چگونه از ایجاد روزمرگی در کار جلوگیری کنیم؟
رهایی از بی‌انگیزگی ۸

چگونه از ایجاد روزمرگی در کار جلوگیری کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

با وجود مسئولیت‌های مختلف و پرهیجان کارآفرینی، باز هم ممکن است گرفتار تکرار شوید و انگیزه خود را از دست بدهید. چاره چیست؟

نوپانا: برای جلوگیری از کاهش انرژی در محیط کار، تکنیک‌هایی وجود دارند که به تجربه آموختنی هستند؛ اما دانستن آن‌ها پیش از تجربه کردنشان می‌تواند به شما کمک کند تا دیرتر در دام رکود و یکنواختی گرفتار شوید و انگیزه‌ خود برای تلاش و موفقیت را دیرتر از دست بدهید یا اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، راه‌های بهتری برای خلاصی از آن بشناسید.

برای این منظور پنج نکته به شما متذکر می‌شویم تا با وجود مشکلات و سختی‌های کار بتوانید شاد، پرانرژی و پرانگیزه باقی بمانید.

۱. هدف‌گذاری کنید

موفق شدن و انگیزه داشتن وقتی دقیقا نمی‌دانید قرار است چه کارهایی انجام دهید، کمی دشوار است. در ابتدای هر روز یک لیست کوتاه از کارهایی که باید تا پایان آن روز انجام دهید، فراهم کنید. دقت کنید که کارهای این لیست باید انجام‌شدنی و دست‌یافتنی باشند. به‌علاوه اینکه در راستای دست‌یابی به اهداف بلندمدت و دارای کارایی خوبی باشند. هر کسی حس خوب خط کشیدن روی کارهای انجام‌شده و حذف کردن آن‌ها از لیست خود را دوست دارد. همچنین نگه‌داری فیزیکی از کارهایی که انجام‌ شده است، به شما کمک می‌کند انگیزه‌ خود را بهتر حفظ کنید و در راستای اهداف روزمره‌ خود گام‌های محکم‌تری بردارید.

۲. صبح خود را با انجام کاری که از آن لذت می‌برید آغاز کنید

می‌توانید هر روز خود را با یک یادداشت مثبت آغاز کنید یا به پایان ببرید. چه کاری به شما کمک می‌کند تا حتی در روزهایی که خیلی خسته یا پرمشغله هستید انگیزه‌ بهتری برای کار کردن داشته باشید؟ یک پیاده‌روی در زمان طلوع آفتاب؟ یک لیوان چای یا قهوه؟ گوش کردن به آهنگ یا پادکست در حین صبحانه؟ مهم نیست کاری که به آن علاقه دارید چه چیزی است؛ مهم این است که هر صبح با انجام آن به خود انرژی و انگیزه ببخشید.

۳. از مسیر منحرف نشوید

به خودتان اجازه تنبل شدن ندهید. شاید دکمه (Snooze) روی آلارم گوشی خیلی جذاب و فریبنده باشد؛ اما نباید با در تخت ماندن به خودتان فرصت تنبلی بدهید. یادتان باشد که در تخت ماندن می‌تواند شامل خوابیدن یا گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی حتی به مدت ده دقیقه باشد! این کار انگیزه‌های شما را دچار رکود و شما را از حس انرژی داشتن دور می‌کند. سعی کنید با به یاد داشتن لیست اهداف روزمره برای دستیابی به آن‌ها تلاش بیشتری کنید و از راهی که قصد پیمودن آن و هدفی که قصد دستیابی به آن دارید، منحرف نشوید.

۴. با یک نفر همراه شوید

هم‌گروه شدن با یک نفر دیگر می‌تواند به شما کمک کند برنامه‌ها و کارهای روزمره خود را بهتر و با هیجان بیشتر انجام دهید. از گروه همکاران، دوستان و اقوام یک نفر را پیدا کنید تا با شما همراه شود و به شما انگیزه و انرژی ببخشد. برای این منظور شخص درستی را انتخاب کنید تا بتوانید موفقیت‌های خود را با او و در کنار او جشن بگیرید. یادتان باشد که شما نیز چنین نقشی برای او بازی کنید و در پیشرفت‌هایش همراهش باشید.

۵. منظم باشید

محیط کار شما باید تمیز و مرتب باشد تا علاوه بر این‌که کنترل بهتری بر اوضاع داشته باشید، بتوانید ذهنیت سازمان‌یافته‌ای نیز برای خود بسازید. از اپلیکیشن‌هایی نظیر (Evernote) استفاده کنید تا تاریخ‌ها و کارهای مهم را به خاطر بسپارید و هیچ کاری را از قلم نیندازید.

طرح کسب‌وکار و مدارک و مستندات کاری خود مرتبط و قابل دسترس قرار دهید. بیشتر از یک یا دو کار در هر زمان انجام ندهید. فراموش نکنید که ذهنیت سازمان‌یافته، کارآمدتر و انگیزه‌مندتر است.

(همچنین بخوانید: مقابله با روزمرگی و یکنواختی در محیط کار)

 منبع 

برچسب‌ها: عدم یکنواختیروزمرگی در کاررهایی از بی‌انگیزگی EvernoteSnooze
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.