راهبران جوان موفق، چه عادت‌هایی دارند؟
راهبری کسب‌وکار به سبک بزرگان؛ ۸.۷

راهبران جوان موفق، چه عادت‌هایی دارند؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۹:۰۰ | ۱۳ دقیقه

راهبران جوان استارت‌آپ‌ها با وجود کم‌تجربگی، توانایی انجام کارهای شگفت‌انگیزی دارند؛ تنها کافیست با الگو قرار دادن راهبران موفق، عادت‌های صحیحی در خود ایجاد کنند.

نوپاناهنگامی‌که شرکت ایر بی‌ان‌بی(Airbnb) تاسیس شد، برایان‌چسکای (BrianChesky) مدیر‌عامل این شرکت ۲۷ ساله بود. استیو جابز هنگامی‌ که محصولات اپل در دسترس عموم قرار گرفت، ۲۵ سال داشت و بیل گیتس تنها ۲۰ ساله بود که مایکروسافت را تاسیس کرد. راهبران کسب‌وکارهای جوان، با وجود کم‌تجربگی، توانایی انجام کارهای شگفت انگیزی را دارند. اگر می‌خواهید راهبری جوان و در عین حال موفق باشید باید چند صفت مشترک از تاجران موفق جهان را فراگرفته و به‌کار گیرید.

در ادامه این مطلب به معرفی دوازده عادت از راهبران موفق جوان می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در مسیر دستیابی به موفقیت گام‌های موثرتری بردارید.

ساخت گروهی از افراد موفق

تیم فریس (Tim Ferriss)، نویسنده محبوب نیویورک تایمز، صاحب یکی از محبوب‌ترین کسب‌وکارها در جهان و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های موفق است. او در ابتدا فروشنده ناامیدی بود که تنها کارهای معمولی را انجام می‌داد. فریس با اعتباری که برای خود به‌دست آورده بود، شبکه‌ای از افراد موفق در گذشته را گرد هم آورد که برای او، علاوه بر ارائه مشاوره‌های کاربردی، امکان دسترسی به شرکای تجاری آینده برای کسب‌و‌کار را فراهم می‌کردند.

نحوه دسترسی فریس به این افراد از طریق انجام کار داوطلبانه در یک سازمان خیریه محلی بود؛ جایی‌که اعضای آن برخی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در سان‌فرانسیسکو بودند. ساخت یک شبکه و پیوستن به یک سازمان فعال و حضور مداوم و محسوس در آن می‌تواند سهم بی‌نظیری در موفقیت شما داشته باشد. در این زمان، اعضا حضور موثرتان را درک می‌کنند و شما قادر خواهید بود ارتباطات ارزشمندی کسب کنید که به فعالیت حرفه‌ای شما کمک می‌کند.

با آموزش دائم خود، استاد کسب‌و‌کارتان شوید

دنیای کسب‌و‌کار به سرعت در حال تغییر است و سرعت تغییر با تکنولوژی‌های جدید همچون هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، مانند سایر نوآوری‌ها، تسریع خواهد شد. در این وضعیت، راهبران جوان برای جا نماندن از قافله رقبا باید به‌طور مداوم به آموزش خود و به‌روزرسانی اطلاعات موردنیاز در کسب و‌کارشان مشغول باشند.

خودآموزی می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. شرکت در دوره‌های کسب‌و‌کار آنلاین و راهبری که توسط سازمان‌هایی مانند (Coursera) و ‌آکادمی خان ارائه می‌شوند از جمله راه‌های پیشنهادی برای خودآموزی است. همچنین حضور در کنفرانس‌های زنده حوزه‌های خاص کسب‌و‌کار می‌تواند برایتان بسیار مفید بوده و تمرینی برای یادگیری و ساخت شبکه‌ای موثر باشد.

شنونده بودن را بر صحبت کردن مقدم بدانید

ریچارد برانسونِ معروف (Richard Branson) می‌گوید:« شما باید بیش از صحبت کردن گوش کنید». راهبری موثر نیازمند درک افکار، احساسات و نیازهای تیم است. راهبران بر اساس این ورودی‌ها باید بتوانند تصمیم‌های قاطع و آگاهانه بگیرند؛ در مقابل گوش نکردن به مشاوره‌های همکاران و افراد تیم می‌تواند باعث سرخوردگی و کسب نتایج بد در کسب‌و‌کار شود.

