راهنمای بازگشت به‌کار پس از یک وقفه‌ نسبتا طولانی
یافتن شغل مناسب پس از یک دوره بیکاری؛ ۷

راهنمای بازگشت به‌کار پس از یک وقفه‌ نسبتا طولانی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

بعد از یک دوره نسبتا طولانی بیکاری می‌خواهید به کار برگردید؟ رعایت نکات این مطلب، برای انتخاب شغل‌ جدیدتان ضروری است.

نوپانا: همواره دلایل متعددی برای ترک یک شغل وجود دارند؛ ممکن است به دلیل ادامه تحصیل یا نگهداری و بزرگ کردن فرزندتان یا حتی یک مسافرت طولانی به دور دنیا مجبور باشید کار خود را رها کنید؛ ولی همیشه اگر این زمان بیکاری بیش از شش ماه طول بکشد، فرایند برگشت به کار می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد و اگر این مدت به یک سال افزایش پیدا کند، بازگشت به کار واقعا ترسناک به نظر می‌رسد.

ولی در هر حال ممکن است چاره‌ای نداشته باشید و مجبور شوید شرایط را پذیرفته و به کار برگردید. در ادامه قصد داریم چهار نکته‌ای را بررسی نماییم که به شما در یافتن شغل جدید در این شرایط کمک می‌‌کند:

به این سوال پاسخ دهید: «الان می خواهید چه کار کنید؟»

برای بسیاری از افراد تصور شروع شغل، بعد از مدتی بیکاری، دلهره‌آورترین بخش بازگشت به کار است. این تفکر ریشه در ۲ موضوع دارد:

- اگر شما مدت طولانی از کار دور باشید، نمی‌دانید چه انتخاب‌های شغلی دارید و در عین حال نمی‌دانید کدام یک از انتخاب‌هایتان به‌خوبی با قابلیت‌های شما سازگار است.

ـ مسئله مهم‌تر این است که ذاتا نمی‌خواهید دلیل مواردی که موجب محدود شدن انتخاب‌هایتان شده است را بیابید.

برای مقابله با این مسائل، سعی کنید برای سوالات بالا پاسخی بیابید. به این بیاندیشید که در گذشته چه تجربیات کاری داشته‌اید و همچنین چه اطلاعاتی در مورد فرصت‌های پیش روی خود دارید و برای آن‌ها جواب قانع کننده‌ای بیابید. این ها سبب می‌شوند بتوانید مهارت‌های خود و وضعیت فعلی بازار کار را بسنجید و با هم تطبیق دهید. در نتیجه می‌توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

 

«تعریف کردن داستان خود برای دیگران» را تمرین کنید

وقتی برای این سوال که چه کاری قصد دارید انجام دهید، جواب قانع کننده‌ای یافتید، برای سه تا پنج نفر از دوستان خود که به آن‌ها اعتماد دارید، در مورد چالش‌های شغل بعدی صحبت نمایید. توضیحات شما باید بازتاب‌دهنده اعتماد‌به‌نفس‌تان و نیز تشریح فرصت‌هایتان در مورد شغل آتی باشد. سپس از دوستان خود راهنمایی بخواهید و نظر آن‌ها را جویا شوید.

همچنین باید نحوه توضیح دلایل کار نکردن خود و مدت زمان آن را یاد بگیرید. در این مورد باید صادق باشید و به خاطر داشته باشید که دلیلی برای عذرخواهی به علت کار نکردن شما وجود ندارد. از سوی دیگر باید مراقب باشید که در مورد دلایل بیکاری خود اطلاعات بیش از حد نیاز ندهید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند، در صورت یافتن یک شغل جدید، به نحو بهتری توضیحات مورد نیاز را ارائه دهید.

صحبت کردن با افراد بیشتر

اگر بخواهید پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی دوباره مشغول به کار شوید، مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز دارید، اطلاعات است، آن هم نه اطلاعاتی که از طریق اینترنت در دسترس همه قرار دارند؛ بلکه اطلاعاتی که تنها از طریق صحبت کردن با افراد شاغل در آن زمینه به دست می‌آیند.

برای مثال اطلاعاتی از قبیل: «کدام شرکت‌ها نیرو استخدام می‌کنند؟»، «این استخدام برای چه مشاغلی است؟» و مهم تر از همه اینکه «یک متقاضی ایده‌آل باید چه مهارت‌ها و تجاربی داشته باشد؟». این موارد می‌توانند چشم‌انداز مناسبی از شرایط بازار کار به شما ارائه کنند.

به روزرسانی مهارت‌ها

پیش از هر کاری پروفایل لینکدین خود را به‌روز کنید (اگر هنوز در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر دست به‌کار شوید). مطالعه خبرها و مقالات مربوط به زمینه کاری موردنظر نیز اهمیت زیادی دارد. بسته به زمینه کاری و مدتی که از آن دور بوده‌اید، باید برای به‌روز رسانی مهارت‌های قبلی تلاش کنید. به‌این منظور می‌توانید از کلاس‌های آنلاین یا حضوری استفاده کنید. علاوه‌بر این، از طریق فعالیت داوطلبانه در موسسات خیریه نیز می‌توانید بر تجارب خود بیفزایید.

از طرف دیگر فراموش نکنید که استفاده از لباس یا یونیفرم و تجهیزات به‌روز هنگام اشتغال مجدد، در روحیه شما تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

 

(همچنین بخوانید: چه شغلی برای شما مناسب است؟)

منبع

برچسب‌ها: فرصت شغلیبیکاریتغییر شغل کسب‌و‌کاراشتغال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.