آیا شما قهرمان کسب‌وکار خود هستید؟
همیاری با مالکین موفق یا خلق کار از صفر؟ ۸

آیا شما قهرمان کسب‌وکار خود هستید؟

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۹:۰۰ | ۸ دقیقه

یادداشتی از لورا کیلاگ درباره کارهایی که برای قهرمان شدن و تداوم در بازار کسب‌‌‌و‌کار باید انجام دهید.

نوپانا: زمانی‌که صحبت از قهرمان می​‌شود، ممکن است یاد شخصیت‌​های فیلم یا ورزشکار محبوب خود بیفتید. من این فرصت را داشته‌​ام که بیش از یک دهه با مالکان کسب​‌و‌‌کارهای کوچک کار کنم. یکی از چیزهایی که در این مدت یاد گرفتم این بود که اگر محصولی تولید می‌​کنید، قهرمان واقعی شما هستید. هر سال، هزاران کارآفرین جهش مهمی را انجام داده و تبدیل به صاحبین کسب‌‌​و‌کار می‌​شوند. سرمایه​‌گذاری بخشی از پس‌‌​انداز خود در فعالیت جدید کار ساده​‌ای نیست. سرمایه​‌گذاری اولیه، اجاره​ املاک، ساخت‌‌و‌ساز، تعمیرات، انبارداری، لیست دستمزدها و بازاریابی خیلی زود روی هم انباشته می‌‌شوند، و وقتی پایه و اساس کار ساخته شد، دیگر مسئولیت کار با شماست که فروش خود را بالا ببرید، از ارقام فروش سال قبل جلو بیفتید و دائماً راهی برای نوآوری در کسب‌‌​وکار رو به رشد خود بیابید و مشتریان جدید را به بازارهای محلی جلب کنید. هر چه نباشد، کار شما همین است. کار با شما شروع شده و با شما تمام می​‌‌شود. اما یک قهرمان کسب​‌و‌کار چه کار می​‌کند؟

ریسک می‌​کند

به راه انداختن کسب‌​و‌کار جدید کار ساده‌ای نیست. بعضی از صاحبان کسب‌​و‌کارهایی که با آن​‌ها کار کرده‌​ام زمانی در سازمان‌های دیگر کار می​‌کردند و دستمزدهای هنگفتی می‌گرفته‌اند؛ اما  این‌‌ها را کنار گذاشته‌​اند تا تبدیل به کارآفرین شوند. بعضی کسب‌​وکاری را راه اندازی کرده‌‌اند تا خانواده و دوستانشان هم بتوانند بخشی از آن شوند. کار شما هر چقدر هم که مشخص باشد، وقتی کسب‌​و‌کار خود را راه می‌اندازید، در واقع ریسک می‌​کنید؛ اما اگر به درستی محصول خود را انتخاب کرده باشید، این ریسک به حداقل می‌‌​رسد.

از کار خود لذت می​‌برند

از آن‌​جایی که شما آگاهانه و عمداً تصمیم گرفته​‌اید تا کسب​‌وکار تازه‌​ای راه بیندازید، یعنی شما راننده​ قطار خوشبختی خود هستید. به عنوان یک کارآفرین، می​‌توانید انتظار داشته باشید که هزاران ساعت کار کنید و مسیر همیشه هموار نباشد، اما وقتی سخت کار می‌​کنید و هر روز از انجام آن لذت می‌​برید، اوضاع فرق می‌​کند.

روی زندگی دیگران تأثیر می‌​گذارند

وقتی ایده‌​هایی را که احتمال موفقیت دارد به بازار معرفی می​‌کنید، با افراد جدیدی آشنا شده و با آن​‌ها تعامل پیدا می‌​کنید. در واقع شما روی مشتریان، کارمندان و جامعه تأثیر می​‌گذارید – و شاید مهم‌تر از همه، روی فرزندان خود تأثیر می​‌گذارید. هربار که قدرت کارآفرینی، تلاش، ریسک‌​پذیری و انجام کاری را که به آن اعتقاد دارید به فرزندان خود می‌​آموزید، در واقع تأثیر عمیقی نه تنها در زندگی امروز، بلکه بر زندگی نسل‌​های بعد می​‌‌گذارید.

بر سرنوشت خود مسلط هستند

موفق‌‌​ترین کسب‌‌​وکارها هم با پستی و بلندی روبرو می‌​شوند. من با مالکینی کار کرده​‌ام که برای هفت سال پیاپی با رشد ۲ رقمی روبرو بوده‌​اند و به دلیل شرایط پیش‌​بینی نشده، رقیب تازه یا شرایط فرهنگی و اقتصادی که تأثیر منفی به دنبال داشته​‌‌اند، با ضرر روبرو شده​‌اند. نمی​‌توان همه چیز را کنترل کرد، اما چیزهایی وجود دارد که قابل کنترل هستند و بازاریابی هم یکی از آن‌​هاست.

به عنوان مدیرعامل یک آژانس تبلیغاتی که برای بیشتر از ۱۵ سال به کسب​‌وکارهای مختلف کمک کرده، اگر ممکن بود تنها یک نصحیت به صاحبان کسب‌​وکارها بکنم این بود که می​‌گفتم پشتکار داشته باشید. وقتی فروش افت می‌​کند، یا وقتی فروش عالی است، بازاریابی را قطع نکنید. تلاش‌​های شما برای بازاریابی محلی بسیار مهم است. جایگاه شما در گوگل بسیار مهم است. به‌‌‌روز‌رسانی سایت خود مهم است. شهرت و واکنش سریع شما به مشتریان در رسانه​‌های اجتماعی بسیار مهم است. هدایت توجه محلی از طریق کمپین​ در رسانه​‌‌های اجتماعی بسیار ضروری است. تقویت برند خود به شما اجازه می‌​دهد که همواره در شرایط خوب و بد در صدر بازار بمانید.

به سیستم پشتیبانی اعتقاد دارند

مالکیت یک کسب​‌و‌کار به شما اجازه می‌​‌دهد که کار خودتان را انجام دهید، نه این​‌‌که خودتان به تنهایی کاری را انجام دهید. از دلایل اصلی انتخاب کسب‌​و‌کار باز به جای خلق کار از صفر، این است که همیاری، راهنمایی، آموزش و ابزار لازم را از دیگران و از مالکین موفق دریافت خواهید کرد. با روی باز به این فرآیند اعتماد کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید. وقتی شانس خود را امتحان می​‌‌کنید تا تبدیل به مالک یک کسب‌​و‌کار جدید شوید، یعنی به سیستم پشتیبانی اعتقاد داشته‌​اید. هیچگاه دست از این اعتقاد برندارید.

(همچنین بخوانید: کارآفرینی؛ از خلق یک ایده تا ارزش‌آفرینی در اقتصاد)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینبازاریابیلورا کیلاگریسک‌پذیری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.