استارت‌آپ؛ کارآفرینی مثبت قرن بیست‌ویکم
چالش‌های مسیر رشد کسب‌وکار‌های نوپا در ایران؛ ۸

استارت‌آپ؛ کارآفرینی مثبت قرن بیست‌ویکم

توسط میثم گرایلی | ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۱۱ دقیقه

استارت‌آپ نوعی کارآفرينی مثبت قرن بيست‌ويکمی است و به‌سبب‌ هزينه پايين راه‌اندازی اوليه، راهکار مناسبی برای نجات جوانان تحصيل‌کرده از بحران‌های‌ شغلی محسوب می‌شود.

نوپانا: استارت‌آپ نوعی کارآفرينی مثبت قرن بيست‌ويکمی است و به‌سبب‌ هزينه پايين راه‌اندازی اوليه، راهکار مناسبی برای نجات جوانان بيکار تحصيل‌کرده از بحران‌های‌ شغلی محسوب می‌شود.

به‌گزارش نوپانا، با توجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور در رشته‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات، باید زمینه‌هایی را در داخل کشور فراهم کرد که نخبگان جوان بتوانند به ارائه ایده‌های خود بپردازند. از سوی دیگر افراد صاحب سرمایه روی آن ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین می‌توان نوآوری را رمز رشد اقتصادی در قرن بیست‌و‌یکم دانست.

با هدف‌گذاری‌های منطقی می‌توان سهمی از بازار را به خود اختصاص داد و با فعالیت در بازارهای خارجی به سود بالایی دست یافت. وقتی یک استارت‌آپ به‌حدی از بلوغ برسد که بتواند سهام و لایسنس محصول خود را در اختیار شرکت بزرگ‌تر بگذارد، می‌تواند وارد پروسه بعدی ایده‌پردازی شده و این چرخه دائماً تکرار شود.

با توجه به نفوذ فناوری در سراسر دنیا و صنایع مختلف، بخش عمده اشتغال و رشد اقتصادی به این عرصه وابسته است. به همین دلیل بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش فناوری خود انجام داده‌اند، تا در آینده بتوانند علاوه‌بر پیشتازی در این حوزه، از درآمدهای سرشار اقتصادی نیز بهره ببرند.

این در حالی است که ایران طی سال‌های اخیر قصد داشته است، با تکیه بر فناور‌ی‌های نوین و کمک به استارت‌آپ‌ها به رشد بیشتری در زمینه علمی و اقتصادی دست یابد. ظهور استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ در ایران نشان می‌دهد کشور در مسیر درستی گام برمی‌دارد. اخیرا دکتر حسن روحانی در جمع سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک چنین گفت: «سیاست دولت ایران بر آن است که با بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، حمایت از حقوق مالکیت فکری، اصلاح مداوم قواعد حکمرانی و مبارزه جدی با پولشویی، فضای حقوقی مساعد برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه‌های مختلف فنی و اقتصادی را بیش از پیش فراهم نماید.»

علی‌رغم اینکه تحلیلگران مختلف، فضای رشد فناوری و استارت‌آپ در ایران را بسیار مناسب می‌دانند، اما چالش‌هایی نیز وجود دارد. هر کشوری با اتکای زیاد روی نفت و گاز، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود. اگر ایران در مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری حرکت کند، می‌توان میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرد.

یکی از نیازهای رشد و بلوغ اکوسیستم استارت‌آپی ایران، امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی است که موجب حضور راحت‌تر در بازارهای جهانی می‌شود و در نهایت امکان تصاحب غول‌های تکنولوژی دنیا را که بزرگ‌ترین آرزوی هر استارت‌آپی است را فراهم می‌کند.

(هم‌چنین بخوانید: پنج پرسش اساسی درباره استارت‌آپ‌ها)

روند رو به رشد سرمایه‌گذاری جهانی روی استارت‌آپ‌ها، در چندسال اخیر، موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی (به ویژه کشورهای منطقه) در کشور شده است.

