‌وقت در کنار راه‌ حل‌های مهم برای توسعه کسب‌و‌کارشان می‌دانند. شما باید ۸۰ درصد وقت خود را برای چند ماه صرف پیگیری و یافتن سرمایه‌گذاران کنید. ایجاد و حفظ حرکت، کلید موفقیت است.

به استثنای این‌که شما از شروع کسب‌و‌کار جدیدتان خوشحال هستید، توصیه می‌کنیم که اسطوره‌های مالی متعارف را نادیده بگیرید و ابتدا سرمایه‌گذارانی را که اهداف و ارزش‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، دنبال کنید. شما می‌توانید آن‌ها را به جای گروه‌های کاذب سرمایه‌داران، در حلقه‌ کاری و حرفه‌ای خود پیدا کنید. به‌عنوان مثال، اگر شما یک پزشک هستید، به دنبال کمک‌های مالی از جامعه پزشکی باشید.

به‌جای صرفا مبادله پول نقد، قراردادهای مشارکتی را تشریح کنید تا شرکای واجد شرایط، خدماتی را برای تخصیص سهام تامین کنند. به‌عنوان مثال، به جای دریافت پول از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و استخدام برنامه‌نویس، به دنبال پیداکردن توسعه دهندگان واجد شرایطی باشید که مایل به انجام کار برای صاحبان سهام و پرداخت‌های معوق باشند.

در تجربه من، کارآفرینان هوشمند و متعهد معمولا قادرند از کابوس افزایش سرمایه کل جلوگیری و جریان نقدی و ریسک‌های آن را با گسترش دید خود نسبت به سرمایه‌داران کنترل کنند. تعریف آن‌ها از سرمایه‌داران، افراد عادی است که تمایل به ریسک برای به انجام رساندن اهداف مشترک دارند.

در پایان، توصیه می‌کنیم، کسب‌و‌کارتان را به‌جای میدان نبرد، یک کار مشترک سرشار از اشتیاق بدانید.

(همچنین بخوانید: چگونه با اشتباهات خود هوشمندانه برخورد کنیم؟ )

منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپافزایش بودجهجذب سرمایه‌گذارسرمایه‌گذاریتامین سرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.