صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، نیاز به پشتیبانی سرمایه‌ای دارند
مشاور اقتصادی سابق وزیر ارتباطات: ۸

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، نیاز به پشتیبانی سرمایه‌ای دارند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

اسماعیل شجاعی: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، برای حمایت از استارت‌آپ‌ها نیاز دارند که اعتبار بزرگی آن‌ها را پشتیبانی کند و این حمایت می‌تواند اختصاص دادن سرمایه‌ توسط بانک‌ها به این صندوق‌ها باشد.»

نوپانا: اسماعیل شجاعی، مشاور اقتصادی پیشین وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با نوپانا گفت: «سرمایه همواره به سمتی می‌رود که سودآوری در پی داشته باشد. سوال بسیاری از مردم این است که فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها سودآور است یا خیر؟ و اگر سودآور است چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران به این بخش ورود پیدا نمی‌کنند؟»

او در ادامه توضیح داد: «عدم راهیابی سرمایه‌ها به کسب‌وکارهای نوپا ۲ علت اساسی دارد؛ اول این که خدمات بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا نیاز جامعه است و به‌طور قطع رفاه جامعه را افزایش می‌دهد؛ اما از آنجایی که کالا و خدمات مشابه ندارند، سرمایه‌گذاران زیادی به این بخش ورود نمی‌کنند. همین عدم شناخت کافی از حوزه فناوری، احساس ریسک را در این نوع کسب‌وکارها بالا می‌برد. دومین علت این است که بسیاری از این صندوق‌های نوآوری که با ریسک‌های مسیر آشنایی دارند ضمانتی برای سرمایه‌گذاران قائل نمی‌شوند تا آن‌ها دلگرم به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها شوند.»

دکتر شجاعی افزود: «لازم است صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه چنین خلایی را پر کنند و با ورود سرمایه‌گذاری به این بخش از آن پشتیبانی کرده و با دادن ضمانت، به سرمایه‌گذار اطمینان خاطر بدهند؛ چرا که بیشتر سرمایه‌گذاران از این حوزه شناخت کافی ندارند.» 

شجاعی که به عنوان مشاور اقتصادی شرکت‌های خصوصی تجربیاتی در این زمینه دارد افزود: «چنانچه کارشناسان فنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند ریسک‌های موجود را ارزیابی کنند، می‌توانند به سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه استارت‌آپ‌ها کمک کنند و در نتیجه آن‌ها به تولید انبوه دست یابند و حتی در مواقعی که امکان جذب سرمایه‌گذار یا دریافت وام وجود داشته باشد، باید آن را محقق کرد تا بیش از پیش به توسعه استارت‌آپ‌ها کمک شود.»

(همچنین بخوانید: صندوق‌های جسورانه، گامی به سوی جهش اقتصادی)

مشاور اقتصادی سابق وزیر ارتباطات اظهار کرد: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، برای حمایت از استارت‌آپ‌ها نیاز دارند که اعتبار بزرگی آن‌ها را پشتیبانی کند و این حمایت می‌تواند اختصاص دادن سرمایه‌ توسط بانک‌ها به این صندوق‌ها باشد. حتی بانک‌های توسعه‌ای و بانک‌های تجاری می‌توانند با حمایت از این صندوق‌ها در سود آن‌ها شریک باشند؛ همچنین نیاز به پشتیبانی فنی از سوی دولت در این صندوق‌ها به شدت احساس می‌شود.» 

دکتر شجاعی در پایان گفت: «آنچه که صندوق‌های جسورانه به آن نیاز دارند پشتیبانی مالی و فنی است تا بتوانند خلأهای فعالیت استارت‌آپ‌ها را کامل کنند. صندوق‌های جسورانه با فراهم کردن تسهیلات و ضمانت (مانند آنچه بیمه‌ها انجام می‌دهند)، می‌توانند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این حوزه نوپا ترغیب کنند.»

(همچنین بخوانید:صندوق‌های جسورانه باید از درآمد فروش نفت تقویت شوند)

برچسب‌ها: اسماعیل شجاعیکسب‌وکارهای نوپاصندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانهوی‌سی‌هاسرمایه‌گذاری تخصصیسرمایه‌گذارتامین سرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.