چه افرادی باید از تیم استارت‌آپی شما حذف شوند؟
هوشمندانه اقدام کنید! ۸

چه افرادی باید از تیم استارت‌آپی شما حذف شوند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۱۴:۰۰ | ۷ دقیقه

یکی از بدترین اشتباهات استارت‌آپ‌ها این است که به موقع، با نیروی ناهماهنگ یا سرکش خود خداحافظی نمی‌کنند.

نوپانا به نقل از اقتصادآنلاین: یکی از بدترین اشتباهات یک استارت‌آپ این است که به موقع، با نیروی ناهماهنگ یا سرکش خود خداحافظی نکند. این موضوع به ‌ویژه زمانی مصداق خواهد‌ یافت که تیم کاری شما از تعداد پرسنل پایینی تشکیل شده باشد، افرادی که سعی دارند ارتباطاتی میان خود شکل دهند که آنها را در روزهای دشوار و اجتناب ناپذیری که هر شرکتی باید از آنها عبورکند، یاری دهند.

نانسی‌هوآ (Nancy Hua)؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اپتیمایز (Apptimize) است. شرکتی مستقر در سیلیکون‌‌ولی که توسط گوگل ونچرز و اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) تامین مالی شده است و به شرکت‌هایی نظیر ووو (Vevo)، گلس‌در (Glass Door) و هتل تونایت (Hotel Tonight) در ارائه اپلیکیشن و آزمودن تغییرات ضروری کمک می‌کند.

به گفته نانسی هوآ؛ او پس از آزمودن افراد متعدد در فرایند تشکیل تیم ۲۵ نفره خود، به چند ویژگی اصلی رسیده است که مشخص می‌کند که آیا یک فرد، انتخاب خوبی برای قرارگرفتن در کنار دیگر اعضای تیم اوهست یا خیر.

۱. عدم تلاش برای دستیابی به اهداف

هر شرکتی برای دستیابی به اهداف خود، باید چشم‌انداز و معیارهایی را ترسیم نماید که اعضای تیم برای دستیابی به آن تلاش کنند. در نهایت این تیم اگر به این اهداف دست پیدا نکند، احتمالا مشکلی در کار است. هدف‌گذاری برای کارمندان بخش فروش به هیچ‌وجه کار سختی نیست، اما برای مهندسان، کارکنان روابط عمومی یا مدیران بخش‌های گوناگون چگونه باید هدف‌گذاری کرد؟ به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم در هر کسب‌وکار، مشکلاتی پیش خواهد آمد.

نانسی هوآ در این زمینه بیان ‌می‌کند: «هر فرد باید خروجی منحصربه‌فردی داشته‌ باشد که متعلق به خودش باشد. حتی اگر خیلی از کسی خوشمان می‌آید یا تلاشش را به چشم می بینیم، اگر به هدف معین‌شده نرسد؛ عدم اتخاذ تغییری اساسی است که برای کل مجموعه آسیب رسان خواهد بود».

۲. عدم رضایت از مسیر شغلی

گاهی اوقات کسانی که تقاضای همکاری ارسال می کنند، خودشان هم به درستی نمی‌دانند که چه می‌خواهند؛ به ویژه جوان‌ترها. آنها به احتمالا تا هنگامی که وارد شغلی نشده‌اند، درک درستی از مصائب آن نخواهند داشت. در برخی موارد آنها به دنبال ترفیع درجه در مدت زمان خیلی کوتاه هستند که شاید به آن سرعت شایسته آن نباشند. نانسی هوآ در این‌باره می‌گوید:« اگر می‌توانیم راهی باشد که آنها نیز به اهداف خود برسند، قطعا به کارمندان خود کمک کنید، در غیر این صورت از ادامه همکاری با آنها بپرهیزید.».

۳. کافی نبودن سرعت رشد

از آنجایی که اپتیمایز در بازار در حال رشد موبایل فعالیت می‌کند، کارمندان آن نیز باید پا‌به‌پای این تحولات، رشد نمایند. در واقع این رشد لازمه پیشرفت سازمان است. البته سرعت این رشد نیز بسیار اهمیت دارد و کارمند نباید از سرعت رشد کلیت سازمان عقب بماند.

۴. عدم  مسئولیت‌پذیری

کارمندان هر سازمان بسته به نقش و جایگاه خود، مسئولیت‌های گوناگونی خواهند داشت. به عنوان مثال، افرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و به نیروی کار پیوسته‌اند روی منحنی یادگیری قرار خواهند گرفت. سازمان باید  روی آموزش آنها سرمایه‌گذاری کند و در عوض انتظار داشته باشد آنها نیز تا آنجا که می‌توانند یاد بگیرند و سخت تلاش کنند و هرچه سریع‌تر به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کنند. نانسی هوآ اعتقاد دارد‌: «اگر از سمت اینگونه کارمندان تلاش کافی نبینیم و احساس کنیم از خود بی‌توجهی نشان می‌دهند، برای آن مسئولیت، مناسب نیستند و بهتر است حذف شوند».

۵. الهام‌بخش سایر اعضای تیم نباشند

زمانی که همه چیز خوب پیش می‌رود، کنار آمدن با مشکلات برای همه آسان است، اما به عنوان مثال زمانی که شرکت ناگزیر است تن به ضرب‌الاجلی غیرممکن بدهد چه خواهد‌شد؟

نانسی هوآ در زمینه می‌گوید: «وقتی چنین اتفاقی می‌افتد تنها چیزی که یک تیم را کنار هم نگه می‌دارد، کارمندانی است که به یکدیگر عشق می‌ورزند و به هم اعتماد دارند. سازمان شما به کارمندانی احتیاج دارد که با یکدیگر هماهنگی کامل دارند در غیر این صورت سازمان شما آسیب‌پذیر خواهد بود و باید فکری به حال تیم کاری خود کنید».

(همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران)

برچسب‌ها: شکست استارت‌آپمسولیت‌پذیریمسیر شغلیتیم سازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.