در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم:
بوم مدل کسبوکار شامل ۹ قسمت مجزا و بههم پیوسته است. قسمت دوم:
ارتباط با مشتری:
شما در این بخش چگونگی ارتباط با طیف مختلف مشتریان را شرح میدهید. این بخش بیان میکند که شما چگونه مشتریان را جذب و نگهداری میکنید.
برای تمرین بیشتر سعی کنید بخش ارتباط با مشتری شرکتهایی مثل ایسوس و یا سامسونگ را بررسی کنید و نظرات خود را در بخش «ارتباط باما» وبسایت با ما در میان بگذارید تا بیشتر در این زمینه به تبادل اطلاعات بپردازیم. بخش ارتباط با مشتریان قابلیت تبدیل شدن به صلاح مخفی شما در بازار را دارد.
جریانهای درآمدی:
ارزشی که شما خلق کردهاید نهایتا منجر به درآمد برای استارتآپتان میشود و شرکتها، گروهها و یا افرادی در طیف مشتریان شما حضور دارند که حاضر هستند برای بهرهمند شدن ارزشی که خلق کردهاید هزینهای را پرداخت کنند.
توجه داشته باشید که جریان درآمدی صرفا پول نقد و یا اعتبار بانکی نیست، گاهی ممکن است در قبال در اختیار گذاشتن خدماتتان به دیگران خدمتی را از آنها دریافت کنید که برای شما ارزش محسوب میشود (چیزی شبیه به مبادله کالا به کالا).
منابع کلیدی:
داراییهای شما چیست؟ هرچیزی که دارید را در این قسمت قرار دهید. از دفتر کار گرفته تا نیروی انسانی و یا حتی پشتیبانیهای معنوی که از کسبوکار شما صورت میگیرد.
قسمت پیشین: