چگونه ارتباطی اثرگذار برقرار کنیم؟
مهارتی ضروری برای مدیریت کسب‌وکار؛ ۸

چگونه ارتباطی اثرگذار برقرار کنیم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۰:۰۵ | ۵ دقیقه

برقراری ارتباط، یکی از مهارت‌های ضروری زندگی همه افراد است؛ اما این مهارت برای راهبران و مدیران مجموعه‌های بزرگ اهمیت و پیچیدگی بیشتری دارد.

نوپانا: ارتباط یکی از مهارت‌های ضروری زندگی همه افراد است و در واقع یکی از نخستین مهارت‌هایی است که در کودکی یاد می‌گیریم. هرچه بیشتر رشد می‌کنیم و تبدیل به یک انسان کامل می‌شویم، اهمیت و پیچیدگی مهارت‌های ارتباطی افزایش می یابند؛ این اهمیت و پیچیدگی برای راهبران مجموعه‌های بزرگ بیشتر است.

راهبران به‌طور پیوسته با افراد گوناگونی از اعضای داخلی تیم وکارمندان گرفته تا مشتریان و... در ارتباط‌اند؛ کسانی که هرکدام شخصیتی متفاوت و سبک ارتباطی خاص خود را دارند. در این میان راه‌های ارتباطی مختلفی نیز وجود دارد: جلسات، ایمیل، تماس‌های تلفنی، پیام‌های گروهی، رسانه‌های اجتماعی، رویدادهای مختلف و... .

در زیر سه نکته مهم در ارتباط با مهارت‌های ارتباطی موثر برای راهبران را آورده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

سعی در کمک به دیگران

سعی کنید انتهای صحبت هایتان با دیگران، از این جمله استفاده کنید: «چگونه می‌توانم به پیشرفت شما کمک کنم؟»؛ این جمله باعث می‌شود فرصت‌های بزرگی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف پیدا کنید. استفاده از همین سوال ساده در انتهای مکالمات، تفاوت خیلی زیادی در توانایی برقراری ارتباط با افراد و ساخت روابط طولانی‌مدت ایجاد می‌کند. این سوال نشان می‌دهد که شما به دیگران احترام گذاشته و کمک به آنها برایتان مهم است.

اساسا ذهنیت کمک به دیگران، نه تنها ارتباطات را بهبود می‌بخشد، بلکه راه‌حل‌های خوبی نیز پیش‌ روی شما قرار می‌دهد. یک راهبر با ذهنیت کمک به افراد، به مشکلات، دیدگاه شخصی ندارد و به دنبال راه‌حلی برای بهبود شرایط می‌گردد. با این ذهنیت، همکاری در تیم بیش‌تر می‌شود و نتایج بهتر و کارآمدتری به دست می‌آید.

حضور با ثبات

مخاطبان باید بتوانند به شما اعتماد کنند و مطمئن باشند که شما به آنها کمک می‌کنید. به مخاطبان خود ثابت کنید که به‌طور پیوسته در کنار آنها خواهید بود.

برای مثال اگر ارتباط شما با اطرافیان به گونه‌ای است که یک دقیقه شاد و صمیمی و راحت هستید و دقیقه‌ای بعد سخت‌گیر و رسمی، این ارتباط سبب از میان رفتن اعتماد اطرافیان نسبت به شما می‌شود.

همیشه خود واقعی‌تان باشید

همیشه سعی کنید خود واقعی‌تان را نشان دهید و نقش بازی نکنید. تظاهر کردن، حس بدی به اطرافیانتان می‌دهد و اعتماد آنها نسبت به شما را  از بین می‌برد. وقتی شما خود واقعی‌تان هستید، مردم نیز می‌توانند به‌راحتی با شما صحبت کنند و اعتماد کنند؛ همین امر باعث می‌شود بهتر و ساده‌تر با شما ارتباط برقرار کنند. هیچ‌گاه برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران، شخصیت واقعی خود را قربانی نکنید.

سخن آخر

به هر شکلی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید؛ چه از طریق صحبت کردن و چه با ایمیل، باید مراقب نحوه صحبت کردن خود باشید و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. نحوه برقراری ارتباط شما با دیگران تاثیر زیادی بر آنها دارد؛ بنابراین همیشه سعی کنید این تاثیر مثبت باشد. داشتن مهارت برقراری ارتباط طبیعتا فرصت‌های زیادی را برای شما به وجود می‌آورد.

(همچنین بخوانید: ضرورت حضور مدیر ارشد مالی در استارت‌آپ)

برچسب‌ها: ارتباطاتمدیریتموفقیتروان‌شناسی مهارتمهارت ارتباطیcommunication
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.