در این مطلب یاد میگیریم شتابدهنده استارتآپ چیست و چه خدماتی به کسبوکارهای نوپا ارائه میدهد؟
نوپانا: بیل گیتس زمانی که تنها ۲۰ سال داشت، از هاروارد خارج شد تا شرکت مایکروسافت را تاسیس کند. مارک زاکربرگ نیز ۲۰ ساله بود که از هاروارد خارج شد و فیسبوک را ایجاد کرد. درنتیجه ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که ۲۰ساله بعدی که هاروارد را ترک میکند و جهان را تغییر میدهد، چه کسی خواهد بود؟ امروزه استارتآپ ها نقش موثری در کمک به کارآفرینان جوان بازی میکنند و امکان ظهور افرادی مانند بیل گیتس یا مارک زاکربرگ را افزایش میدهند. در این مطلب یاد میگیریم شتابدهنده استارتآپ چیست و چه خدماتی به کسبوکارهای نوپا ارائه میدهد؟
در دنیای تکنولوژی، از سیلیکون ولی در کالیفرنیا گرفته تا بنگلور در هند، همه سرمایهگذارها بهدنبال ایده فوقالعاده بعدی در تکنولوژی هستند. این تحقیق معمولا از شتابدهندههای استارتآپها آغاز میشود. شتابدهنده استارتآپ، سازمانی است که کارآفرینان باتجربه در تکنولوژی، آن را ایجاد کردهاند تا به شرکتهای نوپای تکنولوژی کمک کند محصولشان را توسعه دهند، مدل کسبوکارشان را اصلاح کنند و از همه مهمتر، با سرمایهگذارها در ارتباط باشند.
در شتابدهندههای معتبر استارتآپ، مانند Y Combinator و Techstars دهها نفر هستند که آرزو دارند به افرادی مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ تبدیل شوند. آنها با شرکتهای پرسابقه تکنولوژی و راهبران کسبوکار در ارتباطاند تا ایدهها را از مفاهیم خام به چیزهایی تبدیل کنند که آماده ارائه به بازار است. اینها مثالهایی است از برخی سایتهای موفق استارتآپ که در شتابدهندههای کسبوکار متولد شدهاند: Airbnb، Dropbox، Reddit و Plated.
در شتابدهندههای برتر دنیا رقابت بسیار شدید است. شرکتهای جوان برای مقیمشدن باید بهمدت سه تا پنج ماه درخواست بدهند. این کارآفرینان اگر خوششانس باشند و انتخاب شوند، چیزهای باارزشی بهدست میآورند: هزاران دلار بهعنوان سرمایه اولیه، راهنمایی حرفهای، جایی برای کارکردن، و فرصت معرفیکردن ایده تکمیلشدهشان به یک سرمایهگذار مشتاق در روز ارائه.
البته بیشترِ شتابدهندهها درصدی از سود کلی شرکتها را برای خود برمیدارند. حتی اگر شتابدهنده تنها ششدرصد از استارتآپی دریافت کند، هنگامی که ابَرشرکتهایی مثل توییتر یا یاهو این شرکتهای کوچک را جذب کنند، سود آن بهمراتب بالا میرود و به دهها میلیون دلار میرسد.
پنج حوزه عمده وجود دارد که شتابدهندههای استارتآپ میتوانند کمک کنند تا ایدهای به محصول تبدیل شود.
فضای فیزیکی
نخستین مورد، فضای فیزیکی برای کارکردن است. بیشتر شتابدهندههای استارتآپ دفترهای رایگان در اختیار پروژههای انتخابیشان قرار میدهند. مدل رایج، دفتر بزرگ بازی است که افراد زیادی از پروژههای مختلف در آن از دفتر کار، اتاق کنفرانس، میز کار، اینترنت و دستگاههای قهوهساز، بهطور مشترک استفاده میکنند.
