راهکار‌هایی برای توسعه مشتری
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت بیست و پنجم) ۶

راهکار‌هایی برای توسعه مشتری

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفر کیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا:‌ توسعه مشتری فرآیندی چهار مرحله‌ای است که توسط استیو بلنک ابداع شده است. استیو یک کارآفرین سریالی است که اینک فعالیت‌های خود را صرف تالیف کتاب‌های مختلف و آموزش کرده است. از نظر او هیچ واقعیتی را در دفتر کار نمی‌توان یافت، بنابراین قبل از انجام هر کاری نیاز به آزمودن ایده‌های خود در دنیای خارج از دفتر کارتان را دارید. قسمت بیست و پنجم:

به‌کارگیری صحیح این فرآیند باعث توسعه محصولتان می‌شود؛ محصولی که مشتریان در ازای آن به شما پول پرداخت خواهند کرد.

به دنیای خارج خوش آمدید

 به یاد داشته باشید که هیچ کسب‌وکاری بر پایه حدس و گمان بنا نمی شود، به گزارش نوپانا، هنگام بررسی فرضیات خود سخت‌گیر باشید و سعی کنید بی رحمانه آن‌را مورد بررسی قرار دهید و اگر منطقی برای اثبات فرضیات خود ندارید آن‌ها را بازسازی کنید. تا مطمئن نشده‌اید که مسئله درستی را تشخیص داده‌اید دست به ساخت محصول نزنید! اثبات این فرضیات نیازمند این است که از ساختمان یا دفتر استارت‌آپ خود بیرون بروید و با مشتریان احتمالی رودررو به صحبت و مصاحبه بپردازید.

 فرق توسعه مشتری با تحقیقات کاربر

در فرآیند توسعه از بسیاری از تکنیک‌های تحقیقات کاربر استفاده می‌شود، ولی زمان به‌کارگیری آن و شیوه آن با بحث تحقیقات کاربر متفاوت است. شاید بررسی یک سناریو این مسئله را شفاف‌تر کند. در بحث تحقیقات کاربر بر روی این سناریو تاکید می‌شود که شما باید برای مشتریان این ویژگی را پیاده‌سازی کنید چون این کار باعث خوشحالی کاربر می‌شود. این در حالی است که در بحث توسعه مشتری بر این سناریو تاکید می‌شود که چه روال و فرآیندی باید طی شود تا از دید کاربر ارزشمند باشد و حاضر باشد برای آن واقعا پول پرداخت کند. همان‌طور که می‌بینید این ۲ بحث شباهت‌ها و وابستگی‌های زیادی با هم دارند.

 توسعه مشتری با توسعه محصول فرق دارد

بحث اساسی در توسعه محصول این است که محصول یا خدمت جدید در زمانی مشخص به بازار راه پیدا کند. در این فرآیند ابتدا یک مفهوم از محصول جدید در نظر گرفته می‌شود، سپس نیازمندی‌های محصول استخراج می‌شود. توجه داشته باشید که فرآیند توسعه مشتری موازی فرآیند توسعه محصول صورت می‌گیرد و اگر این کار به درستی صورت بگیرد ضریب موفقیت محصول افزایش می‌یابد.

همچنین این فرآیند باعث ایجاد یک دسته مشتری اولیه می‌شود. علاوه‌ بر این شما مطمئن هستید که قبل از ارائه نسخه نهایی اولیه، تعدادی مشتری دارید که علاقه‌مند به پرداخت پول و استفاده از این محصول هستند.

ادامه این مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

قسمت پیشین:

قسمت بیست و چهارم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومترتوسعه مشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.