چگونه از برندمان یک تصور خوب بسازیم؟
شروعی برای برندسازی (قسمت هفتم) ۷

چگونه از برندمان یک تصور خوب بسازیم؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت هفتم:

تداعیات برند

احساسات، عقاید و یا دانش مصرف‌کنندگان در خصوص یک برند را تداعیات برند می‌نامند. این تداعی‌ها توسط رسانه‌های گروهی، تبلیغات دهان به دهان، استفاده از نسخه‌های آزمایشی و یا تداوم در استفاده به وجود می‌آیند. تداعی‌های مثبت به برند نیروی مضاعف می‌دهند در حالی‌که غلبه بر تداعی‌های منفی، درصورتی که در نظر مصرف‌کننده چشمگیر باشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. این تداعی‌ها نتیجه تجربه افراد از برندها است و می‌بایست با جایگاه برند همسو باشند. مدیران شرکت‌ها، باید همواره از خود بپرسند که نام تجاری آن‌ها چه چیزهایی را برای مشتریان تداعی می‌کند. شرکت‌ها باید طوری برندشان را مدیریت‌ کنند که مشتریان با شنیدن نام آن‌ها تصاویر و مفاهیم مثبتی در ذهن خود تداعی‌ کنند.

به‌گزارش نوپانا، تداعی‌ها لزوما مثبت نیستند. برای مثال شما با شنیدن نام شرکت خودرو‌سازی ولوو، ایمنی و کیفیت‌پایین در ذهنتان تداعی می‌شود؛ در حالی‌که با شنیدن نام بی‌ام‌‌دبلیو، لذت رانندگی و مهندسی برتر به ذهن شما خطور می‌کند. ضمنا تداعی‌ها لزوما مزیت‌های رقابتی محصول نیستند. برای مثال شما با شنیدن نام مایکروسافت به یاد بیل‌گیتس می‌افتید و بالعکس. در حقیقت تداعی‌های برند شامل همه مواردی است که درباره یک برند در ذهن مشتری شکل می‌گیرد.

 (همچنین بخوانید: چطور از کار مورد علاقه خود درآمد بالا کسب کنیم؟)

شرکت‌ها باید با انجام تحقیقات‌ بازار، تداعی‌های برند خود را پیدا‌ کنند و در صورت وجود تداعی‌های منفی، با برطرف‌کردن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت خود ذهنیت مشتریان خود را عوض‌ کنند. اگرچه ایجاد تداعی مثبت به مراتب آسان‌تر از اصلاح تداعی‌های منفی است. عوامل متعددی در شکل‌گیری تداعی‌های برند وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

- کیفیت محصول

- تبلیغات

- معرفی دهان به دهان

- استفاده از افراد مشهور برای معرفی محصول

-جایگاه محصول

- نحوه ارتباط و برخورد کارمندان با مشتریان

تداعی‌های مثبت یک برند زمانی افزایش می‌یابند که محصول، تصویری بادوام، مطلوب، قابل اعتماد و باکیفیت را از خود ارائه‌ دهد. اگر مزیت‌ها و مشخصات محصول، نیاز‌های مشتریان را به‌طور مطلوب تامین‌کنند، تداعی‌های مثبت به سازمان‌ها کمک‌ می‌کنند تا ضمن افزایش دارایی‌های نامشهود برند، مانع از ورود رقبا به بازار شوند.

ادامه مطلب را در قسمت بعدی مطالعه کنید.

قسمت پیشین:

قسمت ششم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برند‌سازیتداعیات برندبرندینگاصول برندینگ تحقیقات بازارمحصولکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.