سرمایه اولیه
خدمت مهم دیگری که شتابدهندهها ارائه میدهند، سرمایه اولیه است. بیشتر شتابدهندهها به هریک از تیمهای کارآفرینی هزاران دلار پول میدهند. این پول نهتنها کمک میکند هزینههای اولیه کسبوکار تامین شود، بلکه هزینههای سفر و اقامت سهماهه در این مکان را نیز تامین میکند.
مشاوره مدیریت و کسبوکار
سومین خدمت ارزشمندی که شتابدهندهها ارائه میکنند، فراهمکردن خدمات مشاورهایِ کسبوکار و مدیریت است. همانطور که گفتیم، راهاندازیِ کسبوکاری موفق به چیزی بیش از ایدهای فوقالعاده نیاز دارد. افرادی که شتابدهندههای استارتآپ را ایجاد کردهاند، عموما کارآفرینان کهنهکاری در عرصه تکنولوژی هستند که میدانند چگونه میتوان محصول یا خدمتی را وارد بازار کرد. آیا این، اپلیکیشنی است که به درد مشتریها میخورد یا چیزی که بیشتر برای خدمات B2B مناسب است؟ ازآنجا که تولیدکنندههای نرمافزار معمولا بهترین مدیران کسبوکار نیستند، شتابدهندهها میتوانند مهندسان بیتجربه را به تیمهای مدیریتی حرفهای متصل کنند.
(همچنین در این زمینه بخوانید: شتابدهنده استارتآپ چیست؟)
بازخورد
چهارمین خدمت مهمی که شتابدهندههای استارتآپ ارائه میکنند، دادن بازخورد و راهنمایی درخصوص خود تکنولوژی است. در شتابدهندهها مهندسان و متخصصان خلاق حل مسئله با هم کار میکنند و میتوانند ایده خوبی را اصلاح و حتی آن را تبدیل به چیز بهتری کنند. بسیاری از شتابدهندههای استارتآپ روی نوع خاصی از تکنولوژی تمرکز میکنند، برای مثال اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی، سلامت و تکنولوژی. آنها تنها در همین حوزههای تخصصی، خدماتی در سطح بالا ارائه میکنند.
سرمایهگذار
آخرین خدمتی که شتاب دهندهها ارائه میکنند، فراهمکردن ارتباط با سرمایهگذاران است. گروهی از سرمایهگذاران و شرکتهایی که سرمایهگذاریهای پرخطر انجام میدهند، از شتابدهندههای معتبر حمایت میکنند و در بهترین ایدههای کسبوکار آنها سرمایهگذاری میکنند.
کارآفرینان جوان و بااستعداد زیادی برای پذیرفتهشدن در بهترین شتابدهندهها درخواست میدهند. تیمهای خوششانس وارد شهر و محیطی جدید میشوند، ساعتهای زیادی در کنار دیگران در یک دفتر کار میکنند و به روز ارائهشان فکر میکنند که در برابر سرمایهگذارهای ثروتمند قرار گرفتهاند.
برای فهم بهتر گامهای مختلف فرایند شتابدهندهها اجازه بدهید از مثال Y Combinator استفاده کنیم که مدلی است که در سیلیکونولی از آن استفاده میکنند. نخستین گام در فرایند شتابدهنده، فرستادن درخواست است. در Y Combinator کاندیداها فرمی اینترنتی پر میکنند که اطلاعات مربوط به موسسان شرکت را جمع میکند و درباره طرح کلی ایدهشان از آنها سوال میکند. برای پرکردن فرم درخواست هیچ هزینهای دریافت نمیشود. البته برخی شتابدهندهها این هزینه را دریافت میکنند. Y Combinator یادآور میشود که افراد حاضر در شرکت، مهمتر از خود ایده هستند، چرا که ممکن است در فرایند شتابدهنده تغییرات زیادی در ایده اولیه ایجاد شود.
