کمبود مهارت‌های ارتباطی، مشکلی رایج در میان مدیران است
بررسی ضعف‌های مدیریتی رایج؛ ۷

کمبود مهارت‌های ارتباطی، مشکلی رایج در میان مدیران است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

نتیجه‌ یک نظرسنجی از هزار کارمند، نشان می‌دهد که اکثر مدیران در مهارت‌های ارتباطی ضعف دارند و نمی‌توانند منظور خود را به‌خوبی منتقل کنند.

نوپانا به نقل از زومیت: در نظرسنجی مشترک شرکت‌های اینتراکت (Interact)  و هریس پل (Harris Poll) از هزار شرکت‌کننده، در مورد بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌های مدیرانشان سؤال شد و ۹۱ درصد از آنها معتقد بودند کمبود مهارت‌های ارتباطی، بزرگ‌ترین ایراد مدیران است. نتایج جزئی‌تر این تحقیق نشان می‌دهند که کمبود هوش هیجانی در ارتباطات، نقطه‌ ضعفی اساسی است که مشکلات بزرگ‌تری را برای سازمان‌ها در پی خواهد داشت.

 بزرگ‌ترین مشکلات ارتباطی مدیران از دید شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عبارت‌اند از:

ـ عدم درک دستاوردهای کارمندان / ۶۳ درصد

ـ عدم شفاف‌سازی در تشریح روند فعالیت شرکت / ۵۷ درصد

ـ نداشتن زمان‌ کافی برای دیدار با کارمندان / ۵۲ درصد

ـ صحبت نکردن با زیردستان / ۵۱ درصد

ـ سوء استفاده از ایده‌های دیگران / ۴۷ درصد

ـ عدم ارائه انتقادهای سازنده / ۳۹ درصد

ـ ندانستن نام کارمندان / ۳۶ درصد

ـ صحبت نکردن به‌صورت تلفنی و مستقیم / ۳۴ درصد

ـ اهمیت ندادن به مشکلات فردی کارمندان / ۲۳ درصد

در  نظرسنجی که نتیجه آن پیش‌ روی شماست، از شرکت‌کنندگان سوالاتی پرسیده شد که به چندین ضعف مدیریتی اشاره داشت و از مهم‌ترین این ضعف‌ها، کمبود هوش هیجانی در مدیران بود.

 راه حل

تعامل سالم و مفید در محیط کار، نیاز به ارتباطات و اصالت رفتار از سوی مدیران دارد؛ یعنی مدیران باید به‌صورت خودجوش، کارمندان را در کارهای شرکت دخیل کرده، از آنها قدردانی کنند و آنها را به رسمیت بشناسند و با برقراری تعاملات معنادار، بازخوردهای دوطرفه را در شرکت به جریان بیندازند.

لو سولومون مدیرعامل شرکت اینتراکت (Interact) در پایان نظرسنجی نکاتی کلیدی مطرح کرد که رعایت آنها از سوی مدیران بسیار سودمند خواهد بود:

قدردانی ویژه از کارمندان

قدردانی زبانی، بهترین راه‌ قدردانی از افراد نیست. سعی کنید از افرادی که روح و قلبشان را در اختیار کار شما قرار داده‌اند به‌طور ویژه تشکر کنید.

به‌صورت دوستانه، خصوصی و در جمع از افراد تشکر کنید

سعی کنید ابراز تشکر و قدردانی شما تا حد امکان صمیمی و دوستانه باشد. در موقعیت‌های مختلف و در جمع‌های کارمندی نیز از افراد تشکر کنید تا نشان دهید ارزش کار آنها را درک می‌کنید.

نظرخواهی کنید

مدیران باید عادت کنند که نظر کارمندان را در مشکلات و چالش‌های سازمان جویا شوند. از کارمندان بپرسید چه راه‌حل‌هایی برای مسائل جاری شرکت دارند. حتی در موقعیت‌های مختلف دلیل همکاری آنها را جویا شوید.

اطلاعات را به اشتراک بگذارید

اطلاعات اساسی عموما تا لحظه‌ آخر از کارمندان مخفی نگه داشته می‌شود. اگر مدیران حداکثر اطلاعات ممکن را در سریع‌ترین زمان با کارمندان در میان بگذارند، از احترام بیشتری نزد آنها برخوردار می‌شوند.

بازخورد سازنده بدهید

مدیرانی که در طول ارتباط با کارمندان، به آنها بازخوردهایی سازنده و راه‌حل‌هایی مبتکرانه ارائه می‌دهند، موفق‌تر از دیگران خواهند بود. سعی کنید در موقعیت‌های مختلف بازخوردهایی از نحوه‌ عملکرد افراد و راه‌حل‌هایی برای بهبود آن ارائه دهید.

رفتارهای انسانی را فراموش نکنید

رهبران باهوش به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند، به‌راحتی با آنها کنار می‌آیند و حتی به آنها می‌خندند. این مدیران از محبوبیت بالایی میان کارمندان خود برخوردارند؛ چرا که رفتارهایی بدون ریا از خود نشان می‌دهند.

نام کارمندان را به خاطر بسپارید

صدا کردن کارمندان با نام، نشان می‌دهد که به آنها اهمیت می‌دهید و به‌صورت شخصی با آنها ارتباط برقرار می‌کنید. اگر سازمان شما کارمندان زیادی دارد، این کار را با افراد نزدیک‌تر و ارتباطات اولیه‌ خود شروع کنید.

(همچنین بخوانید: کارمندان،مهره‌های کلیدی کسب‌وکار شما هستند)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارهوش هیجانیTeam workمهارت ارتباطیکار تیمیhuman resourceمنابع انسانیارتباطاتمحیط کارکار گروهیکارمندانارتباط با کارمندانمدیریتmanagementBusiness
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.