چهار سوالی که پیش از توسعه کسب‌وکار، باید از خود بپرسید
استراتژی‌های هوشمندانه؛ ۷

چهار سوالی که پیش از توسعه کسب‌وکار، باید از خود بپرسید

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ - ۰۹:۰۰ | ۹ دقیقه

توسعه کسب‌وکار بسیار چالش‌برانگیز است. بهتر است قبل از انجام هرکاری، اگر در فکر توسعه کسب‌و‌کارتان هستید به سوالات این مطلب پاسخ دهید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید.

نوپانا: گسترش و توسعه کسب‌و‌کار می‌تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد. هنگامی که یک فروشگاه جدید را راه‌اندازی می‌کنید و یا به دنبال جذب مشتریان جدید و راه‌هایی برای افزایش تعداد محصولات و خدماتتان هستید، شاید احساس کنید که تحت فشار قرار گرفته‌اید. با این حال، اگر شرایط موجود مناسب باشد، این فشار می‌تواند حتی بیش از آنچه انتظار دارید موجب موفقیت شما شود.

به گزارش نوپانا، گسترش و توسعه فعالیت‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب است. قبل از اینکه کسب‌و‌کار خاصی را در نظر بگیرید باید بدانید که برای رسیدن به موفقیت نیازمند انجام چند اقدام مهم و ضروری هستید. اگر برای توسعه کسب‌و‌کارتان سراسیمه و بدون توجه به هدفی که مدنظر دارید اقدام کنید مطمئن باشید نه تنها آن را از دست خواهید داد بلکه دیگر نمی‌توانید امیدی به توسعه و گسترش آن داشته باشید. اگر در فکر گسترش کسب‌و‌کارتان هستید، بهتر است قبل از انجام هرکاری به سوالات زیر پاسخ دهید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید.

آیا می‌توانید کسب‌و‌کارتان را از دیگران پنهان کنید؟

تقریبا هر کارآفرینی رویای داشتن یک شرکت چند میلیون دلاری را در سر می‌پروراند، با این حال کارآفرینانی که به این نقطه عطف می‌رسند هیچ‌گاه لقمه بزرگتر از دهان برای خود نمی‌گیرند. درست است که می‌خواهید به سختی و بیشتر از دیگران کار کنید، اما قرار نیست خودتان را غرق در رویا کنید. وقتی می‌خواهید فعالیت خود را گسترش دهید، ابتدا ببینید آیا قادر به انجام کار جدید هستید یا خیر؟  اگر در حال حاضر برای استوار نگه‌داشتن کسب‌و‌کارتان تلاش می‌کنید بهتر است با انجام پروژه‌های سنگین‌تر وضعیت خود را دشوار نکنید و عملی کردن تصمیمتان را تا زمان کسب منابع بهتر و تمرکز بیشتر بر هدف به تعویق بیاندازید.

هیچ‌گاه به این فکر نکنید که مکان جدید و یا تیم بزرگتر به شما کمک می‌کند تا فشار کاری خود را کاهش دهید. به ویژه اگر در حال حاضر قادر به اداره مشتریان خود نیستید. بهتر است قبل از این که به توسعه کسب‌و‌کارتان بپردازید، منابع مورد نیاز برای پوشش فعالیت‌هایتان را شناسایی کنید.

آیا می‌توانید به توسعه کسب‌و‌کارتان کمک کنید؟

چنانچه صاحب کسب‌و‌کار هستید، حتما این جمله معروف به گوشتان خورده است که «باید پول را صرف پول کنید». همین حرف در صورتی که شما به دنبال گسترش کسب‌و‌کارتان هستید نیز صادق است. اگر چه گسترش فعالیت‌ها می‌تواند پول بیشتری را برای کسب‌و‌کارتان به ارمغان بیاورد، اما این امر به سرعت اتفاق نمی‌افتد و شما باید آماده سرمایه‌گذاری باشید. افتتاح یک شعبه جدید، استخدام یک تیم برای اداره آن و فعالیت‌های بازاریابی‌ که باید انجام شوند تا افراد در آن منطقه از کسب‌و‌کار شما مطلع شوند، قبل از آ‌ن‌که سود کلانی را عاید شما کند نیازمند صرف هزینه برای دستیابی به هدف‌ است.

