شناسایی اصول مهم در برندینگ
شروعی برای برندسازی (قسمت سوم) ۷.۵

شناسایی اصول مهم در برندینگ

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپا شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت سوم:

تبلیغات

به ارتباطاتی گفته می‌شود که بین یک شرکت و مخاطبانش، از طریق یک یا چند ‌رسانه برقرار می‌شود. این ارتباطات معمولا با کمک‌‌گرفتن از خدمات شرکت‌های تبلیغاتی مختلف انجام‌ می‌شود. خدماتی همچون برند‌سازی، مشاوره‌ طراحی، خدمات همه‌‌جانبه آژانس تبلیغاتی، تحقیقات‌ بازار و خرید‌ رسانه که از طریق آن‌ها، بازار‌ هدف آن برند از محصول و یا خدمت مورد نظر مطلع‌ گردد و یا به مشتریان یادآوری‌ کند که برند‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهد.

تبلیغات می‌تواند آگاهی ایجاد‌ کند و یا وفاداری مشتریان را افزایش‌ دهد. تبلیغات به مشتریان اطمینان می‌دهد که خرید آن‌ها، انتخابی درست‌ بوده‌ است. از این عمل تحت عنوان «توجیه پس از خرید» یاد می‌شود.

به‌گزارش نوپانا، نقش تبلیغات به سه دسته تقسیم می‌شود؛ نقش مطلع‌کننده، نقش قانع‌کننده یا نقش فریب‌دهنده که همواره تاثیر و کارایی آن مورد بحث قرار گرفته‌ است. این بحث و جدل‌ها، تغییر قابل توجهی در تبلیغات ایجاد‌ کرده‌اند و باعث ‌شده‌اند که تبلیغات در رسانه‌های جمعی جای خود را به فعالیت‌های بسیار هدفمند‌تر بدهند. به‌طور خلاصه، در عین حضور کمتر در زندگی روزمره مصرف‌کننده، تاثیر‌گذارتر شده‌اند. این بحث، گرایش صاحبان کسب‌وکار را به‌ سوی بازاریابی یکپارچه بیشتر کرده‌است. این نوع بازاریابی در برگیرنده طیف وسیع‌تری از کانال‌های ارتباطی کنونی است.

دلزدگی تبلیغ

حالتی که در آن مصرف‌کننده به نقطه‌ای می‌رسد که به علت یکنواخت‌شدن و تکرار‌ شدن بیش از اندازه یک تبلیغ، نسبت به آن بی‌تفاوت می‌شود. همچنین از آن به‌عنوان «بی‌تفاوتی مصرف‌کننده» نیز نام‌ برده‌ می‌شود. این نوع از تبلیغات اغلب علی‌رغم هدف اولیه که جلب توجه مصرف‌کننده بوده‌ است، به عکس‌العمل منفی و بیزاری مصرف‌کننده در مقابل آن پیشنهاد تبلیغاتی منجر‌ می‌شود.

(همچنین بخوانید: راهکار‌‌هایی برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ)

آگاهی از برند

یک‌ سری از سوالات که در تحقیقات بازار‌یابی از آن‌ها استفاده می‌شود تا با کمک به حافظه مشتری به سوالاتی درباره یک کمپین تبلیغاتی اجرا‌ شده، برند‌ها یا خدمات خاص پاسخ‌ دهد. این روش به منظور مشخص‌ کردن یک یا چند مورد مرتبط با برند طراحی شده‌ است و پاسخ به این سوالات به شرکت نشان‌ می‌دهد که تا چه اندازه پیام تبلیغاتی خود را در ذهن مصرف‌کننده شکل‌ داده است و با چه میزان تلاش، قابل یادآوری است.

قسمت پیشین:

قسمت دوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده 

برچسب‌ها: برندینگبرندسازیتبلیغاتبازاریابیاصول برندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.