خدمتی که در ابتدای کار به درآمدزایی مناسبی رسید
مدیرعامل آواتاج: ۸.۷

خدمتی که در ابتدای کار به درآمدزایی مناسبی رسید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۱۶:۰۰ | ۱۳ دقیقه

محمدرضا شیخ‌بهایی: «در حال حاضر چهار دپارتمان در مجموعه مشغول به فعالیت هستند، دپارتمان تجارت الکترونیک که کلیه خدمات راه اندازی سایت، اپلیکیشن و خدمات جانبی آن را ارائه می دهد.»

نوپانا به نقل از نسل‌فردا: در سال­های اخیر، شاهد گذر از شیوه‌­های سنتی کسب درآمد به سمت حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی بوده‌ایم، که این تغییر می‌تواند یکی از مهمترین الزامات رجوع مالکان کسب‌وکار به متخصصین فضای وب باشد. این امر ما را بر این داشت تا به سراغ شرکت توسعه تجارت آواتاج، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک برویم که فعالیت خود را از یک سال پیش به عنوان یکی از شرکت­‌های زیرمجموعه شهرک علمی ـ تحقیقاتی اصفهان و با مدیریت محمدرضا شیخ بهایی و محمد سلامی؛ شرکای جوان اصفهانی آغاز نموده است.

بنیان‌گذاران شرکت آواتاج، هر دو کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات هستند که پس از اتمام این مقطع مسیر متفاوتی از یکدیگر برگزیدند، شیخ‌بهایی گرایش تجارت الکترونیک دانشگاه قم را انتخاب کرد و سلامی مدیریت مالی دانشگاه تربیت مدرس را برگزید، اما آواتاج  بار دیگر آنان را در کنار یکدیگر قرار داد. تجارب گذشته هر دو، از جمله سابقه تدریس، مدیریت و شراکت شیخ بهایی در کنار تخصص و مشاوره­‌های مالی سلامی، سبب شده اکنون کسب‌وکار مشترکشان خوش بدرخشند.

روند شکل‌گیری آواتاج

شیخ­بهایی روند شکل‌گیری شرکت را چنین شرح می‌دهد: «ایده‌ای برای راه اندازی کسب وکار در ذهن داشتم و به دنبال شریکی برای اجرایی‌کردن این طرح رفتم. ابتدا لیستی از دوستانم تهیه کردم و جدا از تخصص، آنان را بر اساس تجربیاتی که در طول سالیان داشتم، بررسی کردم. در این میان محمد سلامی به نظرم بهترین گزینه برای انجام فعالیت مشترکمان بود.» شیخ­بهایی ادامه می دهد: «به اعتقادمن هیچ کاری به‌صورت انفرادی به نتیجه نخواهد رسید. در حال حاضر نیز در مجموعه آواتاج بر این باور هستیم که هر فعالیتی باید سه جنبه برد داشته باشد: برد موسسان شرکت، نیروی انسانی پروژه و مهمتر از همه مشتریانی که به ما اعتماد کرده‌اند.»

ورود به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

به گفته مدیرعامل آواتاج یکی از مهمترین مزایای حضور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، بهره‌مندی از دوره‌­های آموزشی و راهنمایی مربیانی است که بیرون از فضای شهرک، دسترسی به آن آسان نیست. از این رو شیخ­بهایی، ورود به شهرک را به ایده‌پردازان کسب‌وکارهای نوپا توصیه می‌کند و می‌گوید: «اگر به دنبال راهنمایی و استفاده از تجارب افراد متخصص و تعامل با سایر شرکت‌های دانش‌بنیان هستید، شهرک بهترین فضا برای شکل‌گیری کسب‌وکار شماست.» او البته یکی از چالش‌­های اصلی ورود به این شهرک علمی تحقیقاتی را، داوری­‌هایی می‌داند که در بدو ورود وجود دارد.

در آواتاج چه می‌گذرد

ایده اولیه شرکت در حوزه هوش تجاری بود که با اظهار نظر یکی از داوران در جلسه پذیرش شهرک، باب جدیدی برای آنها باز شد و دپارتمان بازاریابی دیجیتال را به مجموعه خود افزودند؛ خدمتی که در ابتدای کار به درآمدزایی مناسبی رسید و در یک‌سال اخیر نیز رشد خوبی داشته است.

به گفته مدیران آواتاج در حال حاضر چهار دپارتمان در مجموعه مشغول به فعالیت هستند، دپارتمان تجارت الکترونیک که کلیه خدمات راه‌اندازی سایت، اپلیکیشن و خدمات جانبی آن را ارائه می‌دهد، دپارتمان بازاریابی دیجیتال که مسئولیت تولید محتوا، مدیریت شبکه های اجتماعی، تولید پادکست، ویدیو مارکتینگ، مصاحبه، تبلیغات کلیکی و بنیان‌گذار سایت مشتریان را بر عهده دارد، دپارتمان سیستم­های اطلاعاتی که نرم افزارهای MIS و CRM را برای کاربران تهیه می‌کند و آخرین دپارتمان هم در حوزه داده است.

سرمایه های انسانی مجموعه

شیخ بهایی پیچیده‌ترین چالش کسب‌وکارهای IT محور را نیروی انسانی دانست و گفت: «بیش از نود درصد هزینه­‌ها مربوط به این بخش است و متاسفانه نیروی متخصص در اصفهان بسیار کم است.» از این رو همیشه تمام تلاش خود را کرده­‌اند که افراد حرفه‌­ای را در کنار خود داشته باشند، چرا که معتقدند آزمون و خطای نیروهای تازه کار منجر به از بین بردن اعتماد مشتریان و اعتبار شرکت خواهد شد. در همین راستا سلامی تطبیق ویژگی­‌های اخلاقی و تعهد فرد با فرهنگ سازمانی را نیز حائز اهمیت دانست. در حال حاضر بیست نفر نیروی تمام وقت و پاره وقت در آواتاج مشغول به فعالیت هستند و این دو مدیر فرآیند جذب نیروی خود را چنین بیان کردند: «پس از انجام مصاحبه و تایید، فرد می‌­تواند یک روز به‌صورت آزمایشی در شرکت حضور داشته باشد، اگر رضایت دو‌ طرفه حاصل شد، فرد سه روز بر روی پروژه از پیش تعریف شده کار می‌کند و اگر موفقیت‌آمیز بود، طی یک توافق به مدت یک ماه پروژ‌ه‌ای را در دست می‌گیرد، پس از اتمام نیز دستمزد دریافت می‌­کند، در آخر نیز با بررسی نتایج حاصله، تصمیم نهایی در خصوص استخدام وی گرفته می‌­شود».

مدیرعامل آواتاج در ادامه افزود: «برای افزایش انگیزش پرسنل، از سال جاری طرح کارمند نمونه سال را در نظر گرفته‌ایم که در پایان هر سال بهترین کارمند بر اساس معیارهای مشخص انتخاب شوند و پاداش بگیرند». آنها نقطه قوت خود را سرمایه‌های انسانی می‌دانند و برای استخدام و آموزش پرسنل نیز حساسیت بسیاری به خرج می‌دهند؛ تا جایی که فرستادن نیروها به دوره‌های آزمایشی خارج از کشور را نیز در برنامه خود جای داده‌اند.

تعامل خوب، عامل جذب مشتری

سلامی؛ مدیر امور مالی آواتاج مخاطبان این مجموعه را عموم مردم می‌داند اما خاطر نشان‌ می‌کند که به واسطه روابط کاری گذشته هر دو نفر، توانسته­‌اند اعتماد بسیاری از نهادها و ارگان­‌های مختلف را چه در اصفهان و چه در پایتخت جذب کنند.

او بیان می‌کند: «اگر کسب‌وکاری در فضای وب به‌واسطه شرکت ما برند شود، این خود برای ما یک مزیت به حساب می‌آید، چرا که این اتفاق منجر به افزایش اعتبار شرکت خواهد شد، از این رو ما همواره حداکثر تلاش خود را برای کمک به مشتریان می‌کنیم».

شیخ بهایی نیز وفاداری مشتریان را حاصل پایبندی شرکت به تعهدات و لطف خدا دانست و افزود: «در اصفهان در حوزه بازاریابی دیجیتال رقیبی که کل خدمات ما را ارائه دهد نداریم، هرچند که در پایتخت رقبا بسیاری هستند و توانسته‌ایم با برخی از آنها تعامل داشته باشیم.»

موفقیت نسبی است

شیخ بهایی موفقیت را امری نسبی می‌داند و پروژه­‌های تازه را چالشی برای رشد و کسب دست آوردهای بیشتر. از نظر او هیچ‌گاه سقفی برای موفقیت وجود ندارد. شیخ بهایی جایگاه کنونی شرکت را مدیون نیروی انسانی توانمند و تعهد همه اعضا به چارت و مسئولیت هایشان می‌­داند و معتقد است وجود فرهنگ گفت‌وگو در بین اعضا سبب رفع مشکلات و تعارضات خواهد شد. سلامی نیز داشتن برنامه مالی و نوشتن طرح کسب‌وکار چند ساله را از الزامات هر کسب‌وکار می‌داند و معتقد است: «به افرادی که در صدد تاسیس کسب‌وکاری نوپا هستند توصیه می­کنم به مباحث مالی توجه داشته باشند، چرا که ممکن است پس از مدتی متوجه شوند طبق پیش­­بینی‌­های خود نمی‌­توانند عمل کنند و لازم است تمام هزینه­‌ها و درآمدهای پیش از شروع کار به دقت بررسی شوند.»

 او شرایط کنونی آواتاج را ورای پیشبینی­‌های اولیه دانست و در پایان افزود: «هدف نهایی ما هوش تجاری است و پایه اصلی سامانه نیز بر این مبناست و در صدد هستیم تا در بلندمدت به آن دست یابیم.»

(همچنین بخوانیداستارت‌آپ‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را برطرف خواهند کرد)

برچسب‌ها: آواتاجسرمایه‌های انسانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.