مقابله با روزمرگی و یکنواختی در محیط کار
چالشی برای همه کسب‌وکارها؛ ۸

مقابله با روزمرگی و یکنواختی در محیط کار

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

زمانی که دچار احساس فرسودگی شغلی هستید، باید زندگی حرفه‌ای خود را مدیریت کنید.

نوپانا: هنگامی که به مدت طولانی فعالیت منظم و ثابتی انجام می‌دهید، مثلاً شغل ثابت و یکنواختی دارید، پس از مدتی این یکنواختی برای شما به کابوس بزرگی تبدیل می‌شود. روح انسان همواره به دنبال رشد و تعالی است و اگر روح ‌ما در یک فضای بسته زندانی شود به زودی خسته و افسرده خواهیم شد.

این خستگی روحی روی وضعیت جسمانی ما نیز تأثیر می‌گذارد و احساس مریضی می‌کنیم. گفته می‌شود بسیاری از بیماری‌های جسمی منشاء روانی دارند و بر اثر فشارهای عصبی و افسردگی ایجاد می‌شوند.

ممکن است شما محیط کار و همکاران خود را بسیار دوست داشته باشید، اما مثل روزهای اول دیگر هیجان و علاقه‌ای برای ادامه کار نداشته باشید. ممکن است تصور کنید کار شما قدیمی و خالی از هیجان است و هیچ انگیزه‌ای برای انجام دادن آن نیست، در این‌ صورت شما دچار روزمرگی شده‌اید. زمانی که چنین احساسی نسبت به شغل خود داشتید خیلی زود چاره‌ای بیاندیشید. باید برای خود انگیزه‌های جدید ایجاد کرده و روحیه خود را احیا کنید. در اینجا چند روش برای ایجاد انگیزه در شغل آورده شده است

۱- پروژه‌های جدید برای خود تعریف کنید

با چالش‌ها شروع کنید. به احتمال زیاد، کارهایی هستند که انجام آنها برای شما سخت است. این کارها چالش‌های بسیار خوبی برای رفع روزمرگی به شمار می‌آیند. آنها ذهن شما را وادار به فکر در مورد انجام کار می‌کنند و باعث سرزندگی می‌شوند.

(همچنین بخوانید: دو دلیل عمده تعلل در کار و زندگی)

اگر ایده‌ای خوبی در زمینه شغل خود دارید، آن را با مدیر خود در میان بگذارید و از او بخواهید برای عملی شدن این ایده به شما بودجه بدهد یا از شما حمایت کند. اگر در زندگی شغلی خود هر روز چالش‌های تازه ایجاد کنید، هوش هیجانی شما به شدت افزایش می‌یابد و احساس تازگی می‌کنید، حتی اگر این چالش‌ها خیلی سخت و دشوار به نظر برسند

۲- مسئولیت‌های جدید به عهده بگیرید

برای دریافت مسئولیت‌های جدید داوطلب شوید، حتی اگر این مسئولیت‌ها با زمینه کاری شما ارتباطی نداشته باشند. در این صورت شما با فضای کار درگیر می‌شوید و تعلق بیشتری نسبت به شغل خود حس می‌کنید. مسئولیت و وظیفه‌شناسی بیشتری خواهید داشت و دیگر دلیلی برای احساس خستگی و نارضایتی وجود ندارد.

۳- مهارت‌های بیشتر و جدیدتری یاد بگیرید

یاد گرفتن همیشه باعث افزایش فعالیت مغز و هوشیاری می‌شود. اگر ذهن شما، پیوسته در حال دریافت اطلاعات جدید باشد، در وضعیت هوشیارتری قرار می‌گیرد و پیام‌های عصبی قوی‌تری تولید می‌شود.

(همچنین بخوانید: فرهنگ کارآفرینی را در شرکت خود خلق کنید)

اینترنت و شبکه‌های مجازی، منبع خوبی برای دریافت آموزش‌های آنلاین هستند. هر مهارت و حرفه‌ای را که دوست داشته باشید می‌توانید به کمک این منابع آنلاین یاد بگیرید. اگر هم آموزش‌های آنلاین، شما را راضی نمی‌کنند، می‌توانید به کلاس‌های حضوری مؤسسات آموزشی سر بزنید. به هر حال یاد گرفتن مهارت‌های جدید تحت هر شرایطی، یک چالش دوست‌داشتنی و مفید است. این مهارت‌ها می‌توانند شامل فراگرفتن یک زبان جدید یا کارهای هنری باشد.

۴- درخواست برای ارتقای شغلی

اگر برای شرکت یا استارت‌آپ شما امکان‌پذیر است، از رئیس خود بخواهید موقعیت شغلی شما را ارتقا یا میزان حقوق و دستمزد را افزایش دهد. این موضوع به نوعی مکانیسم دریافت پاداش را در ذهن شما روشن می‌کند و انگیزه‌های بیشتری به شما می‌دهد. دریافت یک پست و موقعیت جدید نیز به شما احساس بهتری در مورد خودتان می‌دهد و حس ارزشمندی و خودکارآمدی را در شما بیدار می‌کند. به گفته محققان این احساس در درمان افسردگی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر و پارکینسون یا کند کردن روند این بیماری‌ها بسیار مؤثر است.

۵- از تخیل خود کمک بگیرید

از میان روزهای هفته یک روز را برای تخیل انتخاب کنید. در این روز سعی کنید بیشتر استراحت کرده و به کارهای هنری بپردازید. کارهای هنری مثل نقاشی و کار با رنگ یا شنیدن و نواختن موسیقی با نیمکره راست مغز در ارتباط است. این نیمکره مرکز کنترل احساسات در انسان است و این امور برای تقویت و ایجاد احساس هیجان و رضایت بسیار مفید هستند. تخیل باعث فعال شدن چرخه‌های هوشیاری در ذهن می‌شود و به غلبه بر خستگی کمک بسیاری می‌کند.

منبع

(همچنین بخوانید: تقویت خلاقیت در خواب)

برچسب‌ها: خستگیفرسودگی شغلیموفقیت کسب‌و‌کارBurnout
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی