در نخستین انتخابات اتحادیه کسب‌وکار‌های‌ مجازی چه گذشت؟
اعضای اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی انتخاب شدند؛ ۶

در نخستین انتخابات اتحادیه کسب‌وکار‌های‌ مجازی چه گذشت؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۱۹:۴۵ | ۹ دقیقه

روز دوشنبه، سی‌ام مرداد ماه، پس از بحث‌های فراوان، انتخابات نخستین دوره‌ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در اتاق اصناف ایران برگزار شد.

نوپانا به نقل از کسب‌وکار‌ نیوز: این ‌روزها کسب‌وکار‌های اینترنتی رونق‌ زیادی یافته‌اند اما در عین حال اخیرا با مشکلاتی نیز مواجه هستند، به همین جهت، لزوم تشکیل اتحادیه‌ای مختص اینگونه کسب‌وکارها همواه احساس می‌شد.

در همین راستا از چندی پیش، بحث تشکیل این اتحادیه درکشور مطرح بود و افراد بسیاری از تشکیل آن حمایت می‌کردند. بر همین اساس، دوشنبه سی‌ام مرداد ماه، پس از بحث‌های فراوان، انتخابات نخستین دوره‌ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در اتاق اصناف ایران برگزار شد. در این انتخابات از مجموع ۲۳۶ نفری که حائز شرایط رای دادن بودند، تعداد اعضای شرکت‌کننده به میزان یک سوم اعضا رسیده بود و تنها ۹۸ نفر در انتخابات شرکت کردند. از نظر هیات اجرایی انتخابات مورد تایید بود؛ با محاسبه دو رای سفید و ۹۶ رای سالم، به ترتیب افراد زیر بیشترین آرا را کسب کردند:

اعضای هیات مدیره

* حمید محمدی؛ مدیرعامل «دیجی‌کالا» با ۴۱ رای

* محمد کرمی؛ قائم‌مقام «رسانه‌ تعاملی همراه اول» با ۴۰ رای

*شهرام شاهکار؛ مدیرعامل «اسنپ» با ۳۶ رای

*رضا الفت‌نسب؛ دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با ۳۱ رای

*فرشاد وکیل‌زاده؛ مدیرعامل «زنبیل» با ۳۱ رای

بازرس

مصطفی سعیدنژاد؛ مدیر سایت شبکه‌ مترجمین

اعضای علی‌ابدل

*حمیدرضا اعتدال‌مهر؛ رئیس انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی با ۲۸ رای

 *منصور حقانی ۲۰ رای

اعضای اصلی هیات مدیره و مصطفی سعیدنژاد به عنوان بازرس این اتحادیه، برای مدت سه سال انتخاب شدند. هم‌چنین نفر پنجم و ششم اعضای علی‌البدل این اتحادیه شدند. از میان اعضای اصلی نیز یک نفر به صورت توافقی و یا به قید قرعه عنوان خزانه‌دار انتخاب می‌شود.

حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیات‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های اینترنتی و منتخب علی‌البدل اتحادیه:

لزوم حمایت اتحادیه از کسب‌وکار‌های مجازی 

شاید اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی را بتوان پرحاشیه‌ترین اتحادیه‌ تاریخ اصناف درکشور نامید. این اتحادیه به صورت کشوری است و شاید هم‌اکنون ظرفیت صدور بیش از ۱۰ هزار پروانه‌ کسب در سه سال ابتدایی تاسیس خود را داشته باشد. پرواضح است در آینده‌ نزدیک شاهد بسیاری از هم‌پوشانی‌های مسئولیتی و قانونی مابین اتحادیه‌ تازه‌تاسیس و ۸ هزار اتحادیه‌ای که شاید عمر برخی از آنها به بیش از ۵۰ سال برسد، باشیم که حل و فصل دعواها و ادعاهای طرح شده، خود نیاز به سازمان‌ها و تشکیلات عریض و طویلی دارد.

اما فارغ از جنبه‌های نامعلوم این موضوع، بسیاری از دست‌اندرکاران کسب‌وکارهای مجازی پس از رایزنی، تحقیق و مطالعه روی ظرفیت‌های فعلی دستگاه‌های ذی‌ربط، با علم و آگاهی، اتحادیه را تنها امکان موجود در راه ترفیع وضعیت نامطلوب فعلی مشاغل خود می‌دانند. با نگاهی گذرا به افراد انتخاب شده، به نظر می رسد بسیاری از آنها به دور از هیاهو و عطش پست و مقام و تنها با اصرار همکاران خود انتخاب شده‌اند.

وجود افرادی مانند مدیرعامل «اسنپ» و «دیجی‌کالا» که در حال حاضر موفق‌ترین و خلاق‌ترین پروژه‌های اینگونه‌ای در کشور هستند، هوشمندی رای‌دهندگان و همچنین تواضع و حس مسئولیت‌پذیری این عزیزان را نشان می‌دهد. همچنین وجود نمایندگانی از انجمن صنفی، نشانگر اقبال سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی اعضای خانواده‌ بزرگ تجارت الکترونیک است. در صورت عدم شکایت به این انتخابات، تا سه روز آینده اعتبارنامه‌ منتخبان توسط اتاق اصناف صادر خواهد شد.

 با توجه به اولویت آرای اخذ شده، حمید محمدی رئیس و محمد کرمی و شهرام شاهکار مشترکا نایب‌رئیس این اتحادیه خواهند بود و با توجه به آرای برابر، سمت خزانه‌داری و دبیری اتحادیه، به‌صورت توافقی بین رضا الفت‌نسب و فرشاد وکیل‌زاده، تقسیم خواهد شد. نکته آخر اینکه، وظیفه‌ تک‌تک اعضای صنف ایجاب می‌کند که با دقت و نگاه نافذ و منتقد، تمام اتفاقات پیش رو را زیرنظر داشته باشند و اتحادیه‌ به‌وجودآمده را خانه و امن‌ترین پشتیبان کسب‌وکار خود تلقی کنند.

عادل طالبی، کارشناس کسب‌وکار‌های اینترنتی

لزوم وجود یک مرجع واحد

ماده ۸۷ قانون نظام صنفی می‌گوید فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی مستلزم اخذ پروانه کسب، از اتحادیه مربوطه است. اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی یا اینترنتی نیز در راستای همین ماده تشکیل شده است. البته شخصا ترجیح می‌دادم که اسم آن اتحادیه، کسب‌وکار‌های دیجیتال باشد، چرا که محیطی که به آن مجازی می‌گوییم، واقعی‌تر از دنیای فیزیکی شده است.

قاعدتا اگر همه‌چیز درست باشد، کسب‌وکار‌های اینترنتی که سازوکار قانونی پیدا می‌کنند باید از شکل‌گیری این اتحادیه سود برند. اگر کسی به کسب‌وکار صنفی اعتقاد داشته باشد، می‌داند که فقط صدای جمعی در یک صنف است که شنیده می‌شود و یک دست، صدا ندارد. در حال حاضر، با برخی قوانین دست و پاگیر موجود و دوگانگی در برخی مراجع تصمیم‌گیری، این اتحادیه است که می‌تواند تعامل کند و صدای مطالبات اعضا را به گوش مسئولان برساند، در عین حال، سهم‌خواهی کند و در برابر ایرادات و اشکالات نیز بایستد.

از سوی دیگر، اعضا با اخذ جواز کسب اعتبار، پیدا می‌کنند و برخورد‌های سلیقه‌ای با آنها کاهش می‌یابد. اتحادیه به دلیل قدرت صنفی خود می‌تواند وارد مذاکره با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف شود و به کسب‌وکار‌های مجازی کمک کند.

(همچنین بخوانید: « اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی»، بسیاری از مشکلات استارت‌آپ‌ها را برطرف می‌کند)

برچسب‌ها: اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتیاستارت‌آپ‌کسب‌و‌کارکسب‌وکارهای اینترنتیانجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتیشهرام شاهکاراسنپدیجی‌کالاstartupحمید محمدیزنبیلاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.