 اگر جریان نقدی مناسبی را برای پوشش این هزینه‌ها نداشته باشید، باید سال‌های زیادی را برای تسویه بدهی‌هایی که به بار آورده‌اید، صرف کنید. قبل از تصمیم‌گیری برای رشد کسب‌و‌کارتان، همیشه امور مالی خود را بررسی کنید؛ اگر سودآور نیستید و یا به بودجه‌ای که نیازمند آن هستید دسترسی ندارید، گسترش فعالیت‌ها برای شما بسیار مشکل است و توسعه آن قبل از کسب آمادگی لازم می‌تواند مانع از سوددهی برای مدت طولانی شود.

آیا رقبای شما کسب‌و‌کارشان را توسعه داده‌اند؟

صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند از تماشای فعالیت رقبای خود تکنیک‌های زیادی را یاد بگیرند. این بدان معناست که شما می‌توانید از موفقیت‌ها و یا شکست‌های رقبای خود درس بگیرید و به هدفتان دست یابید. اگر رقبای شما در حال حاضر کسب‌و‌کارشان را گسترش داده‌اند، می‌توانید از منطقه جدید ایجاد شده توسط آن‌ها بدون صرف وقت و منابع اضافی برای جذب مشتریان خود اقدام و نظر مخاطبان هدف خود را جلب کنید.

با این حال، نیاز نیست مدت زمان زیادی را صبر کنید تا رقیبان شما فعالیت‌های خود را گسترش دهند چراکه در این‌صورت متقاعد کردن مشتریان برای پیوستن به کسب‌و‌کار شما بسیار دشوار خواهد بود.

آیا شما و تیمتان برای یک چالش بزرگ آماده هستید؟

برای موفقیت در گسترش کسب‌و‌کار، نباید تصمیم‌هایی که در ذهن دارید را بدون در نظر گرفتن موقعیت خود و هیچ‌گونه تفکری عملی کنید. حتی اگر بودجه کافی، زمان و فضای مورد نیاز برای گسترش کسب‌و‌کار‌در اختیارتان باشد اما انگیزه کافی و لازم برای انجام این کار را نداشته باشید هیچ‌گاه موفق نخواهید بود. گسترش کسب‌و‌کار چالش‌های زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهد که قبلا هیچ کدام از آن‌ها را تجربه نکرده‌اید، بنابراین شما و تیمتان باید برای دستیابی به موفقیت توانایی مقابله با آن‌ها را داشته باشید.

فراموش نکنید، به همان اندازه‌ که انگیزه و تعهد شما و تیمتان بالا باشد می‌توانید توقع پیشرفت و ارتقای جایگاه خود را داشته باشید. قبل از اقدام به گسترش کسب‌و‌کار حتما با اعضای تیم صحبت کنید. درست است که شما صاحب کسب‌و‌کار و مسئول بخش عمده‌ای از کارها هستید اما فراموش نکنید گسترش فعالیت‌ها به معنای افزایش حجم کاری برای تک تک افرادی است که در شرکت شما مشغول به کار هستند، پس باید قبل از وارد شدن به هر چالشی از آمادگی تیم خود برای رویارویی با آن مطمئن شوید. 

برای گسترش فعالیت‌های خود هیچ‌گاه به آرامی تصمیم نگیرید. اگر قصد دارید کسب‌و‌کارتان را به مکان جدیدی منتقل کنید و یا آماده انجام کار جدیدی هستید، قبل از هر چیز تمامی جوانب کار را بسنجید، سپس تصمیم خود را عملی کنید.

در نظر داشته باشید، توسعه کسب و کار نیازمند برنامه‌ریزی و کسب آمادگی های لازم برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات احتمالی پیش رو است و هیچ‌گاه نمی‌توان با اجرایی کردن تصمیمات عجولانه به بالاترین سطح موفقیت دست یافت. حال با توجه به موارد ذکر شده می‌توانید متوجه شوید که آیا زمان گسترش کسب‌و‌کارتان فرا رسیده است یا خیر؟

منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکسب‌وکارهای نوپاتوسعه کسب‌و‌کاراستارت‌آپبازاررقابت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.