استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت پنجم)
پروفایل مشتری ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت پنجم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت پنجم:

درد سر‌های مشتری

دردسر‌های مشتری شامل مواردی می‌شود که مشتریان را در خلال انجام یک کار آزار می‌دهد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت دردسر‌ها، موانع انجام دادن یک کار توسط مشتریان شما هستند.

تعبیر دیگری در مورد دردسر‌ها وجود دارد؛ دردسر‌ها بیانگر ریسک انجام دادن و یا ندادن یک کار هستند. دردسرها به نوعی می‌توانند عامل بازدارنده از یک کار به حساب آیند.

برای پر کردن بخش دردسر‌ها در پروفایل مشتری به دنبال سه نوع کلی از دردسر‌ها باشید. این سه نوع دردسر عبارت‌اند از:

نتایج مشکلات و ویژگی‌های ناخواسته

دردسر‌ها می‌توانند ابعادی اجتماعی، احساسی و یا پشتیبان داشته باشند.

در بعد اجتماعی با راهکار‌هایی روبه‌رو هستیم که کارایی لازم را ندارند و یا با اثرات جانبی منفی همراه هستند. در ابعاد احساسی، شاهد بروز حس بد در مخاطبین هستیم و در بعد پشتیبان از رفتن به مغازه برای خرید کردن فرار می‌کنیم.

دردسر‌ها می‌توانند شامل ویژگی‌های ناخواسته باشند که مشتری از آنها متنفر است. مواردی مانند، دوید در یک سالن ورزشی کسل کننده و یا بر خورد با طراحی‌های بدشکل.

موانع

چیز‌هایی که در انجام دادن کاری جلوی مشتریان را می‌گیرد و یا روند کار را برای آنها کند می‌کند در این دسته قرار می‌گیرند. به طور مثال، مشتری برای انجام دادن دقیق یک کار وقت کم می‌آورد و یا توان مالی برای استفاده از راهکار‌های موجود را ندارد.

ریسک‌ها

در فرآیند انجام کار مواردی وجود دارند که می‌توانند کار را به کلی نابود کنند و یا با انجام آنها پیامد‌های بدی را شاهد باشیم. جملاتی همچون، ممکن است اعتبارم را از دست بدهم در این دسته از دردسر‌های مشتری قرار می‌گیرند.

دردسر‌های مشتری برای کارآفرینان فرصت‌های بالقوه‌ای را ایجاد می‌کنند. کافی است در این بخش کمی هوشیار عمل کنید تا بوم مدل کسب‌وکاری ایده‌عال برای کسب‌وکار خود تهیه کنید.

فراموش نکنید که این بخش برای کارآفرینان فرصت محسوب می‌شود و برای مشتریان دردسر.

قسمت پیشین:

قسمت چهارم

برچسب‌ها: بوم مدل کسب‌وکارپروفایل مشتریکارآفرینیstartupدردسر‌هااستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.