پس از اینکه درخواست افراد خوانده شد، Y Combinator افراد را به سیلیکونولی دعوت میکند تا با آنها رودررو مصاحبه کند. روز بعد تصمیم میگیرند به افراد پاسخ مثبت بدهند یا منفی. شتاب دهنده برای تیمهایی که پذیرفته میشوند، ۱۲۰هزار دلار پول در نظر میگیرد که ۷درصد آن سهم شرکت است. اگر تیم نتوانسته باشد شرکتی تاسیس کند، شتابدهنده به آنها کمک میکند تا شرکتشان را تاسیس کنند.
در ادامه، تیمها به منطقهی بِی (Bay) در سانفرانسیسکو پرواز میکنند و بهمدت سه ماه در آنجا زندگی میکنند و ایده و طرح کسبوکار خود را توسعه میدهند. Y Combinator برخلاف بسیاری از شتابدهندههای دیگر، دفتر کار در اختیار تیمها قرار نمیدهد. تیمها در جایی که زندگی میکنند، کارشان را انجام میدهند و در ساعات اداری به ساختمان اصلی Y Combinator میروند تا تکتک از مشاوره متخصصان استفاده کنند. همچنین برخی برنامههای گروهی هفتگی مانند شام سهشنبه وجود دارد که درواقع نوعی کنفرانس است که در نصف روز برگزار میشود. در این نشستها گروهها با سخنرانان اثرگذار دعوتشده صحبت میکنند.
نقطه اوج فرایند شتابدهنده روز ارائه است. در این روز، استارتآپها که هریک در مراحل مختلفی از رشد بهسر میبرند، ایدهشان را به اتاقی میبرند که ۴۵۰ سرمایهگذار در آن حضور دارند. در هفتهها و ماههای پیش از روز ارائه Y Combinator به استارتآپها پیشنهاد میدهد که بهترین پیشنهاد سرمایهگذاری را انتخاب کنند.
رابطه میان شتابدهنده و استارتآپ با پیداشدن سرمایهگذار بهپایان نمیرسد. یکی از مزایای بسیار مهم همکاری با شتابدهندهها امکان دسترسی به شبکه قدرتمندی از فارغالتحصیلان دانشگاهی و شرکای کسبوکار است. برای مثال داشتن مهر تایید شتابدهنده Y Combinator به شرکتهای جوان این امکان را میدهد که به مدیران اجرایی و کارآفرینان در سراسر سیلیکونولی دسترسی داشته باشند.
(همچنین در این زمینه بخوانید: شتابدهندهها چهره فناوری را تغییر میدهند)
مزایا و معایب شتابدهنده استارتآپ چیست؟
تعداد شرکتهای موفقی که کارشان را از یک شتابدهنده آغاز کردهاند، چند تاست؟ آیا شرکتهایی که در فضای حمایتی شتابدهندهها رشد کردهاند، در مقایسه با شرکتهایی که در بازار آزاد رشد کردهاند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟
سود شتابدهنده Y Combinator از شرکتهایش در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۳۰ میلیون دلار رسید. با وجود این همین شتابدهنده را هم باید با دقت بیشتری بررسی کرد. از این ۳۰ میلیون دلار، چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار تنها بهخاطر دو شرکت Airbnb و دراپباکس بهدست آمده بود. غیر از این دو شرکت، تنها ۲۰ مورد از ۷۱۶ استارتآپی که این شتابدهنده در سال ۲۰۱۴ حمایت کرده بود، ارزشی بیش از ۱۰۰میلیون دلار پیدا کردند، یعنی تنها ۲.۸درصد از این شرکتها موفقیت خوبی کسب کردهاند. منتقدان بر این باورند که شرکتها بدون پیوستن به شتابدهنده نیز به همان اندازه میتوانند موفق باشند. اما این کار مستلزم تلاشهای سنتی و کار سخت است. چیزی که زاکربرگ را از دیگران متمایز کرده است.
(همچنین در این زمینه بخوانید: استارتآپها سرمایه خود را چگونه تامین میکنند؟)