«دیوار»ی که از مرزها فراتر می‌رود
گزارشی از فعالیت‌های بین‌المللی استارت‌آپ‌های ایرانی؛ ۸

«دیوار»ی که از مرزها فراتر می‌رود

توسط احمد طالبی | ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۲:۳۶ | ۹ دقیقه

این استارت‌آپ نمونه‌ای موفق در استفاده از نیروی بومی، حمایت از تولید ملی و صادرات علم و فناوری ایران است که در افغانستان نیز فعالیت می‌کند.

نوپانا: موفقیت‌ کسب‌وکارهای نوپای ایرانی، طی چند سال گذشته، بارها در رسانه‌های داخلی و خارجی، منعکس شده است. سیاست‌گذاری صحیح و پیروی از استراتژی‌های توسعه بازار توسط این استارت‌آپ‌ها باعث شده مردم در شهرهای مختلف ایران از این کسب‌وکارها بهره‌مند شوند. از آنجا که گسترش تکنولوژی در جامعه، ماهیتی دگرگون‌کننده دارد، می‌تواند الگوی مرکز- پیرامون حاکم بر مناسبات شهرهای بزرگ و مناطق کوچک‌تر را به هم بزند.

طی سال‌های اخیر، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، دسترسی به امکانات گسترده‌ای را برای ساکنان شهرهای کوچک‌تر، روستاها و دیگر گروه‌های حاشیه‌ای فراهم کرده است. توسعه این زیرساخت‌ها، به کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند تا هم اقصی نقاط ایران را زیر پوشش خدمات خود قرار دهند، هم امکانات برابری در دسترس شهروندان نقاط مختلف کشور باشد.

به دلیل ماهیت بدون مرز فضای مجازی، کسب‌وکارهای ایرانی این فرصت را دارند که علاوه بر نقاط مختلف ایران، دامنه فعالیت خود را توسعه داده و بازارهای بین‌المللی را هم نشانه بگیرند. یک نمونه موفق در این زمینه، «استارت‌آپ ‌دیوار» است که پس از چند سال کار در ایران، طی ماه‌های گذشته، کشور افغانستان را نیز تحت پوشش خدمات خود در آورده است. اگر برای بررسی موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین، معیارهایی از قبیل تعداد کاربران و میزان خدمات آن‌ها را مبنا قرار دهیم، دیوار، در زمره موفق‌ترین استارت‌آپ‌های ایرانی، قرار می‌گیرد.

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: راه‌اندازی استارت‌آپ‌، انگیزه بازگشت نخبگان)

دیوار، تجربهای پس از بازار

سایت دیوار، دومین استارت‌آپ بزرگ دانشجویان دانشگاه شریف است که براساس داده‌های سایت الکسا، دارای رتبه 10 در ایران و 837 در جهان است. 80 درصد کاربران این سایت، مرد و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. دیوار، ویترینی معتبر و پر نظاره‌ است که ضمن برخورداری از بازدید میلیونی، در کمترین زمان، موثرترین بازخورد را جهت خرید یا فروش کالا و خدمات ارائه می‌دهد.

 علاوه بر کاربران حقیقی، دیوار منطبق بر مدل کسب و کاری که دارد، بستری را برای تسهیل فرآیندهای کسب و کارهای خرد مهیا کرده است. در نتیجه‌ تمرکز بر این هدف، درصد قابل توجهی از فعالان صنایع و پیشه‌های گوناگون مانند املاک و مستغلات، خودرو و تجهیزات الکترونیکی با حضور در دسته‌بندی‌های مرتبط دیوار، بر رونق کسب‌وکار خود می‌افزایند. دسته‌بندی‌های مربوط به کسب‌ و کار و استخدام نیز از دیگر بخش‌های پرمخاطب دیوار در این حوزه هستند.