ارتباط با نشانه‌های غیرکلامی

در «پیام سکوت»، آلبرت مهرابیان (Albert Mehrabian)، پروفسور روانشناسی (UCLA)، با ارائه استدلال‌های مختلف، بسیاری از ارتباطات را ناشی از نشانه‌های غیر‌کلامی می‌داند. او می گوید:«حدود ۵۵ درصد ارتباطات غیر کلامی است، ۳۸ درصد بر اساس تُن صدا و تنها ۷ درصد بر اساس انتخاب کلمه است».

یکی از مولفه‌های مهم در راهبری موثر، توانایی برقراری ارتباط موثر است. برای انجام این کار، توجه داشته باشید که نشانه‌های غیر کلامی بسیار مهم هستند. تماس با چشم و ظاهری آرام همراه با اعتماد به‌نفس راهکارهایی هستند که می‌توانند شما را برای برقراری ارتباط غیرکلامی یاری کنند.

به‌کارگیری راهنمای مدیریت و شفاف‌سازی وظایف

یک راهبر کسب‌و‌کار جوان شاید به این موضوع فکر کند که حجم کارهایی که باید انجام دهد هیچ پایانی ندارند. برای کمک به خودتان بهتر است با ایجاد یک چارچوب سازمانی منسجم تمامی کارهایتان را سازماندهی و اولویت‌بندی کنید. کمک گرفتن از ماتریس تصمیم‌گیری آیزنهاور (Eisenhower)، که نشان دهنده اهمیت نسبی مسائل است، کمک بسیار خوبی برای تعیین کارهایی است که راهبران جوان باید انجام دهند.

فروتن باشید

مطالعه‌ منتشر شده در مجله کسب‌و‌کار هاروارد نشان می‌دهد راهبران فروتن بسیار موثرتر از دیگران عمل می‌کنند. این مطلب یک راهبر فروتن را به‌عنوان کسی که توانایی دسترسی دقیق به نقاط قوت و ضعف خود دارد، تعریف می‌کند. علاوه‌براین، کارکنان و اعضای تیم به‌راحتی به نظرات شما احترام می‌گذارند چراکه می‌دانند هیچ‌گاه از روی احساسات تصمیم‌گیری نخواهید کرد.

از تغییرات با آغوش باز استقبال کنید

برخی از بهترین راهبران جوان کسب‌و‌کار حتی در زمانی‌که می‌دانند ایجاد تغییرات بسیار مشکل است، با کمال میل از آن‌ها استقبال می‌کنند. استیو جابز پس از اینکه اپل را ترک کرد، توانست یک شرکت کامپیوتری جدید و نسبتا موفق را تشکیل دهد. ایلان ماسک (Elon Musk) پس از خروج از پی‌پال (PayPal) توانست تسلا (Tesla) و اسپیس‌ایکس (SpaceX) را توسعه دهد.

برایان‌چسکای (BrainChesky) مایل بود که ایربی‌ان‌بی را از یک کسب‌و‌کار متمرکز و در خدمت اجاره دهندگان، به پلتفرم اقامت در سراسر جهان تبدیل کند.

فراموش نکنید استقبال از تغییر می‌تواند شما را به یک راهبر کسب‌و‌کار موفق تبدیل کند. به عنوان مثال، جک‌ولش (Jack Welch)، مدیرعامل سابق GE، می‌گوید:« اگر نرخ تغییر در خارج بیش از نرخ تغيير در داخل باشد، پایان کار نزدیک است».

ماندن در وضعیت فعلی با استفاده از آخرین فناوری‌ها

همانطور که قبلا هم گفتیم، سرعت تغییر با تکنولوژی‌های جدید همچون هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین، مانند سایر نوآوری‌ها، تسریع خواهد شد. توماس‌ تونگوز (Tomasz Tunguz) سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار مشهور پیشبینی می‌کند که هوش‌ مصنوعی و یادگیری زبان ماشین در آینده روال کسب‌و‌کارها را دگرگون خواهد کرد.

در این شرایط، راهبران جوان باید برای تقویت وضعیت موجود، درک ابتدایی از هوش‌مصنوعی و زبان یادگیری ماشین داشته باشند تا بتوانند خود را برای تغییر در آینده و رویارویی با رقیبان آماده کنند.

همانند یک راهبر خادم عمل کنید

کار کردن همانند یک راهبر خادم ایده‌ای است که باید در آن به‌عنوان یک راهبر کسب‌و‌کار، قدرت دادن و تقویت اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت را اولویت کار خود قرار ‌دهید. به جای آن‌که مردم را وسیله‌ای برای خدمت به خود و دستیابی به اهداف‌تان بدانید، به عنوان یک مربی اعضای تیمتان را تشویق کنید تا با کمک آن‌ها به موفقیت برسید.

برای دریافت انتقادات و پیشنهادات صادقانه پیش‌قدم باشید

ارائه پیشنهادات و انتقادات صادقانه در ابتدا می‌تواند کمی ناراحت‌کننده باشد، اما بهترین سازمان‌ها و راهبران به دنبال مطالبه و درخواست بازخوردها برای افزایش کارایی خود و تیمشان بوده‌اند. با درخواست از همکاران و اعضای تیم خود اقدام به ایجاد فرهنگی کنید که پذیرای بازخوردهای صادقانه باشد. وقتی شما از خودتان شروع کنید مطمئن باشید سایر اعضای تیم نیز به انجام این کار تشویق می‌شوند.

میان کار و زندگی شخصیتان تعادل ایجاد کنید

گاهی اوقات با خودتان خلوت کنید، این کار به بهبود بهره‌وری و افزایش شادی شما کمک خواهد کرد. درست است که برای تبدیل شدن به راهبری موفق نیازمند سخت کار کردن و پشتکار هستید اما در این میان باید بتوانید زمانی را برای فرصت دادن و بازیابی توانایی‌های خود اختصاص دهید.

بهترین راه برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی داشتن یک برنامه‌ریزی مشخص و هدفمند است. اگر شما با صداقت و آگاهی از وقت خود محافظت کنید قطعا می‌توانید تعادل لازم میان کار و زندگی‌تان را برقرار کنید.

برای اهداف بلندمدت یک چشم‌انداز داشته باشید

تسلیم شدن در مقابل آن‌چه برای شما پیش می‌آید بسیار آسان است. ممکن است ایمیل‌ها، جلسات و یا حتی کارهای فوری تمرکز بر اهداف بلندمدت را دشوار کند اما مهم این است که به عنوان یک راهبر جوان، دارای یک چشم‌انداز رو به جلو باشید و با اولویت‌بندی روزانه آن‌ را حفظ کنید.

نتیجه‌گیری

راهبران جوان موفق توانایی شکل دادن به دنیای ما و رشد شخصیت و حرفه خود را دارند. برای تبدیل شدن به یک راهبر جوان موفق، در نظر گرفتن برخی از ویژگی‌های کلیدی که از سوی راهبرانی نظیر استیو‌ جابز، ایلان ماسک، ریچارد برانسون و برایان چسکای به کار گرفته شد می‌تواند به شما کمک بسیار بزرگی کند.

به عنوان یک راهبر جوان، مهم است که چگونگی ارتباط برقرار کردن با دیگران را یاد بگیرید، کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و به دنبال خودآموزی باشید. به‌کارگیری این موارد شما را قادر می‌سازد تا تیم‌ها را مدیریت کنید و دارای تفکری بلندمدت و استراتژیک باشید.

(همچنین بخوانید: چگونه تعارض‌های میان‌فردی در سازمان را کاهش دهیم؟)

منبع

برچسب‌ها: راهبری کسب‌وکارراهبریکسب‌و‌کارمدیریتبرنامه‌ریزیاولویت‌بندیرفتار حرفه‌ایارتباط با کارمندان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.