چگونه میان کار جانبی و شغل تمام‌وقت خود توازن برقرار کنیم؟
انتخابی مناسب در مسیر رشد و ترقی؛ ۷

چگونه میان کار جانبی و شغل تمام‌وقت خود توازن برقرار کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۱۰:۰۰ | ۱۴ دقیقه

داشتن یک کار جانبی می‌تواند باعث افزایش درآمد و پیشرفت شخصی شود؛ اما موفقیت در شغل جانبی نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌گذاری مناسب است.

نوپانا: در رویای این هستید که رئیس خودتان باشید؟ شما تنها نیستید. افراد بسیاری آرزو می‌کنند که می‌توانستند شغل‌شان را رها کنند و کسب‌و‌کار خودشان را راه‌اندازی کنند و بعضی از آنها نیز این اتفاق را رقم زده‌اند.

امروزه، کار کردن در خانه و شروع کسب‌و‌کار شخصی انتخاب مناسبی برای رشد و ترقی به شمار می‌رود؛ اما اداره یک کسب‌و‌کار، به خصوص در شروع، کار ساده‌ای نیست و در حقیقت، مطابق با آمار وزارت کار آمریکا، ۵۰درصد از کسب‌و‌کار‌های جدید در حدود چهار سال اول با شکست مواجه می‌شوند.

اما حقیقت این است که شما حداقل در اول کار نمی‌خواهید شغل‌تان را رها کنید تا کسب‌و‌کار خودتان را راه‌اندازی کنید. راه‌اندازی یک کار جدید می‌تواند در زمان‌های خالی شما انجام شود. شما باید از طریق شغل فعلی امنیت و تامین مالی به دست آورید تا برای شروع کار جانبی جسارت به خرج دهید.

برقراری توازن بین کار جانبی و شغل تمام‌وقت می‌تواند یک چالش باشد؛ اما با برنامه‌ریزی صحیح، می‌توانید این کار را انجام دهید. در این جا با چهار مرحله آشنا می‌شویم که در موفقیت شغل جانبی‌تان تاثیرگذار است.

۱. انتخاب مدل کسب‌و‌کار صحیح و مناسب

قبل از اینکه به‌سراغ اولین ایده بزرگی که به ذهن‌تان می‌رسد بروید، باید یک لیست از توانایی‌ها و علایق تهیه کنید. توانایی‌های شما چه هستند و آیا در کار جانبی جدیدتان برایتان مفید خواهند بود؟

مارک کوپن، کارآفرین و مشاور کسب‌وکار در مصاحبه‌ای بیان کرد: «سوالی که من همیشه از مردم می‌پرسم این است که آیا این کاری است که به انجام دادن آن علاقه داری و آیا در انجام آن کار خوب هستی؟»

بهترین ایده کسب‌و‌کار از ادغام توانایی و میل و علاقه به‌دست می‌آید. به ایده کسب‌و‌کار خودتان فکر کنید. چه مهارت‌هایی باید داشته باشید؟ اگر شما مهارت‌های مناسب را ندارید، آیا می‌توانید فهرستی از کمک‌های افرادی تهیه کنید که آن‌ها را برایتان جبران کنند؟

همچنین باید به موقعیت‌تان نیز فکر کنید. داشتن یک شغل جانبی به این معنی است که می‌خواهید ساعات خاصی را به آن اختصاص دهید. اگر ایده‌ کسب‌وکار شما بسیار بزرگ است یا به کار و فعالیت زیادی نیاز دارد، ممکن است سریع منصرف شوید و آن را رها کنید.

به‌عنوان مثال شروع یک فروشگاه تجارت الکترونیک با روشی مانند (dropshopping) (که در آن فروشنده جنس را در انبار نگه نمی‌دارد بلکه ابتدا از مشتری سفارش می‌گیرد و سپس از عمده‌فروش جنس را تهیه می‌کند) با کمک برنامه‌ای مانند (obelro) می‌تواند برای زمانی‌که نمی‌خواهید مقدار قابل توجهی پول یا زمان هزینه کنید، انتخاب خوبی باشد.

۲. هدف‌تان را مشخص کنید

نمی‌توانید کسب‌و‌کاری را شروع کنید اما ندانید که می‌خواهید چه چیزی به دست بیاورید. باید ببینید که شرکت شما در آینده کجا می‌رود و برای رسیدن به این هدف باید چه کارهایی انجام دهید.

لازم است که در رابطه با هر ۲ هدف بلندمدت و کوتاه‌مدت فکر کنید. با دقت و توجه اهداف ماهانه، هفتگی و حتی روزانه‌ای را برای خودتان تنظیم کنید. از ضابطه (smart) برای تنظیم آن‌ها استفاده کنید. این ضابطه به این معنی است که اهداف شما باید خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دسترسی، مرتبط و محدود به زمان باشند.

زمانی که هدف‌گذاری می‌کنید، مراحل مشخصی که برای دست‌یابی به آن نیاز دارید را با جزئیات برنامه‌ریزی کنید. از این که حد و مرزی برای خودتان در نظر بگیرید نترسید و به آن‌ها پایبند باشید. بدون نقشه و برنامه‌ریزی به تعویق انداختن اولین قدم کار بسیار ساده‌ای خواهد بود.      