طبق آمار موجود در سال ۱۳۹۵ فروش محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. درهمین راستا پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۸ (سه سال پس از انتشار این آمار) فروش محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان از استارت‌آپ‌ها شروع می‌شوند، اما می‌توانند به‌سرعت به شرکت‌های متوسط و بزرگ تبدیل شوند. برای توسعه فناوری کشور سبدی از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه‌های دانش‌بنیان و شبکه‌هایی از ارتباط و اتصال شرکت‌های خرد و کوچک به متوسط و بزرگ لازم است.

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقشی انکارناپذیر در ایجاد اشتغال، افزایش ضریب رشد اقتصاد و توسعه اقتصادی کشور دارند. در چنین شرایطی، دولت باید راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار سریع به اقتصاد دانش‌بنیان اتخاذ کند.

اگر شاهد جذب سرمایه‌ها در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم نه تنها هیچ‌وقت ظرفیت‌ها در این صنایع سودده به نقطه اشباع نمی‌رسد، بلکه شاهد ایجاد سپر حمایتی اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های داخلی و جهانی به‌ویژه در حوزه بازارهای کالایی نیز خواهیم بود.

برخورداری شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات گمرکی، ارائه معافیت‌های گمرکی، ایجاد خط اعتباری برای صادرات محصولات، کاهش نرخ تسهیلات صادرات فناوری، افزوده شدن ۵ دستورالعمل برای تسهیل هر چه بیشتر صادرات و افزایش تعداد شرکت‌های مدیریت صادرات از جمله اقداماتی است که در طی ۴ سال اخیر برای صادرات هرچه بیشتر محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

از سوی دیگر، بررسی و استفاده از تجربیات نحوه سرمایه‌‌گذاری کشورهای موفق (آمریکا، آلمان، چین، هند، کره‌جنوبی و سنگاپور) در چارچوب منافع ملی کشور در بخش استارت‌آپ‌ها به‌منظور رشد این حوزه در کشور، دارای اهمیت است.

گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) و موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی (GEDI) که مربوط به پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است، نشان می‌دهد که ایران از حیث کارآفرینی نوپا و استارت‌آپ در رتبه ۲۳ جهان قرار دارد و وضعیتی مشابه کشورهای چین و استرالیا دارد.

در کشور ما حدود ۷۰درصد استارت‌آپ‌ها در عرض پنج سال از بین می‌روند و فقط ۳۰درصد آن‌ها موفق می‌شوند و عمر اکثر این شرکت‌های استارت‌آپی ایرانی به یک یا ۲ سال بیشتر نمی‌رسد. شرکت‌هایی که با سر و صدای زیادی ادامه می‌دهند و حضور خودشان را در بازار تکنولوژی اعلام می‌کنند، خیلی سریع و ناگهانی از بازار خارج می‌شوند. شرکت‌هایی که بیشتر آن‌ها به دلیل نبود حامی، سرمایه‌گذار، عدم آشنایی با دنیای تجارت، عدم امکان برقراری ارتباط با صاحبان تجارب موفق در این زمینه و عدم توانايی در جذب سرمايه، در کمترین زمان ممکن به يک طرح شکست خورده تبديل شده‌اند.

 در نهایت شرکت‌های استارت‌آپی کشورمان تنها زمانی به موفقیت عظیم و جهانی‌شدن دست پیدا می‌کنند که بتوانند با هدف‌گذاری مطمئن کسب‌و‌کاری ماندگار ارائه دهند تا با رشد در بازارهای  داخلی و تک‌شاخ شدن از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی بتوانند بازارهای جهانی را فتح کنند.

برچسب‌ها: استارت‌آپ کارآفرينیکسب‌وکارهای نوپاجذب سرمایهسرمایه‌گذاری خارجیاقتصادبازارهای بین‌المللی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره میثم گرایلی