چرا باهوش بودن، همیشه خوب نیست؟
چالش‌های زندگی افراد باهوش؛ ۷.۳

چرا باهوش بودن، همیشه خوب نیست؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۸/۰۵ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

باهوش بودن جذاب است؛ اما زندگی روزمره یک فرد فوق‌العاده باهوش می‌تواند با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود.

نوپانا: همه آدم‌ها دوست دارند باهوش باشند و استعدادهای خود را پرورش دهند. به همین دلیل اینترنت پر از مقالات و دوره‌های مختلف برای افزایش هوش، یادگیری سریع‌تر، تقلید از نوابغ و... است.

باهوش بودن جذاب است اما زندگی روزمره یک فرد فوق‌العاده باهوش می‌تواند با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود.

رامیت ستی (Ramit Sethi) یک کارآفرین موفق آمریکایی، بعد از مطالعه و کار با افراد باهوش، به چند نکته منفی رایج در افراد باهوش برخورد کرد. او چند مورد را در وبلاگ خود ذکر کرد:

بیش‌ از حد عقلانی فکر کردن: ستی می‌گوید افراد باهوش همه زوایای یک موضوع را می‌بینند و می‌سنجند و گاهی اوقات نمی‌توانند چیزی که مقابلشان است را قبول کنند. این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های زندگی یا به‌ کار بردن استراتژی‌های پیچیده مناسب باشد اما زمان عمل و انجام کار، افراد باهوش را به دردسر می‌اندازد.

ترس از خنگ به نظر رسیدن: این موضوع می‌تواند رفتارهای اشتباهی را در کودکان باهوش به وجود آورد. این موضوع بعد از اتمام مدرسه نیز بزرگسالان باهوش را از سوال پرسیدن و یادگیری مطالب جدید باز می‌دارد.

رد کردن مراحل اولیه: در این مطالعه، افراد زیادی فکر می‌کردند که بیش از اندازه پیشرفت کرده‌اند و نیازی نیست تا مبانی و پایه دانش و کار خود را بهبود دهند. این موضوع هم دردسرساز و حتی گاهی موجب شکست می‌شود.

افراد باهوش اغلب تنها هستند

به گزارش نوپانا، یک مطالعه اخیرا نشان می‌دهد که افراد باهوش نسبت به افراد عادی تمایل بیش‌تری به تنها بودن دارند؛ زیرا این افراد با قابلیت‌های زیاد روی هدف‌های طولانی‌مدت زیادی تمرکز می‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند. از طرفی دیگر برقراری ارتباط کم با افراد دیگر موجب کاهش شادی آن‌ها می‌شود.

می‌دانند که چه‌قدر نمی‌دانند

حتما این جمله را بارها شنیده‌اید که افراد بی‌کفایت ادعای بیشتری درباره استعدادهای خود دارند در صورتی که افراد باهوش و بااستعداد به توانایی‌های خود شک دارند. زیرا آدم‌های باهوش از توانایی‌های خود آگاه‌اند و می‌دانند که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که بلد نیستند؛ اما افراد بی‌کفایت حتی نمی‌دانند چه توانایی‌هایی دارند.

(همچنین بخوانید: شش علامت نشان‌دهنده هوش‌ برتر)

برچسب‌ها: هوشافراد باهوشروانشناسیمشکلات افراد باهوش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.