راز رشد استارت‌آپی ترکیه
از ضرورت آگاهی‌بخشی تا سرمایه خارجی ۷

راز رشد استارت‌آپی ترکیه

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۴:۱۵ | ۵ دقیقه

مردم و مسئولان نهادهای مختلف ترکیه ضرورت‌ فضای کسب‌وکارمدرن را دریافته‌اند.

نوپانادر کشور ترکیه عوامل متعددی در تغییر فضای کار و اقتصاد تاثیر دارند:

سرمایه‌گذاری خارجی

در بین سال‌های 2001 تا 2008 درهای ترکیه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی بازتر شد و جهش اقتصادی اخیر ترکیه در این سال‌ها اتفاق افتاد. یعنی دقیقا پس از عبور از بحران اقتصادی پیش از آن سال‌ها. تا حدی‌که در آن سال‌ها رشد اقتصادی ترکیه نسبت به اتحادیه اروپا بیشتر شد.

تمرکز روی صنعت گردشگری

سرمایه‌گذاری دقیق دولت در این زمینه، وجود جاذبه‌های گردشگری زیاد، تمرکز روی انواع مدل‌های گردشگری به‌خصوص گردشگر فرهنگی، علاوه براین‌ها ارزانی ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و نیز شرایط بحرانی و محدودیت‌های دیگر کشورهای منطقه، پول‌های زیادی را از طریق این صنعت وارد ترکیه کرد. پس بدیهی است که سازوکارهای این صنعت در ترکیه مدرن شوند.

فضا دادن برای فعالیت‌ اقتصادی

شهرها و مراکز اقتصادی ترکیه در زمینه آزادی در انتخاب مدل کسب‌وکار و نیز حمایت‌های دولتی، از کشورهای پیشرفته الگو می‌گیرند. در این زمینه نمونه‌های متعددی وجود دارد.

همه‌جای ترکیه این‌گونه نیست

شاید با این تفاسیر ترکیه کشوری مدرن و شکوفا به‌نظر برسد اما بررسی فرهنگی این فرضیه را به‌طور کامل تائید نمی‌کند.

با حجم بالای سرمایه‌گذاری خارجی و تمرکز روی گردشگری، ترکیه شاید به ثبات و امنیت نسبی اقتصادی رسیده باشد، اما بحران‌های اخیر منطقه و نیز یک‌دست نبودن توزیع منابع این روند را دستخوش تغییراتی کرده است.

شهرهای مدرنی مانند آنتالیا، استانبول، بودروم و ازمیر به هیچ عنوان با شهرهای مرزی مانند آنتپ، ارزروم و دیاربکر قابل مقایسه نیستند. عوامل مختلفی در این تفاوت تاثیر دارند. اولین آن‌ها تفاوت نژادی و قومی مردم شهرهای مرزی است. به‌عنوان مثال آنتپ شهری عرب‌نشین است. عامل دیگر تمرکز روی صنعت گردشگری در شهرهای بزرگ ومدرن است. پس لاجرم کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر در این شهرها متمرکز هستند.

تعامل سنتی‌ها با نوپاها 

همه این موارد از ترکیه کشوری عجیب در زمینه کسب‌وکار ساخته است. در این کشور می‌توان هم مدرن‌ترین بود و هم سنتی‌ترین. اگر سوال شود نگاه مردم ترکیه به کسب‌وکارهای نوپا و اینترنتی چیست؟ باید اول به این پرسش پاسخ داد که منظور نگاه مردم کدام بخش آن است؟

در ترکیه میان کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین، تعامل خوبی برقرار شده است. پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی و کسب‌وکارهای نوپا از طرف مردم، اتفاقی است که سرعت رشد اقتصادی را بالاتر برده است. آن هم در شرایطی که پافشاری روی تفاوت‌‌های فرهنگی و قومی، ناامنی منطقه و فضای متشنج داخلی، این کشور را پس از بحران اقتصادی مستعد آسیب‌های جدی کرده بود.

اهمیت آگاهی رسانی و آموزش همگانی، کمک به رشد منافع ملی و در یک کلام کار فرهنگی مناسب و متناسب، ساده ترین درسی است که می‌توان از این دوره تغییرات ترکیه آموخت.

برچسب‌ها: جهانکسب‌و‌کاراستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا