شنونده خوبی باشید
مهارت‌های ارتباطی موثر ۸

شنونده خوبی باشید

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۵:۰۰ | ۵ دقیقه

راهبران با مهارت برقراری ارتباط موثر، شنونده‌های خوبی هستند

نوپانا: در بین تمام مهارت‌های ارتباطی، به مهارت گوش دادن توجه کمتری می‌شود. کتاب‌ها و دوره‌های بی‌شماری درباره سخنرانی در میان مردم وجود دارد اما کتابی درباره اینکه چگونه شنونده خوبی باشیم وجود ندارد.

اگر می خواهید یک راهبر درجه یک باشید باید بتوانید ارتباط موثر برقرار کنید پس لازم است شنونده خوبی باشید. در نوشتار زیر سه روش ساده و موثر برای افزایش مهارت شنوندگی شما آورده شده است:

حضور در لحظه

تحقیقات نشان می‌دهند، حضور ذهن شما در همان لحظه‌ای که هستید، باعث افزایش خلاقیت، کارآمدی و تاثیرگذاری شما در کار و زندگیتان می‌شود. حضور شما در لحظه یعنی حواستان به اتفاقاتی که در اطراف شما رخ می‌دهد است و علاوه بر این به افکار مرتبط با تجربیات همان لحظه که در ذهن شما شکل می‌گیرد، توجه می‌کنید.
هنگامی که با یک فرد ارتباط برقرا می کنید، ممکن است افکاری در ذهن شما به وجود بیاید که شما را از آن لحظه و موقعیتی که در آن قرار دارید دور کند. این اتفاق بسیار ناگوار است زیرا ممکن است اطلاعات کلیدی را که برای دادن پاسخ مناسب به طرف مقابل خود احتیاج دارید از دست بدهید. از محیط اطراف و کلماتی که فرد مقابل شما می‌گوید آگاه باشید و تفسیرهای شخصی خود را به حرف‌های او اضافه نکنید. این کار به شما کمک می کند تا یک ارتباط خوب برقرار کنید که در مبادلات شخصی یا حرفه‌ای بسیار ارزشمند است.

اجتناب از تفسیر ذهنی

اکثر ما حرف‌های اطرافیان خود را می‌شنویم؛ در چند درصد موارد ما فقط گوش می‌دهیم؟ در دنیای سریع و گمراه کننده امروز، ما به ندرت برای درک کردن گوش می‌دهیم؛ اغلب برای اینکه پاسخ دهیم گوش می‌کنیم. در مکالمات، به جای گوش دادن به آنچه شخص دیگری می‌گوید، تمایل داریم در ذهن خود حرف‌های او را بررسی کنیم یا به دنبال یک پاسخ باشیم. حتی ممکن است با دهانمان پاسخ فرد مقابل را ندهیم اما در ذهنمان پاسخ او را می‌دهیم که این دقیقا با گوش دادن تناقض دارد.
دفعه بعد که در یک مکالمه بودید، ببینید آیا می‌توانید روایت ذهنی و داخلی خود را از اتفاقات اطراف متوقف کنید و فقط به محتوای مکالمه گوش کنید؟ سعی کنید درک عمیق‌تری از آنچه فرد مقابل نیاز دارد یا می‌خواهد پیدا کنید.

پرسش و تکرار

یک راه برای اینکه ببینید حرف‌های دیگران را درست متوجه شده اید این است که خیلی سریع در ذهنتان حرف‌های او را بررسی کنید. اگر شک دارید که چیزی را درست متوجه شده‌اید یا خیر، به سادگی از او بپرسید «منظور شما از این جماه چه بود؟ می خواهم مطمئن شوم که درست متوجه منظور شما شده‌ام.»

آیا فکر می کنید شنونده خوبی هستید؟ شما برای تقویت این مهارت چه کارهایی انجام می‌دهید؟ اگر دوست دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 (همچنین بخوانید: گوش‌دادن معجزه می‌کند)

برچسب‌ها: ارتباط کلامیسخنوریشنوندهارتباط موثرراهبر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.