گوش‌دادن معجزه می‌کند
شنونده باشیم؛ ۸

گوش‌دادن معجزه می‌کند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

چگونه بتوانیم شنونده خوبی برای حرف‌های دیگران باشیم و کیفیت ارتباط با آنها را متحول کنیم؟

نوپانا: «قدرت بر قراری ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که شما به آن نیاز دارید.» این جمله‌ای است که تمام کارآفرینان بزرگ ازجمله بیل گیتس، ریچارد برانسون (مالک برند ویرجین) و وارن بافت (بزرگ‌ترین کارآفرین قرن بیستم) به آن اطمینان دارند.

برانسون در خصوص اهمیت برقراری ارتباط می‌گوید: «با توسعه ابزار‌های ارتباطی، سرعت انتقال داده‌ها افزایش یافته‌ است و روابط انسانی گسترده‌تر شده‌ است. همچنین گسترش ارتباطات برای ما بستر مناسبی جهت رشد و یاد‌گیری فراهم ساخته است. ارتباط تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود؛ برای برقراری ارتباط مناسب می‌بایست مفاهیم را درک کنید و فحوای کلام طرف مقابل را کاملا متوجه شوید. این مسئله از خود حرف‌هایی که او به زبان می‌آورد نیز مهم‌تر است.»

همچون پدر، صبورانه گوش دهید

قدرت برقراری ارتباط یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌هایی است که هر راهبر باید آن را فراگیرد. در کنار برقراری ارتباط، درست گوش‌دادن نیز توانایی بزرگی به حساب می‌آید. بیشتر ما درست گوش دادن را بلد نیستیم و نیاز به فراگیری و تقویت این توانایی داریم. ما باید یاد بگیریم قبل از حرف زدن، خوب گوش دهیم.

به عنوان یک راهبر به سخنان کارکنان‌تان گوش کنید؛ با این کار به آنها نشان می‌دهید که سخنانشان برای شما اهمیت دارد. سعی کنید بیشتر شنونده باشید تا گوینده. تنها در مواقع لازم لب به سخن گفتن بگشایید و سعی کنید این سخنان با پردازش دقیق معنایی همراه باشند و با کلام‌تان به کسی آسیب نرسانید.

هنگام حرف‌زدن سعی کنید در هر جمله حجم کمی از اطلاعات را به مخاطب خود منتقل کنید تا مخاطب به طور دقیق متوجه پیامی که کلمات شما حامل آن هستند شود.

لازم است بدانید هنگامی که مشغول صحبت‌کردن با دیگران هستیم، به طور میانگین تنها نیمی از پیام کلامی آنها را دریافت می‌کنیم. این امر دو عامل اصلی دارد: نخست درست گوش‌نکردن است و دومی ناتوانی طرف مقابل در انتقال پیام با کلماتی مناسب. جالب است بدانید با درست گوش‌دادن تاثیر عامل دوم به شدت کاهش می‌یابد. هنگامی که تمرکز شما روی گوش‌دادن است ذهن شما پاسخ‌تان را آماده کرده و فرصت یافتن کوتاه‌ترین و بهترین کلمات برای انتقال پیام را پیدا می‌کند.

 (همچنین بخوانید: نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان)

برچسب‌ها: کارآفرینیسخنوریکلامارتباطcommunicationمدیریتکارمندانمهارتارتباط کلامی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.