ظرفیت‌های قابل توجه ایران در استارت‌آپ‌های فضایی
مؤسس نوپانا در مصاحبه با ایرنا: ۷.۳

ظرفیت‌های قابل توجه ایران در استارت‌آپ‌های فضایی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۲۰:۳۲ | ۳ دقیقه

 اگر حمایت از استارت‌آپ های فضایی، مورد غفلت قرار گیرد، شاهد مهاجرت نخبگان دانشگاهی این حوزه به سایر کشورها خواهیم بود.

نوپانا به نقل از ایرنا: «عباس خاراباف» کارشناس فناوری فضایی، ایران را جزو 6 کشور دارای فناوری فضایی پرتاب موجود زنده به فضا دانست و گفت: با توجه به فضای ایجاد شده در دوره پسابرجام شرایط برای پیشرفت هر چه بیشتر فناوری فضایی در کشور مهیا شده و دولت یازدهم توانسته است این مهم را در زندگی مردم کاربردی کند.

خاراباف، نقش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در به ‌کارگیری فناوری فضایی را مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و بیان داشت: امروزه بخش خصوصی فضایی در تمام کشورها نقش مهم و فعالی دارند. ورود بخش خصوصی به این حوزه به دلیل پاسخ به نیازهای مردم روی داده است. برای نمونه این شرکت‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مختلف در پی راه‌کارهایی برای حل مشکلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا هستند تا از این روش بتوانند در جامعه تاثیرگذار باشند.

او افزود: ایران ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه استارت‌آپ‌های فضایی دارد و نیروی انسانی جوان و نخبه کشور می‌توانند در حوزه‌هایی همچون سنجش از دور و ناوبری فضایی کارهای اقتصادی متناسبی انجام دهند. همچنین در کشور شرکت‌های خصوصی فضایی که کارهای ساخت، تولیدی و صنعتی انجام می‌دهند، بسیار فعال هستند و در طرح‌های مختلف فضایی با دولت نیز همکاری دارند. البته دولت لازم است به استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی فضایی توجه ویژه‌‌ای داشته باشد زیرا جهان به طرف کاربرد فناوری فضایی از مسیر شرکت‌های دانش بنیان و خدمات‌محور پیش می‌رود.  اگر حمایت از استارت‌آپ های فضایی، مورد غفلت قرار گیرد، شاهد مهاجرت نخبگان دانشگاهی این حوزه به سایر کشورها خواهیم بود.

این کارشناس هوافضا در پایان خاطر نشان کرد: امروزه توجه ویژه، به خصوصی‌سازی، یکی از روش‌های موثر برای پیشرفت در زمینه فناوری فضایی است. دولت باید از این شرکت‌های خصوصی در زمینه فناوری فضایی حمایت کند تا آنها بتوانند به درستی از فناوری فضایی در پاسخ دادن به نیازهای مردم استفاده کنند. همچنین شرکت‌های خصوصی بهتر می‌توانند تعاملات بین‌المللی داشته باشند که این امر به پیشرفت فناوری فضایی کمک می‌کند.

 

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.