ایده یک کسب‌و‌کار تا زمانی‌که اولین مرحله را طی نکنید، تنها یک ایده باقی می‌ماند. در یک مقاله که در (StartupNation) چاپ شده است، مشاور فنی بازاریابی محتوایی (Ryan Robinson) می‌نویسد: «هیچ‌کس نمی‌تواند برای شما کسب‌و‌کارتان را راه‌اندازی کند.»

(همچنین بخوانید:مزایای شغل جانبی در کسب‌وکار)

۳. تمرکز داشته باشید

چه تفاوتی بین کارآفرین‌هایی که موفق می‌شوند و آن‌هایی که شکست می‌خورند وجود دارد؟ انگیزه داشتن. کارآفرینان موفق می‌دانند چگونه به خودشان انگیزه بدهند و حتی زمانی‌که شرایط سخت می‌شود در مسیر بمانند.

شما باید نسبت به ایده‌ای که در ذهن دارید و به‌دست آوردن آن تمایل زیادی داشته باشید. دلیل اهمیت علاقه و اشتیاق شدید به ایده کسب‌و‌کارتان این است که بدون علاقه و اشتیاق شدید به‌راحتی انگیزه خودتان را از دست می‌دهید. انگیزه باعث حرکت شما به جلو می‌شود و جهت حرکت‌تان را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

در کتاب «چهار ساعت کار در هفته» نوشته تام فریز، بیان شده است، نپرسید که من چه چیزی می‌خواهم؟ یا هدف‌های من چه هستند؟ بلکه بپرسید چه چیزی من را هیجان‌زده می‌کند؟

ایجاد تعادل بین یک کار جانبی و کار اصلی ساده‌ نیست. باید از برخی مسائل بگذرید تا بتوانید این تعادل را به‌دست بیاورید. ممکن است با کم‌شدن مشغولیت‌های اجتماعی یا از دست دادن خواب برای تمام کردن کار همراه باشد. در هر صورت، باید خودتان را به جلو هل بدهید، سختی‌ها و فشار‌ها را تحمل کنید تا بتوانید به پیشرفت کردن ادامه دهید. باید به شغل جانبی متعهد باشید و از ایده، اهداف و خودتان مطمئن باشید.

۴. زمان‌تان را خردمندانه برنامه‌ریزی کنید 

شغل جانبی بیش از یک تفریح است و کاری نیست که به دلخواه انجام داده یا هر موقع حوصله داشتید، به سراغش بروید. کار جانبی به گونه‌ای است که هر روز باید به سراغش بروید و برای انجام آن به هر قیمتی زمان مناسبی پیدا کنید.

اما پیدا کردن آن زمان همیشه ساده نیست. لازم است که در چگونگی استفاده از زمان‌تان مدبر باشید تا مطمئن شوید کارتان را انجام داده‌اید و برای مسائل مهم دیگر زندگی مثل خانواده وقت گذاشته‌اید.

با توجه به محدودیت زمان، هر بار که برای کار کردن بر پشت میز می‌نشینید یک برنامه آماده داشته باشید. این‌جا موقعیتی است که اهمیت و فایده هدف‌گذاری مشخص می‌شود.

همچنین لازم است که به بهترین راه استفاده از زمان فکر کنید. اگر مطابق با ساعت کار استاندارد از ۹ صبح تا پنج بعدازظهر کار می‌کنید، ممکن است تنها یک ساعت در روز‌های هفته‌ برای اختصاص دادن به شغل جانبی‌تان داشته باشید. این به این معنی است که ممکن است بخواهید در این روز‌ها بر فعالیت‌های ساده‌تر تمرکز کنید و فعالیت‌هایی که باعث تحلیل نیروی فکری می‌شود را، برای آخر هفته‌ها که زمان بیشتری برای اختصاص دادن به کار دارید، نگه دارید.

مسئله‌ای که نمی‌توانید زمانی برای آن در نظر بگیرید، حواس‌پرتی است. در کنفرانس (iConic) در ماه ژوئن، آریانا هافینگتون، بنیان‌گذار سیستم پستی (Huffington) به (CNBC) گفت: «بهترین توصیه‌ای که می‌توانم به شما بدهم این است که از ایجاد ارتباط بین ذهن و خلاقیت کارآفرینان اطمینان حاصل کنید. این موضوع به‌مرور سخت‌تر می‌شود چرا که ما رفته‌رفته بیشتر به فناوری وابسته می‌شویم.»

روی اهداف‌تان متمرکز بمانید. به یاد داشته باشید چرا این کار‌ها را انجام می‌دهید و چه‌ چیزی می‌خواهید به‌دست بیاورید و به انجام آن‌ها متعهد باشید. با انجام این مراحل در ذهن‌تان، شما توانایی ایجاد یک کار جانبی موفق و سودمند را دارید.

آیا با یک کار جانبی موفقیت کسب کرده‌اید؟ از چه نکاتی استفاده می‌کنید تا کار جانبی و کار تمام وقت‌تان را در تعادل قرار دهید؟ راه‌حل‌های خودتان را با ما در میان بگذارید.

(همچنین بخوانید:چالش‌های انتخاب شغل دوم)

منبع

برچسب‌ها: شغل جانبیمدیریت زمان پیشرفتافزایش درآمدکسب‌و‌کارموفقیت شغل دوممدل کسب‌وکارهدفایده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.