دنیای مجازی، دنیایی بی‌مرز و بی‌انتها

رضا محمدی و حسام میرآرمندهی، دانشجویان دانشگاه شریف، دو سال بعد از اینکه اپلیکیشن کافه بازار را در ایران رایج کردند، دیوار را راه اندازی کردند. یک اپلیکیشن اندرویدی که در 43 شهر فعال است و به گفته مدیران آن، روزانه 100هزار آگهی روی آن قرار می‌گیرد؛ آگهی‌هایی که از خروس جنگی بوشهری تا چاپارخانه عباسی را برای فروش روی دیوار نصب کرده‌اند. از زنان خانه‌داری که به دنبال فروش لوازم بی‌استفاده خود هستند تا جوان‌هایی که دنبال خرید و فروش گوشی ها و لپ‌تاپ‌های دست دوم می‌گردند، پای ثابت این برنامه با دسته‌بندی‌های دقیق و کاربری آسانش هستند. دیوار کسب‌وکاری است که با در نظر گرفتن اصل «دنیای مجازی، دنیایی بی‌مرز و بی‌انتهاست» توانسته است به عنوان اولین استارت‌آپ بین‌المللی ایران مطرح شود.

استارت‌آپ دیوار، که هم در قالب اپلیکیشن و هم به شکل سایت، در دسترس است، برنامه‌ای برای فروش اجناس دسته دوم و ارائه آگهی خدمات و املاک و به طور کلی نیازمندی‌های شهروندان است که به شکلی آرام و بدون صرف هزینه تبلیغات، توانسته خود را به کاربران ایرانی معرفی کند. مهم‌ترین ویژگی دیوار، انتشار آگهی نیازمندی‌ها، به صورت رایگان برای میلیون‌های کاربر ایرانی است.

چندی است که دیوار، از محدودیت مرزها را در نوردیده و نسخه‌ای برای کشور افغانستان نیز ارائه کرده است. دیوار افغانستان، شهرهایی از قبیل هرات، کابل، مزارشریف و قندهار را پوشش می‌دهد. از نکات جالب در این نسخه، ارائه توضیحات نرم‌افزار برای هم‌زبانان افغانستانی است که با ادبیات خاص این آنان نوشته شده است:

«دیوار افغانستان/محلی برای نشر رایگان اعلانات شما در اینترنت؛ می‌خواهید موتر خود را بفروشید؟ به دنبال خانه کرایی با قیمت مناسب هستید؟ می‌خواهید لپتاپ‌تان را با یک مودل جدید تبادله کنید؟ مبایل‌تان را بردارید، به وبسایت دیوار بیایید و به طور رایگان اعلان نشر دهید. علاوه بر وبسایت، می‌توانید اپلیکیشن دیوار را روی مبایل های اندرویدی، آیفون و آیپد نیز داشته باشید. برای مشاهده کردن اعلانات دیگران، لطفا ولایت خود را از لست ولایات انتخاب کنید.»

چرا افغانستان

زبان فارسی، از مهم‌ترین عوامل پیوند دهنده مردم ایران و افغانستان است. این اشتراک زبانی باعث می‌شود اشتراکات فرهنگی متعددی نیز بین دو ملت شکل بگیرد. از همین رو، بسیاری از نیازهای دو کشور، به هم نزدیک و یا شبیه به هم است. استارت‌آپ دیوار، از این اشتراکات زبانی و فرهنگی توانسته به خوبی استفاده کند و خود را در جامعه افغانستان مطرح سازد.

از سوی دیگر، با توجه به فقدان برخی زیرساخت‌های تکنولوژی در افغانستان، بازاری بکر برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در این کشور وجود دارد.

دیوار، نمونه‌ای موفق در استفاده از نیروی بومی، ارائه خدمات گسترده به مردم، حمایت از تولید ملی و صادرات علم و فناوری ایران به سایر نقاط جهان است. از این نظر، مدل بازار، می‌تواند الگوی خوبی برای سایر فعالان اکوسیستم کسب‌وکار باشد.

 (در این زمینه همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها عامل پیشرفت )

 

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاراستارت‌آپاپلیکیشن
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره احمد طالبی

احمد طالبی