استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت هفتم)
منفعت‌های مشتری: ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت هفتم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت هفتم:

منفعت‌های مشتری:

منفعت‌ها نتیجه فایده‌هایی را توصیف می‌کنند که مشتریان در طلبشان هستند. بعضی از منفعت‌ها، مورد انتظار، بعضی مطلوب و بعضی برای مشتریان غیرمنتظره هستند. منفعت‌ها شامل فواید کارکردی، منفعت‌های اجتماعی، احساسات مثبت و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

در کل منفعت‌ها به ۴ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

منفعت‌های ضروری

منفعت‌هایی هستند که راهکار بدون وجود آنها عملی نمی‌شود. به طور مثال ابتدایی‌ترین انتظار ما از تلفن هوشمندمان برقراری تماس تلفنی است.

منفعت‌های مورد انتظار

منفعت‌های نسبتا ابتدایی هستند که از راهکار انتظار داریم؛ حتی اگر راهکارمان بدون آنها نیز عملی باشد و کار کند. به طور مثال از شرکت اپل در هنگام ارائه محصولی جدید انتظار می‌رود محصولشان درکنار امکانات اولیه خود زیبایی بصری نیز داشته باشد.

منفعت‌های مطلوب

منفعت‌هایی که فراتر از انتظارات ما از راهکار ارائه شده هستند و ما دوست داریم در صورت امکان آن‌ها را داشته باشیم. این منفعت‌ها مواردی هستند که در ذهن مشتریان وجود دارد. با کمی سوال‌پیچ کردن مشتریان، این لایه از تفکرات در ذهن آنها خود را آشکار می‌کند.

به عنوان مثال همگام شدن تلفن‌های هوشمند با انواع دستگاه‌های پیرامون ما در این دسته قرار می‌گیرد.

منفعت‌های غیرمنتظره

منفعت‌هایی که فراتر از انتظارات و آرزوهای مشتریان هستند و حتی اگر در مورد این مسئله از آنها سوال بپرسید در مورد آن چیزی به ذهنشان نمی‌رسد. به طور مثال اپ‌استور اپل در بدو تولد.

منفعت‌ها در بخش پروفایل مشتری به شما کمک می‌کند تا ارزش‌های هدفمندی برای هر بخش از مشتریان خود تعیین کنید. بنابراین این بخش را با تمرکز بالا پر کنید و بعد از پر کردن آن به بررسی چندباره آن بپردازید.

قسمت پیشین:

قسمت ششم

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینبوم مدل کسب‌وکارپروفایل مشتریمنفعت‌های مشتریاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.