چه شغلی برای شما مناسب است؟
معیار مهم رضایت شغلی؛ ۸

چه شغلی برای شما مناسب است؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

معیارهای متفاوتی برای ارزیابی یک شغل وجود دارند؛ اما با توجه به یک نظرسنجی بزرگ در دانشگاه شیکاگو، تنها یک ویژگی خاص وجود دارد که می‌تواند شغلی را برای شما ممتاز کند.

نوپانا: همه افراد یک شغل خوب می‌خواهند اما چه صفتی یک شغل را خوب و رضایت‌بخش می‌کند؟

نظرسنجی‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند معیارهای متفاوتی برای ارزیابی یک شغل وجود دارند. برای اکثر افراد داشتن حقوق و مزایای خوب مهم‌ترین معیار شغل خوب است اما باید توجه کنید که این حقوق همراه با استرس و فشار کاری خیلی زیاد نباشد.

در کل یک شغل عالی برای یک فرد شغلی است که از انجام آن احساس شادی کند. این حس شادی در مدت زمان طولانی از خستگی جلوگیری می‌کند و تعهد کاری را به وجود می‌آورد.

ممکن است شغل رویایی یک فرد، برای فرد دیگر کابوس باشد اما با توجه به یک نظرسنجی بزرگ در دانشگاه شیکاگو از ۲۷ هزار نفر، یک ویژگی خاص وجود دارد که یک شغل را ممتاز می‌کند.

به گزارش نوپانا، طبق نتایج این نظرسنجی، ۱۰ شغل وجود دارند که افراد مختلف آن‌ها را بهترین شغل برای خودشان انتخاب کرده‌اند:

- آتش‌نشانی

- مدیر آموزش

- نقاش، مجسمه‌ساز و مشاغل مرتبط

- آموزگاری

- نویسندگی

- روانشناسی

- استادی آموزش عالی

- مهندس عملیاتی

- ناظر اداری

- فروشندگی خدمات امنیتی و مالی

لیست بالا بسیار متنوع است؛ اما طبق نظر مدیر این نظرسنجی، برخلاف تفاوت‌های مشهود در کارهای روزمره مشاغل بالا، یک ویژگی مشترک در همه‌ آن‌ها وجود دارد. او می‌گوید: شایسته‌ترین شغل‌ها اکثرا حرفه‌ای و تخصصی هستند. به ویژه تخصصی که در زمینه مراقبت، آموزش و محافظت از دیگران باشد.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که انجام کارهای داوطلبانه برای کمک و سود رساندن به دیگران می‌تواند شادی را افزایش و افسردگی را کاهش دهد. این تحقیقات نشان می‌دهد اگر به مدت شش هفته در یک روز، پنج کار خوب انجام دهید و به دیگران محبت کنید، خوش‌حال‌تر خواهید شد و احساس رضایت بیش‌تری از زندگیتان خواهید کرد.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد هرقدر احساس کنید که کار شما تغییر مثبتی در زندگی افراد دیگر ایجاد می‌کند، به همان اندازه احساس رضایت و شادی می‌کنید و احساس می‌کنید که انسان مفیدی هستید.

پس اگر به دنبال یک شغل مناسب برای خود هستید که بعد از گذشت زمان از آن ناراضی نشوید، لذت ببرید، شاد باشید و در زندگی دیگران تغییر مثبت ایجاد کنید.

(همچنین بخوانید: عوامل موثر در افزایش رضایت شغلی بانوان)

برچسب‌ها: رضایت شغلیشادیشغلکسب‌وکارموفقیت روانشناسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.