اهمیت رقابت و تحلیل رقبا در بازار هدف
شروعی برای برندسازی (قسمت بیست‌‌ونهم) ۸

اهمیت رقابت و تحلیل رقبا در بازار هدف

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت بیست‌‌ونهم:

چشم‌انداز رقابتی

به‌گزارش نوپانا، به‌طور کلی اکثر برند‌ها در محیط رقابتی فعالیت می‌کنند که این محیط‌، به علت پویایی، به مرور زمان و با تغییر در ترجیحات مصرف‌کنندگان، مدام در حال تغییر‌ است. مدیریت صحیح برند، نیازمند مراقبت مداوم از سوی متولیان برند است. این متولیان باید مراقب تهدید‌ات رقبایی باشند که در حال حاضر، تهدید محسوب نمی‌شوند اما ممکن است در آینده به عنوان یک برند چالشگر وارد صحنه رقابت شوند.

رقیب

رقبا برند‌هایی هستند که در یک بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند. این برند‌ها برای مشتری به عنوان جایگزین‌های مناسب در نظر‌ گرفته می‌شوند؛ به این دلیل که می‌توانند به میزان سایر برند‌ها رضایت مشتری را فراهم‌ کنند. قیمت‌گذاری رقابتی، زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت با توجه به وضعیت بازار، قیمت کالای تولید‌شده توسط رقبا و فارغ از خواست مشتری، محصول یا خدمت خود را قیمت‌گذاری می‌کند.

(همچنین بخوانید: سختی ورود محصول به بازار را به جان بخرید)

تحلیل رقبا

این تحلیل معمولا روی نزدیک‌ترین رقبا صورت می‌گیرد. هدف از این تحلیل، شناخت منابع، عملکرد و نتایجی است که موجب می‌شود آن رقیب متمایز شود. با استفاده از این اطلاعات و بر اساس اقدامات راهبردی می‌توان با رقبا مقابله و یا آن‌ها را در بازار منزوی‌ کرد.

آزمون و توسعه

مرحله آزمون و توسعه، زمانی است که ایده یک محصول جدید، در اختیار خریداران بالقوه قرار می‌گیرد تا واکنش آن‌ها نسبت به آن ایده سنجیده شود. در مرحله بعد، یک نمونه اولیه از محصول به آن‌ها نشان‌داده می‌شود تا سایر بازخورد‌های آن‌ها گرفته‌شده و مورد بررسی قرار گیرد.

قسمت پیشین:

قسمت بیست‌‌وهشتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیرقیبرقابتبازار هدفبرندینگچشم‌انداز رقابتیآزمون و توسعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.